Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

FL $1/$2, 8 personer vid bordet.

Jag har A :diamond: Q :diamond: på knappen.

De första 2 lägger sig. Fi höjer (motsvarande UTG i 6-max).

Hans VP$IP är 16% och preflop raise 8%.

Alla lägger sig fram till mig.

Jag re-raisar.

Mörkarna lägger sig och fi synar.

Flop: J :spade: A :heart: 5 :club:

Fi checkar.

Jag betar.

Fi synar.

Turn: 4 :spade:

Fi checkar.

Jag betar.

Fi raisar.

Nu är frågan, bör jag slänga direkt eller syna ner? Jag misstänker att han kan ha AJ eller JJ, och om så är fallet har jag inte odds att syna turn. Han kan även ha AK, men då borde han spelat starkare på floppen. Mitt hopp är att han har AQ, ett svagare Ess, ett flush draw eller bluffar.

Jag ogillar att lägga TPGK i ett sådant här läge HU, tycker att det kan vara lite för vekt. Samtidigt känns det som att AJ/JJ är troligare än de andra alternativen.

1. Vad tycker ni är det bästa beslutet?

2. I en identisk situation där jag istället har AK, bör beslutet skilja sig från detta AQ-beslut?

Postad

Riktigt svårt läge. Det känns som han har enorm styrka. Möjligtvis att han är på ett bra drag som KQ i spader. Jag har själv stora problem i sådana här lägen och det ska bli nyttigt att höra vad de mer lite rutinerade spelarna anser vid sådana här situationer.

Postad

Svårt utan bättre read, men av de siffrorna du visat antar jag att han är TAG.

Dom troligaste händerna fi sitter med tycker jag är: AK, AQ, AJ, JJ.

Nu har jag inte gjort någon exakt beräkning från den handdistributionen på fi kontra pottodds, men instinktivt så:

Du har AQ: Fold, om han inte bluffar kan du som bäst hoppas på delning. (I stridens hetta hade det varit svårt att slänga dock.)

Du har AK: Syna ner. Potten är tillräckligt stor även om man anar att man är slagen.

Fö gillar jag inte att reraisa en TAG spelare med AQs preflop pga att man ofta hamnar i just sådana här situationer. Men jag säger inte att det är fel, bara en smaksak.

Postad

Tycker det är så oestetiskt att kallsyna en ensam raisare från knappen. Då är det nästan så att jag hellre slänger. Men en färgad AQ tycker jag förtjänar en flop, så då återstod bara re-raise.

För övrigt har jag funderat mer på den här handen och kommit fram till ett (kanske) bättre sätt att spela den.

Nämligen att checka efter honom på turn för att syna ner river oavsett kort (alternativt beta om han checkar igen).

Anledningarna till varför jag gillar checken är:

1. Killens statistik säger att han inte slaskar runt med dåliga händer. Risken för checkraise på turn innebär problem.

2. Potten är inte så väldigt stor.

3. Jag förlorar minsta möjliga mot AK, AJ, AA, JJ.

4. Jag har goda chanser att vinna ett extra big bet mot händer som KK, QQ, TT eller till och med lägre pp. Logiken bakom detta är att många checksynar floppen med en sådan hand och lägger sig på turn. Checkar jag dock på turn, kan jag inducera en bluff, alternativt få honom att syna ner mig (när han skulle kastat på turn).

5. Har han AQ spelar det ingen roll om jag checkar eller betar turn.

Nackdelarna är:

1. Ger ett gratiskort som kan göra hans KJ, KQ, PP, flushdraw, eller sämre A till den bästa handen. Flushdraget är däremot mindre sannolikt eftersom det först kom på turn, och de andra händerna har som mest 5 outs (KJ) och i de flesta fall 4 eller färre.

2. Jag missar ett big bet när han skulle synat ner mig med en sämre hand hela vägen.

Jag tycker att i det här fallet överväger fördelarna kraftigt nackdelarna, och jag slipper hamna i sådana här problem. Vad tycker ni?