Gå till innehåll

Dom spärrade fel bankkort, vad göra?


zoloth

Recommended Posts

Hej

 

I lördags natt så ringde jag till banken för att spärra mitt förlorade visa-kort

vad jag inte visste var att kortet redan hade gått ut och att ett nytt kort var på väg.

 

Kortet som spärrades var det nya kortet som då låg på posten och kom fram på måndag morgon. Nu är jag således utan kort i 1-2 veckor och imorgon så går 3 räkningar till inkasso , Detta leder till kostnader på 480kr då jag inte kan betala dom utan kortet. Jag saknar leg så jag kan inte ta ut pengar på banken.

 

Kan jag på något sätt kräva att spärrnissarna betalar detta ?

Dom har ju trots allt spärrat ett helt nytt kort som jag inte ens hade fått

än mindre blivit av med.

 

* RP och flytt till OT, E&J är pokerrelaterade frågor - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har svårt att tänka mig att du kan få någon annan ansvarig för det. De spärrade ju ditt kort, vilket var vad du bad dem om, eller?

 

Lösningen är väl att låna pengar av någon du känner, betala räkningarna och betala sedan tillbaka när du har tillgång till dina pengar igen. Antar att räkningarna inte är helt enorma...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har svårt att tänka mig att du kan få någon annan ansvarig för det. De spärrade ju ditt kort, vilket var vad du bad dem om, eller?

 

Lösningen är väl att låna pengar av någon du känner, betala räkningarna och betala sedan tillbaka när du har tillgång till dina pengar igen. Antar att räkningarna inte är helt enorma...

 

Jag spärrade ju knappast ett kort jag inte ens visste fanns.

man tar ju för givet att dom endast spärrar de kort man har i ens "ägo"

inte kort som är så nya att man inte ens har fått dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att det hjälper nu, men kanske dags att skaffa internetbank så du slipper ha kontanter eller kort för räkningar?

 

Jag har internetbank - Dock hos handelsbanken vilken vid ominstallation av systemet kräver att man skaffar sig en ny engångskod hos sitt bankkontor. För att få denna kod behöver man ett ID - vilket jag dessvärre saknar pga stulen plånbok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat det gamla hederliga sättet med ett vänligt telefonsamtal till fordringsägarna och förklara läget och be dem avvakta 2 veckor tills ditt kort/ID kommer? Om inte det funkar så är inkasso bara ett första steg och kostar några kronor extra, det är först när du schabblar med dom som du kan få problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat det gamla hederliga sättet med ett vänligt telefonsamtal till fordringsägarna och förklara läget och be dem avvakta 2 veckor tills ditt kort/ID kommer? Om inte det funkar så är inkasso bara ett första steg och kostar några kronor extra, det är först när du schabblar med dom som du kan få problem.

 

Problemet är att jag inte vill betala några extra kronor då det är dom som klantat sig och spärrat ett kort som jag inte ens hade fått. Jag vet mycket väl att det inte blir några problem med inkasso så länge det betalas. Problemet är att om inte klåparna hade spärrat kortet så hade det aldrig gått dit och således hade inte kostnaden för detta tillkommit.

 

Banken har gått med på att betala det nya kortet som jag tvingades att beställa idag , Vilket annars skulle ha kostat pengar att få pga dom gjorde fel som spärrade det.

 

Dom har alltså medgett att dom har gjort fel. Frågan är då om jag kan kräva att dom även betalar de ökade kostnader som detta medför mig i övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kortet som blev stulet blev det aldrig spärrat eller?

 

Måste bara fråga för det är ju inte kul om de länsar kontot... Men jag antar att banken spärrade det såfort du påpekade deras fel. Här bör även banken ersätta dig för eventuella uttag som gjorts efter du bad dem srärra kortet och tills misstaget upptäcktes.

 

 

nåja, till topic.

 

Om det var så att ditt kort inte höll på att gå ut och du inte hade ett nytt utsänt så skulle de ju spärrat rätt kort från början och du hade varit utan kort då med. Alltså borde banken kunna hävda att resultatet hade varit detsamma. Jag tror att du får väldigt svårt att få banken att ge dig några extra kronor. Men försöka går väl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kortet som blev stulet blev det aldrig spärrat eller?

 

Måste bara fråga för det är ju inte kul om de länsar kontot... Men jag antar att banken spärrade det såfort du påpekade deras fel. Här bör även banken ersätta dig för eventuella uttag som gjorts efter du bad dem srärra kortet och tills misstaget upptäcktes.

 

 

nåja, till topic.

 

Om det var så att ditt kort inte höll på att gå ut och du inte hade ett nytt utsänt så skulle de ju spärrat rätt kort från början och du hade varit utan kort då med. Alltså borde banken kunna hävda att resultatet hade varit detsamma. Jag tror att du får väldigt svårt att få banken att ge dig några extra kronor. Men försöka går väl.

 

 

Det är ju precis det som är grejjen - Kortet var helt nytt

JAG HADE JU INTE ENS FÅTT DET. Så dom spärrade ett kort som jag inte ens hade i min ägo. Om jag spärrar ett kort på lördagen som jag blev av med på fredagen så kan ju det kortet knappast vara det som skickades på torsdagen och kom till mig på måndagen.

Jag menar inte spärrar jag ett kort som är så nytt så jag inte ens fått det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen när skickar VISA ut ett nytt kort en vecka EFTER det gamla gått ut? Jag brukar få mina nya i god tid innan det gamla går ut.

 

Jag var på banken igår och frågade och så här löd svaret.

 

"Vi skickar ut ett nytt kort till dig som du har minst två veckor innan det gamla går ut. När du får det nya kom då ihåg klippa det gammla kortet"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen när skickar VISA ut ett nytt kort en vecka EFTER det gamla gått ut? Jag brukar få mina nya i god tid innan det gamla går ut.

 

Jag var på banken igår och frågade och så här löd svaret.

 

"Vi skickar ut ett nytt kort till dig som du har minst två veckor innan det gamla går ut. När du får det nya kom då ihåg klippa det gammla kortet"

 

Var precis dit jag ville komma. Alltså gällde zoloths kort som han söp bort i ytterligare två veckor och därför var det nödvändigt att spärra kortet. Både det nya och gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...