Gå till innehåll

NLT - Vilken bok förklarar mest matematik?


Albert

Recommended Posts

Som topicen lyder; vilken bok ger den mest hel täckande bilden utav matematiken i poker.

Ingen bok gör det vad jag vet. Kanske Theory of Poker gör det lite grann, men inte särskilt mycket.

 

Googla poster av Tom Weideman, Bill Chen, Andrew prock, Jerrod Ankenman, Stephen Jacobs, Abdul Jalib, Stephen H. Landrum, Dsklansky, Gary Carson, och en del till så kommer du hitta en del av det som finns skrivit i mattesammanhang. Men generellt sett är det rätt dåligt med sånt.

 

Hemläxa kan vara att lära dig följande koncept:

Utility function, och tournament utility function

Hand distribution

Equibilirium strategy

Skillnaden mellan optimal och exploativ strategi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Fick precis hem Mike Petriv's - Hold'em's Odd(s)Book.

Är det någon som läst den, då jag just nu har mycket att läsa både Poker som ligger före och skola (som alltid ligger efter).

Så är det någon som läst den eller har hört något om den?

För jag kan väl ändå inte vara den enda som har den i Sverige???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som sagt lite si och så med detta. Som komplement till Hjorts rekommendationer skulle jag vilja foga Paul Samuel som du finner på pokerpages. Hitta honom och listan på hans artiklar. De handlar ofta om kortare matematiska inslag i samband med händer och olika problem. Mkt upplysande och bra. Bla, sannolikheter för 10, J, Q, K, A på flop mot 1-5 motståndare i TH och liknande. Han har också några artiklar som heter A bit of maths (1-5) mm mm.

 

Jag har dock inte läst alla dessa artiklar varför jag inte är ngn auktoritet på ämnet :D.

 

mvh/tis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...