Gå till innehåll

Funderingar kring akupunktur?


nucleus

Recommended Posts

Vad har ni för erfarenheter om detta?

 

Jag funderar på att testa eftersom jag har haft ont i benhinnorna/smalbenen i över ett års tid och det vägrar gå över trots alldeles för mycket vila framför pokerbordet. Så fort man börjar komma igång med träningen får man lägga ner igen eftersom det gör så in i ******* ont.

 

Nu hoppas jag att nåra nålstick här och där ska kunna hjälpa....

 

* Mini RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öhem, vi gjorde akupunktur på vår, på den tiden, 10 år gamla schäferhona som hade såpass ont i höften att hon nästan aldrig sprang och hon kunde inte hoppa upp i skuffen på kombin utan hjälp. Veterinären ordnade så vi fick komma till en, öööh, akupunktös ( :lol: ) och efter ett par behandlignar var det som om Jonna hade blivit 5 år yngre. Nu sprang och lekte hon med den andra hundarna och verkade inte ha ont löverhuvudtaget.

 

Så, tja, funkar det på hundar så funkar det kanske på människor, hehe...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inget om akupunktur, men har själv lidit av kronisk benhinneinflammation. Tills sist bestämde jag mig för att skaffa specialgjutna skoinlägg + nya skor. Tyvärr fick jag blåsor av inläggen och fick gå tillbaka till mina gamla skor utan inlägg.

 

Samtidigt började jag löpa mer målinriktat och med driv i steget. Då försvann besvären! Har nu inte haft problem på ett år.

 

Mina problem började med att jag sprang i för stora skor. Foten satt inte fixerad i framkant utan gled omkring. Jag hade kronisk benhinneinflammation i flera år. När jag köpte smalare skor (Adidas) så blev jag bra mycket bättre men inte helt besvärsfri. Sen med ändrad löpstil försvann alla problem, men jag är fortfarande väldigt lyhörd för känningar i benhinnorna och vilar hellre en dag för mycket nuförtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att höra Doc. Kronisk benhinneinflammation som du säger, är det nån form av diagnos du fått eller skottade du bara med det? Om man nu kan ha det så är det helt säkert att det är det jag drabbats av. Det började med att jag sprang med fotbollsskor på stenhårda lerplaner som knappt borde få kallas planer, som lacrossespelare fick man inte direkt dom bästa planerna att spela på.

 

Intressant med driv i steget också. Har tänkt lite på det själv för det känns som att man springer och "hattar" eller vad man ska säga, staplar kanske man säger, för att man får ont men det känns på nåt vis bättre när man sträcker ut och löper på ordentligt. Fast har man väl kommit till det stadiet att det börjar göra ont så blir det ju inte så mycket bättre av att springa på fullt då....hhhmmm, mycket svammel men ska tänka på det igen.

 

har precis köpt nya löparskor (Asics) som kostade mucho och ska vara bra och med lite pronationsstöd osv. Kändes helt klart bätre än mina gamal i början men nu har jag nog lika ont som förut igen om inte värre, vilket iof säkert beror på att jag försökt träna mer.

Tack för tipsen allafall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, kronisk inlammation är väl det man brukar kalla det om man får ständigt återkommande inflamationer under lång tid oavsett hur försiktigt man ökar sin träning och vilket underlag man än löper på. Vet även aerobicsinstruktörer som lider av detta.

Vet inte om det finns en sån diagnos egentligen.

 

Själv gick jag till sist till löplabbet för bedömning av vilken skotyp jag behövde. De känns seriösa och skomodellen har fungerat bra.

Det är så skönt att man inte är begränsad i träningsmängd pga skador, så nästa år blir det nog Lidingöloppet bara jag kan komma upp i träningspass på 15-20 km.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

benhinneinfalamation är något som försvinner efter ett tag... det bästa är att bara fortsätta springa det släpper sen.. men jag kan verkligen rekomendera akupunktur! riktigt bra hade problem med ljumsken och det fixade akupunkturen. även bra om man känner sig hängig och sjuk fattar inte riktigt vad dom gör :lol:... sen kan man få ört medicin som hjälper mot förkylningar etc etc. riktigt bra faktist

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

benhinneinfalamation är något som försvinner efter ett tag... det bästa är att bara fortsätta springa det släpper sen..

Idiotråd.

Om det släpper av fortsatt löpning, då har man inte haft en riktig inflammation. Den går garanterat inte över om man springer med den. En mindre känning av benhinnorna är det antagligen som du har haft.

Jag har som sagt haft ständig benhinneinflammation som kommit och gått under 3-4 års tid och där benhinnorna ömmat så man knappt klarat att gå när de varit som mest inflammerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan bero på att du är dåligt tränad det skulle jag tippa på! själv kunde jag inte gå ordentligt men så fort man hade blivit varm så blev det bättre och ja jag hade benhinneinflamation! efter ett tag så vänjer sig kroppen med det och då blir man bara starkare av det. det absolut bästa underlaget att springa på är asfalt det stärker lederna som fan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...