Gå till innehåll

OT Dagbok, Sunbird bygger om lägenhet!


Sunbird

Recommended Posts

Kan det här bli den första offtopic-dagboken måhända?

 

Jag och sambon har precis köpt en 2:a med ett arbetsrum på 71kvm med totalt renoveringsbehov.

Paret som har bott där tidigare köpte lägenheterna (2 ihopslagna ettor) 1958 och har originalmattan kvar i köket.

ALLT ska rivas ut och sen tänkte vi följande:

 

- Målning av rubbet

 

- Slipning av alla golv

 

- Tibrokök i ek in, kompletteras med Bosch stålfria vitvaror.

 

- Golv i sovrummet tänkte vi olja riktigt mörkt, komplettera med en vit säng med stora gavlar, en garderobsvägg i samma mörka färg som golvet, men med sandblästrat glas i partier i dörrarna (från BO Concept),

Färg i sovrummet? VAD? Vit kanske? Kom med förslag.

 

- Arbetsrummet blir brunmålat med mysiga möbler. Eventuellt mörkt golv. Murrighetsfaktor.

 

- Vardagsrummet är en liten nöt att knäcka.

Har sett en enorm spegel med ekramar som vi ska luta mot väggen. Golvet oljas mörkt eller så lackar vi det bara (fiskbensparkett...kan man verkligen olja det?).

Stor vit soffa och ett ekbord.

 

Då gör vi en dagbok av det här då!

 

* RP och igen då :) - QoS *

* Fixar lite i texten - Sunbird*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Färg i sovrummet? VAD? Vit kanske? Kom med förslag.

Mitt sovrum (om än kombinerat med vardagsrum) går i vitt med en mängd porr-/vinröda inslag, bl.a. sängmadrass, gardiner, mattor samt väggen rakt mittemot sängen. Beror ju på vilken känsla man vill ha, men jag tycker det ger en schysst inramning och rekommenderar det starkt. :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tag_H: Skrev visst lite fel där :)

 

Vecka 1:

 

Det viktigaste just nu är att hitta vilka vitvaror som ska användas i köket. Har valt att helt gå på Bosch-produkter eftersom det är vad jag har idag.

Dock kommer vi att köra med en hällspis där det är 2 vanliga glaskeramik-plattor samt 2 gasplattor. Skälet till det kommer.

 

Slog en signal till vicevärden i föreningen igår kväll och det visade sig att de ska byta avloppsstammarna i oktober. Det kan riskera att försena mitt projekt, men nog ska vi kunna lösa det :)

 

Samtidigt nämnde han att de har 1-fas i kåken och inte som normalt 3-fas. Det innebär att alla vitvaror måste gå att koppla om samt att köket inte pallar extrem strömanvändning (slut med att använda ugnen som bastuaggregat med andra ord...). Då blir hälften gas i spisen ett bra sätt att minska elförbrukningen.

 

Har hittat sängen: Englesson.com

 

Soffan lutar åt en vit underbar skapelse från Vålamagasinet här i Uppsala.

 

I sovrummet har vi insett att en kaffelatte-färg på väggarna kommer att göra sig bra tillsammans med det mörkoljade golvet, sängen och de kommande garderoberna.

 

Dagens mål: Mäta hela köket för att skicka en planritning till de som ritar upp det, samt fota hela lägenheten och lägga upp bilderna här på forumet.

Är det någon som förresten kan rekommendera en bra bildserver att lägga upp alla bilder på?

 

[/b]Tid kvar till inflyttning: 92 dagar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars är det inga problem att hitta keramikhällar som kan ställas om till 1-fas. Har en själv nämligen. Gas är dock kung då man får en mycket jämnare värme när man väl lärt sig använda den och tiden att t.ex. koka vatten är väsentligt mycket snabbare än keramik eller liknande. Vet inte hur det är med induktionsspisar men tror inte det fungerar på 1-fas.

 

Byggde om köket för ett år sedan. Slaskade iväg rejält med ett Puustelli kök, men fan vad skönt det vara att bli av med 60-tals sunket som var där innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul idé!

Grön sägs ha en lugnande effekt och kanske kan vara något i sovrummet?

 

Grönt i sovrummet? Där vill man väl knappast att sambon ska vara lugn? :shock:

 

Du kanske förväxlar lugn med zombie medans det kanske mer betyder bekväm och tillfreds (i det här sammanhanget). Du vill inte ha någon som är "GE FAN I DET DÄR JAG BEHÖVER LITE TID FÖR MIG SJÄLV; SE UPP ANNARS SMÄLLER DET!" i sovrummet ... Man söker kanske lite mer "Åh, ja, massera min nacke lite, mm, gud vad mysigt å skönt" ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul idé!

Grön sägs ha en lugnande effekt och kanske kan vara något i sovrummet?

 

Grönt i sovrummet? Där vill man väl knappast att sambon ska vara lugn? :shock:

 

Du kanske förväxlar lugn med zombie medans det kanske mer betyder bekväm och tillfreds (i det här sammanhanget). Du vill inte ha någon som är "GE FAN I DET DÄR JAG BEHÖVER LITE TID FÖR MIG SJÄLV; SE UPP ANNARS SMÄLLER DET!" i sovrummet ... Man söker kanske lite mer "Åh, ja, massera min nacke lite, mm, gud vad mysigt å skönt" ;)

 

Haha precis :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

håller själv precis på med att renovera. dock blir det inga stora summor min renovering kommer gå på. Jag renoverar min etta som jag köpte för några veckor sedan.

 

det som skall hända:

 

alla tak har målats, inte i badrummet dock..

rivigt tapeter i rummet, sparade 2 lager, rev ändå bort 3 lager!

Målning, blir en beige färg som är väldigt ljus. den är närmare vit än beige.

Hallen kommer få sig lite färg på väggarna me, kommer bli någon form av grön (tycker grönt passar väldigt bra i hallar, dock inte sån där mossgrön)

Köket kommer få målade köksluckor, samt stommarna runtomkring.

Köket blir lite extra påkostat då jag hittade en skitfin tapet som jag vill ha där, nackdelen är att den kostar 400:- per rulle... därav att jag målar resten av lägenheten hehe

 

Sist men inte minst blir det nytt golv i hela lägenheten. Stil på golvet är körsbär.

 

Lycka till med renoveringen och släng upp lite bilder!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...