Gå till innehåll

BK-WLLHE: Avsnitt 3, Post Flop del 1


Bateman

Recommended Posts

Den här gången blir det en pinsamt skamlig tråd jag postar.

 

Saker och ting har nämligen utvecklat sig som så att jag måste resa utomlands en vecka, så hela dagen har gått till att boka biljetter, hitta resväska, tvätta kläder m.m.

Till att börja med skulle jag åkt i övermorgon, men det blir på måndag istället.

Därför har jag tyvärr bara hunnit läsa första halvan av dagens avsnitt. :oops:

 

Ni som varit ordentliga och läst det ni ska får gärna posta lite funderingar i den här tråden ändå.

 

En viktig sak till..

Jag kan posta även nästa diskussionstråd, för avsnitt 4, men därefter måste någon annan ta på sig ansvaret att hålla i trådarna för WLLHE.

Uppslutningen verkar ju inte vara så överdrivet stor 8) men vem kan ta på sig att posta diskussionstrådar från avsnitt 5 och framåt?

 

Hur som helst. I det här avsnittet behandlar Jones check-raise.

I exemplet i boken föreslår han att man ska check-raisea med topp pair + två rags på floppen.

Detta för att inte ge motståndarna rätt odds för att syna om han sitter med t ex stegdrag.

Det här tänket har jag inte lyckats få in ännu.

Nog för att jag kan räkna på mina egna pottodds, men jag har inte kommit så långt som att placera motståndaren på en hand, och sedan ge honom de pottodds jag vill att han ska få.

Är detta VÄLDIGT viktigt inom low limit hold'em?

 

Checkraise använder jag rätt sällan, och gör det oftast då jag själv sitter på en väldigt stark hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra fall han tar upp, floppa topp-par, mittenpar osv. Bra att ha lite riktlinjer för dessa vanliga fall. Gillar det han skriver om att floppa ett set - inget slow play, inget fulspel - bara raisa och höja hela vägen. Inget att fundera på. Jag har vunnit många stora potter på det redan och bara förlorat en.

 

Hur som helst. I det här avsnittet behandlar Jones check-raise.

I exemplet i boken föreslår han att man ska check-raisea med topp pair + två rags på floppen.

Detta för att inte ge motståndarna rätt odds för att syna om han sitter med t ex stegdrag.

Det här tänket har jag inte lyckats få in ännu.

Nog för att jag kan räkna på mina egna pottodds, men jag har inte kommit så långt som att placera motståndaren på en hand, och sedan ge honom de pottodds jag vill att han ska få.

Är detta VÄLDIGT viktigt inom low limit hold'em?

Funderar som så att det är svårt att få folk att få dåliga odds efter floppen i fixed limit ifall man fått mycket pengar i potten. I och med att potten växer, men samma antal spelare hänger med efter floppen blir det så mycket bättre pott-odds att många kanske har odds att stanna i potten. Floppen är chansen att göra sig av med en massa motspelare, men ett bet räcker ofta inte, därmed checkraisen. Visserligen dubblas satserna efter floppen, men hade 4 spelare odds att syna på på floppen kan de även ha de efter floppen om alla hänger med. Orkar inte räkna just nu, klockan är över 7 och jag har föreläsning imorrn^H^H^H^H^H^Hom 3 timmar. Dags att sova :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Check-raise blir viktigare och viktigare ju bättre motspelare du får. När potterna oftast blir heads-up så är det viktigt att våga check-raisa med bottenpar eller ingenting ibland för att hålla överaggressiva mörktjuvar på mattan. Man kan inte låta folk tro att check=svaghet i sådana potter, plus att om jag höjt mörkarna från knappen och betar igen när mörken checkat så är bottenparet oftast bäst hand.

 

I flervägspotter så används checkraisen mest för att antingen låsa in folk för två bet eller slå ut dem genom att tvinga dem att syna två bet på en gång. Nyckeln till båda spelen är vem (och vart denne sitter) som kommer att beta om du checkar, oftast så siktar du in dig på en aggressiv preflopphöjare här. När du vill slå ut folk så ska den trolige betaren sitta så långt som möjligt från dig, och när du vill låsa in dina motståndare så bör betaren sitta så nära vänster om dig som möjligt.

 

Generellt sett så är det bäst att begränsa sitt check-raisande i flervägspotter till de gånger man sitter i ganska tidig position. Orsaken till det är att det är mycket dåligt att ge fyra eller fem motståndare gratiskort och om man då bara har två personer kvar att agera efter en så är sannolikheten lite väl stor att det checkas igenom. Om man checkar från tidig position så kan situationen räddas även när den man tänkt sig skulle beta inte gör det eftersom någon av de andra också kan få för sig att beta då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...