Gå till innehåll

Nu får det vara nog, hjälp mig räkna odds!


MiniMats

Recommended Posts

Halloj!

 

Alltså ju mer jag läser om Pottodds ju mer förbannad blir jag! Jag kräver förklaringar på pedagogiskt sätt. Jag har läst den "Pottodds för newbies" eller vad den heter här på forumet samt massa andra relaterande trådar och jag blir bara mer och mer förvirrad! Sen har jag läst på en annan sida om odds och sannolikheter. Detta har jag kommit fram till.

 

Jag har As9s

 

Floppen kommer Ks 9h 2s. Potten innehåller $10 för enkelhetens skull.

Vi är 3 i potten. Jag siktar på färgen för jag antar att någon har kung och triss och 2 par uteslutar jag oxå bara för jag inte orkar nu när jag skriver detta. Så alltså 9outs att pricka färgen.

 

En kille satsar 2 den andra synar. Alltså 14 i potten. Det kostar 2 för att syna. Alltså får jag det såhär, jag måste satsa 2 för att vinna 14 alltså 14/2 = 7:1. Att jag lyckas för att dra till färgen på turn är 4,22:1. Det menas med att det är en syn va? Då pottoddset är högre?

 

 

Är det är fel så kommer jag lacka för när jag inte förstår blir jag arg och frustrerad så jag kräver svar och hjälp av personer jag anser vara manade för uppgiften. Dessa är. QoS, Hjort, Nusseman, Gdaily.

 

Stavfel och dylikt låter jag vara då jag skriver detta i frustration.

 

Tacksam för hjälp! Pilla gärna på tråden Qos.

 

Hej!

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj!

 

Alltså ju mer jag läser om Pottodds ju mer förbannad blir jag! Jag kräver förklaringar på pedagogiskt sätt. Jag har läst den "Pottodds för newbies" eller vad den heter här på forumet samt massa andra relaterande trådar och jag blir bara mer och mer förvirrad! Sen har jag läst på en annan sida om odds och sannolikheter. Detta har jag kommit fram till.

 

Jag har As9s

 

Floppen kommer Ks 9h 2s. Potten innehåller $10 för enkelhetens skull.

Vi är 3 i potten. Jag siktar på färgen för jag antar att någon har kung och triss och 2 par uteslutar jag oxå bara för jag inte orkar nu när jag skriver detta. Så alltså 9outs att pricka färgen.

 

En kille satsar 2 den andra synar. Alltså 14 i potten. Det kostar 2 för att syna. Alltså får jag det såhär, jag måste satsa 2 för att vinna 14 alltså 14/2 = 7:1. Att jag lyckas för att dra till färgen på turn är 4,22:1. Det menas med att det är en syn va? Då pottoddset är högre?

 

 

Är det är fel så kommer jag lacka för när jag inte förstår blir jag arg och frustrerad så jag kräver svar och hjälp av personer jag anser vara manade för uppgiften. Dessa är. QoS, Hjort, Nusseman, Gdaily.

 

Stavfel och dylikt låter jag vara då jag skriver detta i frustration.

 

Tacksam för hjälp! Pilla gärna på tråden Qos.

 

Hej!

 

Hm....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj!

 

Alltså ju mer jag läser om Pottodds ju mer förbannad blir jag! Jag kräver förklaringar på pedagogiskt sätt. Jag har läst den "Pottodds för newbies" eller vad den heter här på forumet samt massa andra relaterande trådar och jag blir bara mer och mer förvirrad! Sen har jag läst på en annan sida om odds och sannolikheter. Detta har jag kommit fram till.

 

Jag har As9s

 

Floppen kommer Ks 9h 2s. Potten innehåller $10 för enkelhetens skull.

Vi är 3 i potten. Jag siktar på färgen för jag antar att någon har kung och triss och 2 par uteslutar jag oxå bara för jag inte orkar nu när jag skriver detta. Så alltså 9outs att pricka färgen.

 

En kille satsar 2 den andra synar. Alltså 14 i potten. Det kostar 2 för att syna. Alltså får jag det såhär, jag måste satsa 2 för att vinna 14 alltså 14/2 = 7:1. Att jag lyckas för att dra till färgen på turn är 4,22:1. Det menas med att det är en syn va? Då pottoddset är högre?

 

 

Är det är fel så kommer jag lacka för när jag inte förstår blir jag arg och frustrerad så jag kräver svar och hjälp av personer jag anser vara manade för uppgiften. Dessa är. QoS, Hjort, Nusseman, Gdaily.

 

Stavfel och dylikt låter jag vara då jag skriver detta i frustration.

 

Tacksam för hjälp! Pilla gärna på tråden Qos.

 

Hej!

 

Hm....

 

:lol::lol::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för att svara på frågan som inte är den minsta konstig, ja, det är en syn eftersom att oddsen att du sätter färg på nästa kort är större än vad du msåte lägga in i potten (ledsen för taskig förklaring, men du har förstått det i princip rätt)

 

Däremot om du sätter honom på en K så har du även 3 outs till p.g.a att du kan träffa esset. Sammanlagt 12 outs, vilket ger en solklar syn med dom oddsen.

 

Lycka till!

 

(hoppas någon ger en bättre förklaring också ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tycker du man ska spela där BOJEN? Lite osäker på ditt pokerkunnande...

 

Jo, tydligen är det bara QoS med mera som har svaret på frågan.

Jag har ingen aning. Eftersom han som startade tråd verkar rätt arg/ledsen/förbannad så antar jag att han förlorade potten, och därmed inte har odds för att vinna. Eftersom oddset verkade vara 0%.

Om man ser till hans inledning på inlägget:

"Alltså ju mer jag läser om Pottodds ju mer förbannad blir jag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för att svara på frågan som inte är den minsta konstig, ja, det är en syn eftersom att oddsen att du sätter färg på nästa kort är större än vad du msåte lägga in i potten (ledsen för taskig förklaring, men du har förstått det i princip rätt)

 

Däremot om du sätter honom på en K så har du även 3 outs till p.g.a att du kan träffa esset. Sammanlagt 12 outs, vilket ger en solklar syn med dom oddsen.

 

Lycka till!

 

(hoppas någon ger en bättre förklaring också ;) )

 

+ att du har säkert stor möjlighet att få vinnande handen om nån av de resterande niorna kommer, vilket ger dig 14 outs..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kille satsar 2 den andra synar. Alltså 14 i potten. Det kostar 2 för att syna. Alltså får jag det såhär, jag måste satsa 2 för att vinna 14 alltså 14/2 = 7:1. Att jag lyckas för att dra till färgen på turn är 4,22:1. Det menas med att det är en syn va? Då pottoddset är högre?

 

Korrekt.

 

Mot (kung,?) där har du ju 14 outs, vilket gör att du behöver direkta odds på 1/(14/46) - 1 = 46/14-1 => 2.2857:1

 

Alternativt kan du få fram oddsen direkt genom att ställa dina icke-outs mot dina outs (47-14):14 eller (46-14):14 om du vet att fi har en K.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbaste sättet att räkna.

 

Du måste betala 2$ för att syna en pott på 14$. För att detta ska vara värt skall potten vara minst 4,22 gånger insatsen.(9outs)

 

Potten ska vara minst 2*4,22=8,44 (insatsen gånger oddset)

 

Potten var på 14$, alltså självklar call.

 

Du kan avrunda oddsen till närmaste heltal så går det fortare att räkna.

 

Denna uträkning hittade jag på texas-holdem.se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbaste sättet att räkna.

 

Du måste betala 2$ för att syna en pott på 14$. För att detta ska vara värt skall potten vara minst 4,22 gånger insatsen.(9outs)

 

Potten ska vara minst 2*4,22=8,44 (insatsen gånger oddset)

 

Potten var på 14$, alltså självklar call.

 

Du kan avrunda oddsen till närmaste heltal så går det fortare att räkna.

 

Denna uträkning hittade jag på texas-holdem.se.

 

Japp, och om du räknar så är det lättare att tänka i implicita odds också. "Potten måste bli minst $24. Kommer jag kunna få in de pengarna som behövs om jag träffar min stege på turn? Jodå, åtminstone en av dem kommer att syna mitt bet och då kommer potten bli $24."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...