Kimpan Postad 19 September , 2004 Rapport Postad 19 September , 2004 Ok ännu en hand av mig.. Är det rätt att betta på floppen och turnen? Jag borde lagt mig på turn när han raisar har jag en känsla av.. Om han inte hade höjt mig på turn.. skulle jag fortsätta att betta fram till river? Party Poker 0.50/1 Hold'em (8 handed) Preflop: Hero is BB with J:heart:, A:heart:. UTG calls, UTG+1 calls, MP1 folds, MP2 calls, CO folds, Button calls, SB folds, Hero raises, UTG calls, UTG+1 calls, MP2 calls, Button calls. Flop: (10.50 SB) 8:heart:, T:spade:, 3:spade:(5 players) Hero bets, UTG calls, UTG+1 folds, MP2 calls, Button folds. Turn: (6.75 BB) 9:spade: (3 players) Hero bets, UTG calls,MP2 raises, Hero calls, UTG calls. River: (12.75 BB) 6:diamond:(3 players) Hero checks, UTG checks, MP2 bets, Hero folds, UTG calls. Final Pot: 14.75 BB Results in white below: UTG has As Tc (one pair, tens). MP2 has Ks 7s (flush, king high). Outcome: MP2 wins 14.75 BB. Citera
Papa Kubo Postad 19 September , 2004 Rapport Postad 19 September , 2004 Börjar du inte märka den röda tråden i dina HHs? Citera
Kimpan Postad 19 September , 2004 Författare Rapport Postad 19 September , 2004 Börjar du inte märka den röda tråden i dina HHs? nej du får gärna fylla i Citera
Papa Kubo Postad 19 September , 2004 Rapport Postad 19 September , 2004 Okej. Du höjer ständigt med händer som lätt är dominerade, och då du får motstånd vill du helst springa och gömma dig. Ungefär så. Citera
Kimpan Postad 19 September , 2004 Författare Rapport Postad 19 September , 2004 Okej. Du höjer ständigt med händer som lätt är dominerade, och då du får motstånd vill du helst springa och gömma dig. Ungefär så. du menar att jag skulle bettat/höjt fram till rivern? Citera
Papa Kubo Postad 19 September , 2004 Rapport Postad 19 September , 2004 Jag menar snarare att du inte skulle ha bettat alls. Citera
Kimpan Postad 19 September , 2004 Författare Rapport Postad 19 September , 2004 preflop, flop eller turn? Citera
Papa Kubo Postad 19 September , 2004 Rapport Postad 19 September , 2004 preflop, flop eller turn? Vilket som. Citera
Kimpan Postad 19 September , 2004 Författare Rapport Postad 19 September , 2004 preflop, flop eller turn? Vilket som. bra svar.... seriöst.. hur skulle ni spelat denna hand? Citera
Stahl Postad 19 September , 2004 Rapport Postad 19 September , 2004 jag hade inte raisat preflop, jag hade inte bettat flop och jag hade definitivt lagt mig på turnen. gör det mig till en tomte? Citera
Papa Kubo Postad 19 September , 2004 Rapport Postad 19 September , 2004 Det var ett seriöst svar. Men visst, jag kan motivera det också om du vill. AJs är en knepig hand. Får du par i ess kan det bli riktigt dyrt om någon sitter med AA/AK/AQ. Får du par i knektar är risken stor för otäcka överkort på bordet. Får du in färgen blir det ofta riktigt lönsamt, men det sker sällan. Att höja från stora mörken är onödigt. Du kommer inte att bli av med AA/AK/AQ och med ett färgdrag vill du ha så många motståndare som möjligt. Att försöka köpa potten som du gör på floppen brukar vara dömt att misslyckas mot spelare på den här nivån. Har nån bara fått en liten liten träff så brukar de hänga kvar som iglar. Om vi tittar på dina outs är de sorgligt få. 3 outs till par i ess, men då är vi där igen, risken att domineras är stor. 3 outs till en knekt vilket är det bästa du kan hoppas på - men då har vi plötsligt ett möjligt stegdrag på bordet. Dessutom är två av dina outs potentiella trampminor. Kommer spader ess eller spader knekt på bordet får du ditt par, men kommer att få betala riktigt dyrt mot färgdraget som går in. Sammanfattningsvis: En knivig hand som spelas helt fel, om du frågar mig. Citera
Hjort Postad 19 September , 2004 Rapport Postad 19 September , 2004 AJs är en knepig hand. Får du par i ess kan det bli riktigt dyrt om någon sitter med AA/AK/AQ. Får du par i knektar är risken stor för otäcka överkort på bordet. Får du in färgen blir det ofta riktigt lönsamt, men det sker sällan. Att höja från stora mörken är onödigt. Du kommer inte att bli av med AA/AK/AQ och med ett färgdrag vill du ha så många motståndare som möjligt. Poängen med att höja AJs från BB är om limparna är ordentligt lösa, och då är det för att de spelar skräphänder och att man själv kommer träffa floppen oftare och bättre än vad de gör. Din oro för AA/AK/AQ/KK är ganska malplacerad i en ohöjd pott och om dina motståndare är tillräckligt lösa så tjänar du på höjningen även de gånger AA är ute. Men då ska de vara jäkligt lösa. AJs kan vara en självklar höjning för value mot väldigt lösa motståndare eller en självklar check om folk normalt är någorlunda tighta och bara råkar fått spelbara händer. Citera
Hjort Postad 19 September , 2004 Rapport Postad 19 September , 2004 Jag hade kanske höjt preflopp, check-synat floppen om potten var höjd preflopp och checkfoldat den turnen oavsett om potten varit höjd eller ej. Risken är alldeles för stor att dra dött på turn plus att samtliga ens outs är rejält reducerade. Citera
Hugo Postad 28 September , 2004 Rapport Postad 28 September , 2004 AJs kan vara en självklar höjning för value mot väldigt lösa motståndare eller en självklar check om folk normalt är någorlunda tighta och bara råkar fått spelbara händer. Jag tycker att AJs när det är så här många limpers är en självklar höjning från BB oavsett om det är tighta eller loosa spelare. Det är en hand som spelar bra multiway och då raisar man för value helt enkelt. Floppar man bra så är det också bra att man byggt upp potten så att folk stannar kvar och ger ännu bättre odds till färgdrag tex. Floppar man dåligt behöver man inte autobeta in i mängder av människor som ändå inte kommer att folda. Att inte raisa för att folk är tighta är också fel eftersom om folk är tighta så brukar dom raisa med kort som AQ AK och jag tycker inte att man ska vara rädd att vara dominerad här, även mot tighta spelare. Hugo Citera
Hjort Postad 28 September , 2004 Rapport Postad 28 September , 2004 Jag tycker att AJs när det är så här många limpers är en självklar höjning från BB oavsett om det är tighta eller loosa spelare. Det är det inte. Säg att UTG bara limpar med AQ+ och JJ+, detsamma för nästa spelare. De två följande spelarna limpar bara med ATs, AJo, eller 99. Då har AJs en vinstodds på runt 1:9 mot fyra motståndare. Om det finns en eller två tighta spelare med väldigt starka handdistributioner i potten så hjälper det inte att de två andra spelarna är väldigt lösa en höjning är fortfarande -EV eftersom ens vinstchans har mycket svårt att komma över 16% i den situationen. Om man kan utesluta AA-QQ så hjälper det förstås enormt, men även om man kan utesluta de händerna (och det kan man ofta inte) så kommer man inte upp i 20%+ vinstchans. Jag prövade också att bara låta de två första limparna vara väldigt tighta (med AA-QQ uteslutna) och lät de två följande spela slumpmässiga kort, inte ens i den situationen fick AJs bättre än 18,5% vinstchans. Pröva att mecka runt med Pokerstove och se om du hittar någon uppställning där AJs har bättre än 20% pot equity mot 4 handdistributioner som kan beskrivas som tighta. Jag tvivlar lite på att du hittar det faktiskt, men överraska mig gärna. Det bör ju också påpekas att de två första spelarna inte kan limpa med exempelvis AJo eller A9s om de ska betraktas som tighta. Plus att pot-equity knappast är allt, eftersom du har väldigt dåliga position kommer du antagligen att vinna lite mindre än vad pokerstove indikerar. Detta för att du kommer ha svårt att veta vart du står med dina par när du träffar floppen på det sättet, plus att du kommer att i regel få betala mer när du har sämst hand än du får in i potten när du har bäst hand. Att inte raisa för att folk är tighta är också fel eftersom om folk är tighta så brukar dom raisa med kort som AQ AK och jag tycker inte att man ska vara rädd att vara dominerad här, även mot tighta spelare. Det finns inte så många händer en tight spelare kan spela från tidig position som inte dominerar AJs. Eftersom det mot fyra tighta spelare är en tight spelare som synar från UTG och en till som synar honom så är det väldigt otroligt att man inte är dominerad. Frågan är då om de två andra spelarna kan vara tillräckligt svaga för att väga upp det, och det går inte ens om de har slumpmässiga kort. Så om man har AJs i BB och fyra tighta spelare har synat så bör man checka. Sedan kommer det ju antagligen hända kanske en gång per pokerlivstid. Vad som däremot kan vara viktigt att komma ihåg är att fyra motspelare inte är tillräckligt mycket för att uppväga en eller två väldigt starka handdistributioner. Citera
Recommended Posts