Gå till innehåll

Funderingar kring reads och notes!


wedo

Recommended Posts

Hejsan!

Spelar 0.5/1 NL en hel del och på senaste tiden har det inte gått något vidare. Försöker hitta läckor i mitt spel och jag har hittat några, jag försöker också täppa igen dem. Men jag måste ha lite hjälp av er :D

 

När jag läser pokerdagböcker från ungefär samma limitar så har de flesta en bra read på de som de spelar mot. Och att detta med reads och så är superviktigt.

Det värsta är att jag inte har en aning om det här med reads eller ens notes.

Och när en spelare säger att han har riktigt bra read på en motspelare betyder väl inte det endast att motspelaren går all in varannan hand. Utan att det är något med bettingen och starthandskraven?

 

Jag spelar vanligtvis 4 bord och hinner inte lägga särskillt mycket tid på varje motspelare, så jag testade i morse att spela ett (1) bord och verkligen kolla varje motspelare. Hjälpte inte ett dugg. Hittade några spelare som överbettade ibland, men eftersom ingen synade ner har jag ingen aning om vad det betyder för just den spelaren. Så den "readen" hjälpte mig inte då samma spelare överbettade rivern när ett scarecard kom. Fold alltså.

 

Så min fråga är:

Hur hittar man reads?

Om man spelar 4 bord mot samanlagt 20 spelare, ska man bara titta på de som har ett spel som avviker sig mest från "abc"-poker eller ska man försöka hålla koll på alla?

 

Samma sak med notes, jag är kass på det också. När man ska fylla i några kommentarer om spelarna, är det mest tight/passive och sånt man fyller i, eller fyller man i att de tex "synade ner en utan odds med färgdrag" och andra saker som de gjort?

Kan någon ge lite exempel på hur era notes ser ut?

 

Någon som har bra artiklar om reads och notes?

 

Tack :)

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har några notes där det står "calling station" eller "synar all-in med A6o" m.m. Notes är till för att du ska komma ihåg hur visa personer har spelat inna och det underlättar för att du ska kunna få en snabbare read på dem nästa gång de dyker upp. Hittar du riktigt dåligaspelare så kan du bla på partynätverket lägga till dem i buddy lista så att du kan hitta på vilket bord de spelar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar även notera sådant som "bettar halvpott då han raisat preflop, foldar mot raise", "kan reraisa med TT", "synar re-raise med A6" och sådant. Dvs. folk som spelar riktigt knasigt eller kan göra smarta spel gör jag en note på när jag ser dem göra nåt sådant. Även folk som är mycket aggressiva och gärna bettar om man checkar till dem gör jag note på så man kan slowa sina starka händer in i dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bra tips är att läsa Psychology of poker av schoonmaker(?). Där lär du dig sätta dina motståndare på en viss spelartyp och hur du ska spela mot dom. t ex: tightagressive(extrem)= 1,9. looseaggressive(extrem)= 9,9. Sedan kan du ju även sätta notes hur dom spelar riktigt starka händer osv. Önskar jag hade orken att göra som jag förespråkar men men.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för alla tipsen =)

 

Brukar skriva ner om jag hittar någon riktig fiskig spelare. Problemet är ju dock att dessa förlorar alla pengar de har ganska snabbt så jag hittar dom aldrig igen. :P

 

Spelar på B2B så även om jag har en spelare jag satt en note på så missar jag det oftast eftersom det inte finns något som markerar att det finns en note (vad jag har märkt i alla fall). Så jag har nog aldrig haft nytta av en note jag skrivit. :?

 

Jag brukar också ibland lägga märke till de som bettar 1 blind när de itne har något, så då brukar jag kunna sno de potterna eller de som överbettar då de är tomma osv. Men mer avancerat än så är det inte.

 

Men hur vitkigt är notes och reads på mina nivåer egentligen? Kan tänka mig att det spelar ganska mycket större roll på högre nivåer där man spelar motspelaren lite mer.

 

Blado: Tack för tipset, höll på att köpa den förut, men gjorde inte det av någon anledning jag inte minns nu. :P Hamnar nog på listan vid nästa bokbeställning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...