Gå till innehåll

Hur gör man för att starta en pokerklubb?


Tirran

Recommended Posts

Tja boys! and girls!

 

Jag å några va rätt sugna att starta en pokerklubb...men vi fundera på vad för saker man ska tänka på när man gör det?

 

Lr huvudtaget vad som är bra med en pokerklubb :P

Tack!

 

1. Hitta någon som är bra på svenska som vill vara med. Ingen kommer någonsin att ta dig seriöst när du skriver sådär.

 

2. Vad för typ av klubb vill ni starta? En med fast lokal, en som hyr lokal ibland eller som spelar hemma hos folk(homegames)? Hur gamla är ni?

 

Det går att få bidrag från http://www.sverok.se . Var dock försiktig, för att vara en sverokförening måste man vara öppen för alla som vill vara medlemmar vilket lotteriinspektionen inte gillar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi tänkte nog starta en klubb som vi hur en lokal ibland då och då...eller så spelar vi homegames.

Vi är 3 st grabbar på 19 år men vi kanske kommer bli fler intresset är väldigt stort, vi har fixat en tunering förut som blev väldigt lyckad.

 

Ska vi bara göra så att vi bestämmer vilka som ska bli medlemar eller inte?

Men är det några mer juridiska saker man ska tänka på?

Vad gör ni för aktiviteter på eran klubb? (hur ofta har ni tuneringar/SnG/cash games?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi tänkte nog starta en klubb som vi hur en lokal ibland då och då...eller så spelar vi homegames.

Vi är 3 st grabbar på 19 år men vi kanske kommer bli fler intresset är väldigt stort, vi har fixat en tunering förut som blev väldigt lyckad.

 

Ska vi bara göra så att vi bestämmer vilka som ska bli medlemar eller inte?

Men är det några mer juridiska saker man ska tänka på?

Vad gör ni för aktiviteter på eran klubb? (hur ofta har ni tuneringar/SnG/cash games?

 

Valdemarsviks Pokersällskap var tidigare en Sverokföreningen vilket vi för ett par månader sedan lade ner. Detta mest pga att jag ändå styrde och ställde med det mesta samt att alla andra styrelsemedlemmar började plugga på andra orter eller tappade intrersse.

 

Som det är idag äger jag personligen alla inventarier i form av marker, kortlekar och pokerrbord. Jag personligen har vad vi kallar tisdagspoker hemma hos mig i ett speciellt pokerrum. Detta tar max 15 spelare dock men vu är oftast runt 10 som spelar. Detta är en turnering med lågt inköp (150+50). Första respektive andra plats delar på penngarna.

 

En gång i månaden arrangeras även vad som kallas en månadsfinal. 30-50 platser och högra inköp (300+100). Fyra betalda platser.

Detta sker inte hemma hos mig utan jag hyr en lokal för ändamålet.

 

Lösningen verkar vara uppskattad och då och då har jag även finger med i spelet vad gäller mer privata turneringar som arrangeras av andrar i klubben men de lånar då saker av mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Lund Poker Club hyr vi in oss i en lokal en gång i veckan. Alla marker och kortlekar kommer från vår sponsor Multipoker och så småningom förhoppningsvis också bord.

 

Vi har vissa krav för att bli medlem hos oss som har med sponsringen att göra som jag inte närmare vill gå in på. I övrigt är det 18års-gräns.

 

Alla övriga inventarier ägs av mig personligen och klubben "betalar av" dessa för att alla medlemmar skall kunna låna marker och bord till sina homegames. Dessutom är det mesta inköpt enkom för att kunna driva klubben. Vi har idag ca 80 medlemmar.

 

Vad gäller det juridiska så finns det väl inte mycket mer att säga än att det faktiskt är olagligt att driva pokerklubb i Sverige. Oavsett om ni gör vinst eller inte och oavsett om det är ett slutet sällskap där medlemskap krävs. Så länge en grupp människor spelar om pengar och deras enda gemensamma nämnare är medlemskap i samma klubb fungerar det inte.

 

Har ni fler frågor går det bra att maila eller pm:a.

 

MVH Jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...