Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tänkte köpa en ny digitalkamera. Min gamla mju410 har varit en tapper trotjänare men efter 6månader backpacking är den rätt sleten så jag tänkte pokra ihop till en ny.

Jag vill ha en kamera som är:

*liten

*allmänt bra

*lämplig för långresor(tålig, bra batteri etc)

*stor skärm

*snygg

*tar bra bilder

De jag funderar på är:

Casio ex-z500

++Liten

++Jättestor skärm

+Verkar allmänt okej

-Hittar inga bra reviews/samples på den dock

Canon Ixus 750

+Många megapixlar

+Ganska stor skärm

-Tjock

++Riktigt bra Bilder

+Positiva reviews etc

Vilken av dessa två tycker ni jag ska välja?

Har ni förslag på någon annan kamera som passar mina behov?

* RP till Köptips-tråd :) - QoS *

Postad

Jag står för samma val och funderingar.

Men jag vill ha en med vanliga batterier,

har ingen lust att släpa med laddaren till den oxå.

Troligtvis är väl kameran alltid urladdad när man behöver den :oops:

Postad

Jag har en Casio Exilim EX-Z55 och är riktigt nöjd, mindre än så skulle jag inte vilja ha då den redan är riktigt liten.

Ang vanliga batterier så är just Casio kända för sitt long life batteri och tar rätt mycket kort men behöver inte ladda kameran på flera veckor. Digitalkameror jag haft förr med vanliga batterier har inte räckt lång tid och det går åt en jäkla massa batterier.

Men iaf, jag är helnöjd med en Casio Exilim EX-Z55.

• 2 months later...
Postad

Ska köpa en digitalkamera i 2000kr-klassen och väljer i nuläget mellan dessa:

Kodak C360

Pentax Optio 60

Canon Powershot A520

Det viktigaste för mig är bildkvaliten och att den är någorlunda lättanvänd.

Råd/tips mottages tacksamt!

Postad

Något som jag skulle tänka på om jag köpte digitalkamera var att den inte ska vara för dyr att tappa bort, eftersom den är ganska liten och stöldbegärlig. Netonnets egna märke avant har bra 5.0 megapixel kameror som verkar minst lika bra som andra kameror. Tror jag iaf, ingen expert.

kan vara rörig, 39 graders feber hjälper inte grammatiken precis.

Postad
Något som jag skulle tänka på om jag köpte digitalkamera var att den inte ska vara för dyr att tappa bort, eftersom den är ganska liten och stöldbegärlig. Netonnets egna märke avant har bra 5.0 megapixel kameror som verkar minst lika bra som andra kameror. Tror jag iaf, ingen expert.

Man ska inte stirra sig blind på hur många MP kameran har. Om optiken är dålig, så spelar det ingen roll hur många MP kameran har.

Av egen erfarenhet skulle jag inte rekommendera någon att köpa Avant. Jag köpte för något år sedan en MP3-spelare från Avant och den var inte bra.

Postad

Vi köpte nyligen en HP R717 med 6.2 megapixel. (ca 2200kr)

Är ganska nöjda med den men den har tendenser att använda för mkt blixt och man måste motkompensera med manuella inställningar.

Bra optisk zoom och bra kvalite på optiken är prio samt snabb uppstart och att man kan ta kort i ganska snabbt följd.

Ska man ta mkt kort inomhus brukar max 4 megapixel bli bra annars har de en tendens att bli suddiga.

Postad

Jag har en Canon IXUS 500 (min Canon IXUS 400 blev snodd på nyårsfest förra året, klantigt av mig att ha den i jackan när nån j-vla idiot bjudit in massa fjortiskrimmon, aja, nog om det :))

MYCKET nöjd med båda kamerorna, 4megapixel räcker gott till turistfotande/festfotande, hellre en bra bild i 1600x1200 (det brukar jag fota i eftersom det är det jag kör i windows) än en halvdan bild i nån upplösning jag inte ens kan uttala ;) Ska man skriva ut bilderna räcker så behöver man inte oroa sig för att det blir dåliga utskrifter heller, 1600x1200 gör sig bra på 15x10cm (standardfoto), 5mpx gör sig nog rätt bra på A3 tror jag :P

Det enda jag ångrar är att IXUS 700 kom några veckor efter jag köpt min IXUS 500 (vilket påverkade priset en del och sen har IXUS 700 lite roliga funktioner som jag gärna hade lekt med och en mycket större display)

• 4 months later...
Postad

Bumpar denna tråden nu.

Någon som har erfarenhet av denna kameran? Sony cybershot DSC-W1.

Väldigt fina betyg har den ju fått.

Några andra tips? Prisklass 3000-5000 ungefär.

Edit: Såg att den inte alls hade så bra betyg av "experterna". Genomsnittsbetyget på pricerunner var ju mer än lite missvisande.

Kan även tillägga att kameran skall användas till: hobbyfotografering, resor och fester.

Postad

jag var i valet och kvalet innan som sagt. velade riktigt länge. tillslut bestämde jag mig för en IXUS 800 IS.

http://www.canon.co.jp/Imaging/ixus800is/index-e.html

http://www.livingroom.org.au/photolog/reviews/canon/canon_powershot_sd700_is_ixus_800.php

kostade 16 000 Thai baht = 3 131.06765 Swedish kronor i pantip plaza i bangkok inkl 1GB sd-minne(bra sådant vilket är viktigt).

är riktigt nöjd med kameran.

optiskt bildstabilisering är sjukt bra. jag kan skaka kameran friskt och ändå blir bilden skarp. filmer blir mycket bättre också.

canon rent allmänt gör bra kameror. roterar bilder automagisk etc.

kameran är väldigt snygg och smidig. lätt att hantera och lätt att ta bra bilder.

rekommenderar den varmt.

Postad

Är ägare till en Canon Ixus nånting.. 8-) Den hängde med under min 9 månaders resa, fick utstå många stötar (tappad från ett biltak i fart bla :shock: ), fuktigt väder, hetta och kyla. Funkade felfritt och gör så än. Ok att den är repig osv men bilderna håller fortfarande mycket bra kvalitet!

Postad

Tack och bock för tipsen än så länge. Lutar lite åt en canon. Har kikat in en del modeller enligt rekommendation. Bland andra ixus 800, cybershot DSC-W30 och powershot a620. Ska sova på saken. :)