Gå till innehåll

Hur räkna potodds?


Thunoboy

Recommended Posts

hur skall man egentligen beräkna potoddsen.

 

säg att man får en fyrfärg på floppen och således 35% chans att sätta den.

om det då kostar 30$ för syn och potten är 100$ så får man pottodds på 1/3=33% vilket borde motivera syn. Men de 35%-en förutsätter ju att man ser både turn och river. Man vet ju inget om hur mycket det kostar efter turn. Hur skall man tänka här?

 

ska man räkna potodds runda för runda dvs räkna med att få färg på turn (9/47=19%) och inte syna såvida nån betar mindre än 19$, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De effektiva pottoddsen är vad du måste betala hela vägen till rivern för att dra till handen.

 

Det går att räkna ut om man spelar fixed och har en motspelare men kan vara svårare att räkna på om man har flera motståndare eller om man spelar NL/PL. Därför har man sällan så bra odds att dra för en färg som man kanske tror.

 

uträkningar kommer säkert av någon innan jag har hunnit trycka på skicka.

 

Det finns ett kapitel om effektiva odds i kapitel 6 i Sklanskys The theory of poker om du har den boken.

 

Om du har fyrfärg efter floppen och potten är 20 $ och din motståndare bettar 10 $ så ser det ut som du har 3:1 i pottodds. Om du dock missar färgen på turn och måste calla 20 $ till så är de effektiva pottodssen istället 5:3 (betala 30 för att vinna 50).

 

Sen är frågan om du har några implicita odds om du väl träffar färgen på rivern.

 

Den här typen av uträkning är dock i fixed med en motspelare. Som sagt det kan se helt annorlunda ut med flera spelare samt i en annan bettingstruktur så i stort sett så måste man alltid ha de effektiva oddsen i bakhuvudet och inte stirra sig blind på oddstabellen när man skall spela draghänder.

 

Detsamma gäller implicita odds. I bland kan det vara värt att dra på en hålstege i Big Bet om man tror att man kan få mycket betalt när man träffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

förstår att det är hyfsat lätt att räkna ut om man spelar just H2H FL då man alltid kan räkna ut kostnaderna i förväg, men min fråga gällde i första hand NL.

 

Vore mycket tacksam för svar/funderingar kring hur man skall tänka/räkna potodds vid NL.

 

en annan fråga: hur fungerar det med implicita potodds? är det det man tror sig kunna vinna om man prickar baserat på en gissning om hur sina motståndare kommer att beta vid senare rundor, eller är jag ute och cyklar.

 

Känns som man måste känna sina motståndare väldigt bra då för att kunna göra någorlunda korrekta beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en annan fråga: hur fungerar det med implicita potodds? är det det man tror sig kunna vinna om man prickar baserat på en gissning om hur sina motståndare kommer att beta vid senare rundor, eller är jag ute och cyklar.

 

Ja det kan man säga. Tex kan en hand som inte är värd att spela pottodsmässigt vara värd att spela om man bedömer att man kan suga ut mycket pengar om man får in sin hand.

 

Vanligtvis så är "gömda händer" eller svårgissade händer mycket mer benägna att få betalt. Tex ett gömt par i 7cs som träffar trissen på fjärde kortet eller stegar i holdem. När det kommer en möjlig färg på bordet saktar en bra motspelare av och det är svårare att få betalt för handen.

 

Par som blir set i holdem är också mycket bra.

 

Exakt jur man ska räkna eller tänka överlåter jag åt de som är mer erfarna. I stort sett är det som du säger att dels så måste man kunna sina motståndare bra men dels måste man ha riktigt bra känsla för spelet.

 

Det är här någonstans man börjar skilja agnarna från vetet enligt mig.

 

I Pottlimit och No Limit kan man ändå dock betta en storlek så att motståndaren inte får odds att dra för sina händer.

 

Det är också väldigt viktigt med position när det gäller att inte virra bort sig från dugliga odds till ruttna odds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följdfråga:

 

Kanske är så att jag inte riktigt förstått, men visst "ska man" räkna oddsen på varje individuellt kort? Alltså, sitter jag med fyrfärg på floppen så ska jag inte titta på chansen att jag träffar på två kort (turn + river) vs potodds, utan bara på turn, och sen ta rivern när jag är där.

 

En annan fråga, löst relevant:

 

Om jag nu har odds för att calla, och någon sen höjer efter mig och gör att jag egentligen har -EV. Ska man generellt sett calla (om vi antar att jag är säker på att jag ändå har bästa handen om jag får kortet jag behöver)?

 

Kortare: Har man callat ett bet, och får ett bet till som gör situationen -EV, ska man följa med eller blint lyda oddsen? Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följdfråga:

 

Kanske är så att jag inte riktigt förstått, men visst "ska man" räkna oddsen på varje individuellt kort? Alltså, sitter jag med fyrfärg på floppen så ska jag inte titta på chansen att jag träffar på två kort (turn + river) vs potodds, utan bara på turn, och sen ta rivern när jag är där.

Delvis ja, men ibland får du ju chansen att gå all-in eller vet att du kommer ha odds att se rivern oavsett (mestadels fixlimit), och då är ju oddsen till river relevanta. Huvudsakligen är det dock bäst att köra kort för kort.

 

 

Om jag nu har odds för att calla, och någon sen höjer efter mig och gör att jag egentligen har -EV. Ska man generellt sett calla (om vi antar att jag är säker på att jag ändå har bästa handen om jag får kortet jag behöver)?

 

Kortare: Har man callat ett bet, och får ett bet till som gör situationen -EV, ska man följa med eller blint lyda oddsen? Vad tycker ni?

Första gången du räknar på om du har odds att syna så måste du räkna med möjligheten att bli höjd. Exempelvis om den är stor så måste du räkna med att betala två bet 50% av tiden och det förändrar saker och ting rätt mycket.

 

Om du ska syna en höjning beror väldigt mycket på vad den höjningen betyder för den spelare som gör den. Om du har ett drag som inte påverkas så mycket av att han har en stark hand, såsom nötfärgsdraget så har du ju oftast odds för en syn till. Om första synen var ett kombinationsdrag med en del svaga outs, såsom överkortsouts så är det inte omöjligt att du lägger dig för ett bet till eftersom du inte längre kan räkna de svaga outsen mot din motståndares nu mycket starkare troliga hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...