Gå till innehåll

NLT - AA mot A9s


Beachkung

Recommended Posts

Hej. Jag bytte nyligen från Ladbrokes till William Hill. Jag har en känsla av att folk synar mer preflop där och med en del skumma händer. Ett exempel hände mej häromdan.

 

Jag hade precis satt mej vid ett 0.5/1£ nl FT och kollade till min häpnad ner på AA redan andra handen. Satt då i SB så efter 5 pers hade limpat in raisade jag till 5 (borde vart högre kanske?) och fick en syn.

 

Floppen kommer 599 rainbow och jag bettar pott (15£). Min motståndare höjer nu till 30. Vad tusan har han? I mina ögon kan han i princip bara ha 99 eller 55 som slår mej. Och han skulle kunna höja med en hel del händer så som TT-KK som jag slår. Kanske till och med med ett lägre pocket pair eller med en bluff om han tror att jag har AK. För han kan väl aldrig ha nån annan hand med en 9a? A9s? Nej, väl? T9s? Knappast...

 

Bedömer chanserna för att jag har bästa handen som stora och går efter lite fundering all in. Killen synar blixtsnabbt och jag förlorar 94£ mot A9s.

 

Borde jag ha foldat? Hade ett aternativ varit att syna och se vad som händer på turnen?

 

Rätt, fel? Hur hade ni gjort? Tacksam för svar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker faktiskt inte du gör särskilt många fel. Du har väldig otur men kanske skulle tänkt lite mer på vad han skulle kunna ha. Du har ju ingen bra position eftersom du får agera först.

 

Stora felet du gör är nog att satsa på jättemycket när det finns risk att förlora. En mindre satsning eller en check kanske skulle passa i det läget för att "lura" honom.. istället lurade han dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stora felet du gör är nog att satsa på jättemycket när det finns risk att förlora. En mindre satsning eller en check kanske skulle passa i det läget för att "lura" honom.. istället lurade han dig.

 

Här håller jag nog med. Som vinnande spelare så bör man väl ta det lugnt i situationer där man inte kan känna sig hyfsat säker på att vinna...och framförallt inte gå all in när hyfsat stor risk för förlust finns.

 

 

Jag håller inte heller med om att en nia är otroligt, A9s, 98s, T9s, J9s är alla tänkbara händer för någon som limpsynar. KK och QQ är däremot väldigt tveksamma.

 

Jag både förstår och förstår inte vad du menar. Naturligtvis har du rätt vad gäller KK och QQ, korkat av mej. Hade han haft någon av dessa hade han väl antingen raisat själv, eller reraisat min raise, inte limpat och synat min höjning. Däremot förstår jag inte vad gäller A9s, 98s, T9s och J9s. Detta är limphänder, men är det verkligen händer som folk synar rätt kraftiga preflop raises med? Jag höjde ju trots allt upp till 5£.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lovar att folk kommer att syna dig ibland med någon av de händerna, särskilt just A9s. Och de gör faktiskt inget enormt fel för att de har position och antagligen kan sätta dig på ett stort par. Jag säger inte att det är rätt att syna med de händerna, bara att folk kommer att syna med de händerna.

 

Jag gjorde en liknande manöver härom dan där jag blev synad av 64o som tog ett pottbet på floppen för att dra till en gut-shot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är limphänder, men är det verkligen händer som folk synar rätt kraftiga preflop raises med? Jag höjde ju trots allt upp till 5£.

 

Tycker nog inte din preflop raise är så kraftig.

 

Om 5 pers redan hade limpat + BB ger £6. Detta plus din raise på £5 blir £11.

 

Kostade £4 för killen att syna.. dvs 4-11 eller 1-2,75 så inte var din preflop raise så stor. Tror du behöver förändra din strategi för preflop raise... en hyfsad tumregel brukar väl vara att om man är först in så är en raise på 3-5 ggr BB rätt okej... Men nu hade ju 5 pers limpat innan vilket i stället borde gjort att du raisar 3-4 ggr potten. Det vill säga en ca £15-20.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack för alla svar. Känner mej fortfarande lite osäker vad gäller preflop. Ska jag hålla mej till 4-6 ggr BB, eller kanske man ska använda något i stil med 4xBB plus en BB för varje som har limpat in? I sånafall skulle jag ha raisat till 9-10£ i ovanstående fall. Låter det rimligt?

 

Johan, du gillar inte all-innen...och det gör inte jag heller. Ju mer jag tänker på den desto mer ogillar jag den. Vad borde man gjort istället? Som det var nu hade ju det bästa varit en fold, men är det verkligen rätt val på lång sikt? För det är ju det det handlar om, inte just den handen, utan vad som är bäst sett över 100 ggr.

 

Du nämner en hand med 64o som synar pottbet på floppen. Jag antar att han träffade eftersom du fick reda på vad han hade. Hur gick den handen? Du bettade floppen, han synade. Antar att du bettade turnen och han raisade? Foldar du då? Vad hade du? Är ju onekligen likartad situation om du hade en hygglig hand.

 

Govno -> check och sen raise om han bettar? I den situationen som uppstod hade ju detta varit strålande, eftersom man lättare hade kunnat folda AA mot en rereraise, men är detta verkligen det bästa sättet om man utgår från att motståndaren träffar sin hand så bra att den klår min hand på floppen kanske en gång på femton? Det bor ju en liten Doyle i oss alla...efter preflop raise ska man betta pott 9 ggr av 10... ;)

 

Har lite svårt att släppa handen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack för alla svar. Känner mej fortfarande lite osäker vad gäller preflop. Ska jag hålla mej till 4-6 ggr BB, eller kanske man ska använda något i stil med 4xBB plus en BB för varje som har limpat in? I sånafall skulle jag ha raisat till 9-10£ i ovanstående fall. Låter det rimligt?

Det "normala är väl att beta pott helt enkelt. Men eftersom du har så risig position och det lämnar så pass mycket pengar kvar så kan det här tänkas vara ett vettigt ställe att överbeta potten. På det sättet så får ingen implicita odds att dra ut dig.

 

Johan, du gillar inte all-innen...och det gör inte jag heller. Ju mer jag tänker på den desto mer ogillar jag den. Vad borde man gjort istället? Som det var nu hade ju det bästa varit en fold, men är det verkligen rätt val på lång sikt? För det är ju det det handlar om, inte just den handen, utan vad som är bäst sett över 100 ggr.

Som situationen ser ut så är det antingen någon av er som har som mest 2 outs, du eller han. Detta eftersom du automatikst har det bästa tvåparet och bara kan bli utdragen av triss eller bättre. Om du går all-in så kommer han slänga många av sina händer där han bara har två eller färre outs och syna med alla, eller nästan alla, händer där du har två outs. Exakt vad du ska göra beror nog på motståndaren, och jag skulle tro att en fold är ok mot ganska många spelare här. Nyckelfaktorerna är väl hur många händer de kan väntas ha spelat preflopp och hur hårt de spelar överpar.

 

 

Du nämner en hand med 64o som synar pottbet på floppen. Jag antar att han träffade eftersom du fick reda på vad han hade. Hur gick den handen? Du bettade floppen, han synade. Antar att du bettade turnen och han raisade? Foldar du då? Vad hade du? Är ju onekligen likartad situation om du hade en hygglig hand.

Jag hade AA och tiltsynade hans turnhöjning (vilket jag inte borde gjort, när någon synar floppen och höjer turnen så är ett par väldigt sällan tillräckligt). Enda trösten var att han inte hade så mycket pengar kvar.

 

Govno -> check och sen raise om han bettar?

Jag gillar definitivt inte att check-raisa här, det får loss honom så billigt som möjligt när han är slagen och kommer fortfarande kosta oss en del när vi är slagna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen Johan. Jag skulle tro att det hela leder tillbaka till ett av dom bästa tipsen jag har fått inom poker: leta efter en anledning till att läga dig. Här hade jag definitivt en anledning till att slänga handen, och borde gjort det, då hade jag i värsta fall gjort ett litet misstag.

 

Mycket tacksam för den uppmärksamhet min fråga har fått, jag kommer säkerligen att posta fler vad det lider...såg att vi har samma sysselsättning du och jag...student/dagdrivare/pokerspelare. Inte så tokigt... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...