Gå till innehåll

Jag, en bully?


Doc

Recommended Posts

Efter att ha drastiskt ändrat spelstil från den timida och försiktiga Tight-Passive-Passive har jag på kort tid gått till en mer dödsföraktande :D Semi-Loose/Aggressive/Aggressive och har tydligt märkt en mer fientlig attityd mot mig vid spelbordet.

Jag spelar på 0.10/0.25$ NL/PL och ofta sitter folk och har småtrevligt och synar in laget runt preflop och småduttar med bettarna eller rundcheckar postflop. När jag då kommer in och förstör deras samkväm med i detta sammanhang stora preflop höjningar (4BB) och postflop 8BB så surar en del igen och börjat kontrahöja All-In och kalla mig vid fula namn. Igår blev jag dessutom kallad för bot!!

 

Varför är det så? Någon som känner igen sig och kan förklara denna aggression? Borde inte ni försiktiga spelare tacka och ta emot då ni lätt får stora potter med lite motstånd då ni själva får kort?

 

Den strategi jag börjat med nyligen och som hittils betalat sig bra är i stort följande. Med stark starthand höjer jag nästan alltid 4 big-blinds (bb) preflop. Med JJ-QQ går jag in ännu starkare direkt för att vinna handen direkt. Även låga pp bettar jag hårt och vinner ofta potten direkt. Post-flop bettar jag oftast 8 bb om jag fått träff på topp-par, triss och det finns risk för flush/str8-drag, eller om jag sitter först in i ohöjd pott. Slow-play med ohotade nötter naturligtvis. Får jag starkt mothugg lägger jag direkt om jag inte har något, eventuellt även med topp-par vid reraise.

Där jag sen tvekar är då jag får ett par callers postflop och jag egentligen inte har en speciellt stark hand. Ibland bettar jag på än starkare och ibland checkar/foldar jag. Svårt att säga vad som betalar sig bäst i längden.

Jag har nu bara använt detta taktik i ca 5000 händer men jag har sett en markant förbättring av resultatet.

 

Kommentarer till strategin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan säger ju 5000händer väldigt lite om det är flyt elr verkligen ditt spel som gett reslutat.

Sant men ibland känner man direkt vad som fungerar bra/dåligt. Tidigare låg jag ofta och pendlade kring +-0 och slutade upp 10-20$ eller ner ett par dollar, medan jag med min nya strategi ofta är chip-leader på alla 4 borden, stadigt ökar genom hela sessionen och slutar upp 50-100$. Det känns som om det är en markant skillnad men jag inser samtidigt att jag kanske ropar hej för tidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din spelstil fungerar alldeles utmärkt mot rätt motstånd. Däremot så kan du springa in i en väldigt massa problem ifall du blir nedsynad hela tiden. Då är det bara att byta stil fortare än kvickt.

 

Du skriver att du är "Semi-Loose/Aggressive/Aggressive", vad innebär det? Vilka händer höjer du med?

 

Jag spelade Lösaggro ett tag med ett väldigt bra resultat. När jag sen började spela på Multipoker var det som förgjort att spela så. Folk synade med allt möjligt, och träffade man inte så var det i princip bortkastade pengar att göra en "continuance bet" eftersom man var säker på att bli nersynad. Det gäller att folk kan trycka på fold knappen emellanåt för att det ska fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså den stilen du beskriver kan bara funka mot passiva spelare.

Vilken sida spelar du på? Europeiska spelare är oftast mer passiva har jag hört.

Däremot amerikanare med stora egon brukar spela precis som du säger, fast med varierande resultat så klart.

 

Hur många händer spelar du?

Raisar du alltid när du går in i potten även om du har svaga kort?

På vilket sätt är din stil annorlunda från Tight Aggressive?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och förstör deras samkväm med i detta sammanhang stora preflop höjningar (4BB) och postflop 8BB så surar en del igen och börjat kontrahöja All-In och kalla mig vid fula namn. Igår blev jag dessutom kallad för bot!!

 

:D antagligen for att dom blir arga o frustrerade av att dom inte kan spela semi-kassa hander som k-10 A-6 etc :) sen ar det ju bara till din fordel att dom blir arga.. ju mer tiltade dom blir ju lattare ska du kunna rana dom pa pengarna :D

 

gl hf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att få motståndarna att ändra spelstil till en de inte trivs med måste ge ett bra övertag tycker jag. Tiltar folk och börjar tjafsa i chatten så är det ju klockrent.

 

Sen gillar jag själv att spela mot överaggressiva spelare eftersom många (nej, inte alla, men många på de lägre nivåerna) har en förmåga att blåsa upp sitt ego och ha dålig koll på motståndet. Det gör att man kan sitta och mysa och vänta på bra kort medan bordets bully snor åt sig småpotterna. Sedan när man får riktigt bra läge kan man många gånger sno en rejäl bit av bullyns kaka på ett bräde :D . Ingen generell lösning kanske, men när potterna är enorma i förhållande till blindsen så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite sammanfattande svar:

Klassificering Semi-Loose/Agg/Agg kommer från Poker Tracker med default inställningar. Kan återkomma med detaljer kring seen flops etc om någon verkligen är intresserad. Tror jag ligger på 25-30% seen flops nu.

 

Hur jag spelar händer. I stora drag, på NL/PL fullring:

I ohöjd pott raisar jag 4bb preflop med AA, KK, QQ, AK, AQ, AJ, KJ (s + o), QJs, TT, 99, 88, 77. Ibland även ATs, och de lägre pp. Beror på bord. (JJ raisar jag än mer då de har en tendens att förlora med för många i potten)

Jag limpar in med Axs, JT, QT, QJo. Ibland T9s.

Spelar nästan aldrig låga sc. Stjäl mörkar så ofta jag kan även 2 positioner till höger om knappen. Fungerar bra. Reraisar sällan, bara om första höjningen är för fjuttig och jag vill ha bort folk ur potten eller om jag sitter med AA, KK.

I redan höjd pott lägger jag de händer jag normalt limpar in med.

 

Jag spelar nästan uteslutande på Party/Empire/Multi. Men argast blev faktiskt folk på Best Poker (svenskar och danskar). Tror danskarna var argast. Kanske beroende på deras djupt rotade svenskhat :-)

 

Som sagt, startegin fungerar bra på alla bord jag spelar. Ibland hittar man riktiga calling-stations och då anpassar jag mig. Det jag verkligen måste arbeta med är min förkärlek till att gambla i stora potter då jag inte riktigt har potodds för att dra nötflush tex. Låter ofta känslorna ta över då logiken borde sagt nej för länge sen. Men än så länge plussar jag i bra takt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...