Gå till innehåll

magu01 ska ta och skärpa sig


magu01

Recommended Posts

Hallå!

 

Jag tror att den här iden med att skriva pokerdagbok är ett lysande sätt att bli bättre på poker. Förutsatt att man skriver i den förstås.

 

Jag har spelat poker rätt så länge men känner att jag står helt stilla och inte vinner så mycket som man borde göra. Detta beror förmodligen på att jag inte orkar spela poker så som jag vet att man borde spela. Jag vet allt om potodds outs mm. men är sunkig på att använda tänket när jag spelar. Jag tänker därför börja om på den lägsta nivån FL 0.05/0.10 med 300BB och sedan grinda mig upp genom seriesystemet. Jag tror att man har saker att lära på alla nivåer. FL 0.05/0.10 är ett perfekt ställe att lära sig tiltkontroll tex. Snacka om att man kan åka på badbets där!

 

Första målet är alltså:

Att gå från 300BB på FL 0.05/0.10 (30$) till 300 BB på FL 0.10/0.20 (60$)

 

Delmål för att klara detta är:

1. Bli bättre på att själv avgöra korrekta starthänder beroende på situation

2. Att "veta" hur många outs och vilket potodds jag har i varje hand jag spelar, både på flop och turn.

 

en del kanske tycker att FL 0.05/0.10 nästan är playmoney och det kan jag förstå.. Så därför blir delmål 3 att:

 

3. Spela poker för att det är kul och inte för pengarnas skull.

 

Det var allt för nu..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som en utmärkt idé att redan från början följa 300BB-systemet. Att man inte behöver bry sig om BR på micro håller jag inte alls med om. Iochmed att fler spelare stannar längre i potter som de borde foldat med drag som de inte har odds för att syna med kommer svängningarna att öka då folk kommer dra ut oftare, trots att dom drar med fel odds (vilket i långa loppet generar större vinst för dig, men kan kortsiktigt öka din varians och därmed ställa krav på din BR).

 

Jag tycker du gör helt rätt i att spela dig upp genom nivåerna. Det kommer fungera som bra övning att anpassa ditt spel efter motståndet och kommer defintivt härda dig då du kommer bli utdragen ofta och åka på bad beats så det stänker om det.

 

Dock tycker jag inte att du ska häcka alltför länge på de allra lägsta borden då pokern som utövas där är av ett rätt speciellt slag. Många spelare callar ju gärna en raise på $0,05 för att jaga sin runner runner-flush iochmed att det "inte kostar något". Försök få ihop en BR för iallafall $.25/$.5 så snart som möjligt där påminner spelet iaf lite om något högre nivåer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som en utmärkt idé att redan från början följa 300BB-systemet. Att man inte behöver bry sig om BR på micro håller jag inte alls med om. Iochmed att fler spelare stannar längre i potter som de borde foldat med drag som de inte har odds för att syna med kommer svängningarna att öka då folk kommer dra ut oftare, trots att dom drar med fel odds (vilket i långa loppet generar större vinst för dig, men kan kortsiktigt öka din varians och därmed ställa krav på din BR).

 

Jag tycker du gör helt rätt i att spela dig upp genom nivåerna. Det kommer fungera som bra övning att anpassa ditt spel efter motståndet och kommer defintivt härda dig då du kommer bli utdragen ofta och åka på bad beats så det stänker om det.

 

Dock tycker jag inte att du ska häcka alltför länge på de allra lägsta borden då pokern som utövas där är av ett rätt speciellt slag. Många spelare callar ju gärna en raise på $0,05 för att jaga sin runner runner-flush iochmed att det "inte kostar något". Försök få ihop en BR för iallafall $.25/$.5 så snart som möjligt där påminner spelet iaf lite om något högre nivåer.

 

Jag kommer snart vara på de nivåer du snackar om!! Var så säker ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag haft sjukt tur med korten. två kåkar på raken följt av två trissar mm. Lite senare fyrtal i KK. På microlimit så får man ju action oxå så..

 

Start: 30$

 

Dag1 (54min): 32.17$ + 2.17$

Dag2 (111min): 28,84$ - 3.33$ Extremt dåliga kort och dåligt spel.

Dag3 (105min): 34,69$ + 5.85$ Extremt bra kort och bra spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela du efter 300BB-regeln men lär dig förstå vad en bankrulle är.

Så du har $30? Och om du förlorar dem? Då gör du antagligen ett nytt försök med $30? Och om du förlorar även dessa? Ja. det kommer svida rejält men om du är som de flesta andra kommer du slänga in $30 till, det är ju trots allt bara 200 kr. Och om du förlorar dessa då? Kanske förbannar du dig själv och säger att det här blir sista gången, förlorar du nästa insats så slutar du för alltid.

 

Så hur stor är din bankroll då? Jo: 30 + 30 + 30 + 30 = 120

I mitt exempel har du alltså 1200bb för nivån du spelar på och det kan väl knappast kännas motiverat mot så svagt motstånd och så låga insatser (du bör ju rimligen vara mer risktolerant här).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela du efter 300BB-regeln men lär dig förstå vad en bankrulle är.

Så du har $30? Och om du förlorar dem? Då gör du antagligen ett nytt försök med $30? Och om du förlorar även dessa? Ja. det kommer svida rejält men om du är som de flesta andra kommer du slänga in $30 till, det är ju trots allt bara 200 kr. Och om du förlorar dessa då? Kanske förbannar du dig själv och säger att det här blir sista gången, förlorar du nästa insats så slutar du för alltid.

 

Så hur stor är din bankroll då? Jo: 30 + 30 + 30 + 30 = 120

I mitt exempel har du alltså 1200bb för nivån du spelar på och det kan väl knappast kännas motiverat mot så svagt motstånd och så låga insatser (du bör ju rimligen vara mer risktolerant här).

 

Jag förstår vad du menar och jag håller med dig, OM den enda tanken skulle vara att vinna pengar. Men anledningen att jag börjar längst ned är för nöjet att spela mig upp. (Samtidigt som jag kan öva på sådant jag behöver bli bättre på) :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu var det ett tag sedan jag skrev här! Anledningen är att det gått så jäkla dåligt. Jag övergav den lägsta nivån och började spela lite här och där och torska jäkligt mycket pengar. (Eller % av BR rättare sagt, jag skulle aldrig spela bort några större summor).

 

I helgen kom dock vad jag tror var vändningen! Jag började åter igen att använda PokerTracker och enligt den så har jag spelat loose agressive och har haft VP$IP på över 30%.. Jag tightade till mitt spel och har legat på ca 24% sedan dess.. Jag kan förmodligen spela ännu mer tight och lite mer aggresivit post-flop. Ett bra tecken på att jag är på rätt spår är att det blir lite långtråkigt att vänta på händerna. Får börja spela fler bord.

 

I går spelade jag jäkligt många timmar och hade BB/100 på ca 8,5 och det känns som en rätt bra dag. Jag känner mig redo att gå upp ett eller två nivåer men ska spela några dagar till på 0,25-0,50 innan jag går vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår känns det som om jag hade ett sådan oflyt att det nästan inte kan hända. torska kåk mot fyrtal två gånger och läckte massa BB. På hela kvällen gick jag dock +- vilket jag inte är så himla nöjd med med tanke på att det satt en snubbe vid bordet som titta på ca 75 % av alla flopar.

 

Höjdpunkten får väll ändå vara att jag satte en Straight Flush. Tyvärr gav den inte några pengar.

 

Min egen VP$IP är nu nere på 20%, vilket känns bra. Måste dock bli mer aggro pre och post flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...