Gå till innehåll

NLT - SnG, vilka starthänder ska spelas?


TjockisBagarn

Recommended Posts

Jag spelar SnGs på partynätverket med blandade framgångar. Är inte så erfaren så jag undrar vilka starthänder man ska spela?

 

Startstack = 800

Hands per level = 10

Lvl 1 blinds: 10/15

Lvl 2 blinds 15/30

Lvl 3 blinds 25/50

Lvl 4 blinds 50/100

Lvl 5 blinds 75/150

Lvl 6 blinds 100/200

Lvl 7 blinds 150/300

Lvl 8 blinds 200/400

Lvl 9 blinds 250/500

Lvl 10 blinds 300/600, tills SnGn är slut...

 

Vilka händer ska man spela på olika levels?

 

Är mest intreserad av lvl 1-4 eftersom det på senare levels mest handlar om position, stackstorlek och reads, man har ju inte direkt råd att vänta på händer på lvl 5+, dessutom tycker jag att jag klarar dessa levels ganska bra, men några tips om detta kan gärna slinka in det med.

 

som sagt vilka händer?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lvl 1 blinds: 10/15 AA-JJ, AK,AQ, limp med småpar

Lvl 2 blinds 15/30 AA-JJ.AK,AQ

Lvl 3 blinds 25/50 AA-JJ,AK,AQ. TT-88 AJ-AT, KQ i sen position

Lvl 4 blinds 50/100 alla händer beroende på läge

Lvl 5 blinds 75/150

Lvl 6 blinds 100/200

Lvl 7 blinds 150/300

Lvl 8 blinds 200/400

Lvl 9 blinds 250/500

Lvl 10 blinds 300/600

 

thats it.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förresten tycker jag blindsnivån 25-50 är den nivån de flesta spela för många händer och åker ut. Du är inte shortstack om du foldat tills den blindsnivån och kan därför gott spela lika tight som tidigare även under denna nivån.

Huh? Är ju guldläge att stjäla sockorna av motspelarna om de är någorlunda fega. Det är ju vanligen sista nivån man kan höja 2,5bb utan att bli pottlåst och de flesta släpper sina mörkar alldeles för lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda stealen jag gör på 25/50 nivån är resteals då jag sitter i bb och har note om att fi brukar sno redan på den nivån, då är det all-in så han omöjligt kan syna utan en hand. Då jag försökte mig på att även sno mörkar på 25/50 i sen position så blev jag för ofta synad och checkat till mig på flopp. Att raisa 2,5x bb känns så smaklöst, semitomtarna kommer syna dig väldigt ofta, även om du raisar 3xbb. Det är iaf vad jag har upplevt. Att du då måste beta ut 250-300 oavsett vad som kommer på flop om det checkas till dig har varit ovärt för mig. Det har enligt mig, utan någon statistik i siffror, varit ett helt klart -EV spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag försökte mig på att även sno mörkar på 25/50 i sen position så blev jag för ofta synad och checkat till mig på flopp.

Tycker du att det är svårexploaterat lir eller? De knepiga motståndarna är ju de som reraisar mycket.

 

Att raisa 2,5x bb känns så smaklöst, semitomtarna kommer syna dig väldigt ofta, även om du raisar 3xbb.

Rätt hyffsat argument för att höja 2,5bb, yes?

 

Att du då måste beta ut 250-300 oavsett vad som kommer på flop om det checkas till dig har varit ovärt för mig.

Ja, om du tänker commita så mycket marker varje flopp förstår jag att det inte går så 150-200 räcker utmärkt för att få loss totalmissarna ochvisst kan man checka tillbaka om man känner för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att det är högre EV att kasta handen och se folk åka ut och komma närmre ITM än att spela en hand du, om du kommer vinna marker på den kommer stå inför svåra beslut.

 

Kan ju egentligen mest prata om egna erfarenheter från 100+9 (Empire), så gillar folk att t ex spela händer som 99 hårt. Låt säga att du gör det 4xBB och får ett raise emot dig. Vad gör du då? Jag tycker det är solklar kast. I sen position först in i potten, gärna suited, då spelar jag den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att det är högre EV att kasta handen och se folk åka ut och komma närmre ITM än att spela en hand du, om du kommer vinna marker på den kommer stå inför svåra beslut.

I början är effekten av att komma närmare ITM extremt liten, du kunde nästan lika gärna spelat cashgame.

 

Kan ju egentligen mest prata om egna erfarenheter från 100+9 (Empire), så gillar folk att t ex spela händer som 99 hårt. Låt säga att du gör det 4xBB och får ett raise emot dig. Vad gör du då? Jag tycker det är solklar kast. I sen position först in i potten, gärna suited, då spelar jag den.

Man foldar ju naturligtvis vid omslag om man höjt AQ i tidig position, vad är problemet med det? Det är ju inte direkt så att man aldrig får action från sämre händer eller att man ofta blir reraisad om man höjer från UTG.

 

Men jag har fortfarande inte sett hur något som helst argument för att det ska vara ett allvarligt misstag att spela AQ ur tidig position tidigt i turneringen. Möjligen ett marginellt misstag på några enstaka marker, men definitivt inte stort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...