Gå till innehåll

PokerWiz slaskar Omaha som aldrig förr!


PokerWiz

Recommended Posts

Hej kära dagbok!

 

Jag är en 20-årig student/låg limit pokerspelare som i sommar har gått in med full kraft för att lära mig den ädla konsten att spela Omaha som en Gud.

 

Min historia

 

Första steget - leka med döden

 

Först tog jag min befintliga rulle på Unibet som var på €3000 och spelade 0.5/1 och 1/2. Det gick först kanon och jag spelade upp till €5000. Då tog jag ut SEK 10 000 och kände mig som en kung. Sen förlorade jag under loppet av några dagar en mycket stor del av de €3700 jag hade kvar på kontot. Då kände jag mig som en våldtagen grävling istället.

 

Vägen tillbaka - att grinda som en envis igelkott med rabies

 

Då sitter jag där med självförtroendet i avfallskvarnen och plånboken skrikandes efter mamma. Vad gör man då? Jo, jag valde att inte fly tillbaka till det groteska spelet som kallas Texas Fold'em utan jag valde helt enkelt att fortsätta spela Omaha. Jag kände ju att det fanns pengar att tjäna där. Så jag degade in $1800 på Eurobet där jag fått en rakeback deal. Så nu började den långa resan uppåt igen. Trodde jag...

 

Gud - vad har jag gjort för att förtjäna det här???

Jag började genast med att backa rejält. Ner till strax under $900 för att vara exakt. Det gick bara inte att vinna trots att jag spelade så lågt som PLO $50 mestadels. Vad gör en sann kämpe då? Går upp i nivå och vinner tillbaka? Nope, jag gick ner på PLO $25 och vann där stadigt upp mig. På den vägen har det sen varit. Har kunnat gå upp på PLO $50 igen nu och även testat lite PLO $100.

 

Vad har nu framtiden i sitt sköte?

Min eurobet-bankrulle som jag från och med nu kommer hänvisa till som "rullen" ligger i dagsläget på $3506. Det som kommer hända den närmaste framtiden är att jag spelar PLO $50 och PLO $100 där jag ska vidare försöka bli en mästare på Omaha samtidigt som jag förhoppningsvis går plus. Jag kommer att posta en del (förhoppningsvis) intressanta händer här samt rapportera om hur det går. Jag ska försöka att inte ta med vardagliga händer som när AAJTds vinner över en sämre hand bara för att potten blev stor.

 

Let the games begin ladies and gentlemen... 8-)

 

BR vid dagbokens start: $3506

BR i dagsläget: $3506

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har spelat ca 350 händer nu innan det var dags att äta middag. Började med att gå ca 2 inköp plus på PLO $100 men sen gav jag bort $270 i en stöt till en kille med en lite bättre hand. Skäms utav bara fan över hur jag spelade den handen. Så mycket skäms jag att jag inte orkar lägga ut den här så ni får fantisera om hur risigt jag spelade den 8-).

 

Här kommer en skön hand där jag lever lite farligt men skjuter hårt likafullt (Jag kommer alltid framträda under psuedonymen Hero här i dagboken för att inte lämna ut mitt nya fina screen name på Eurobet):

 

$100 PL Omaha - Friday, August 12, 12:56:05 EDT 2005

Table Table 36970 (Real Money)

Seat 7 is the button

Total number of players : 10

Seat 2: RIVBspiker ( $117.75 )

Seat 3: CHARSAR ( $135.95 )

Seat 5: callxxxwin ( $30.63 )

Seat 6: woodpecker88 ( $59.38 )

Seat 9: bear1965 ( $68.20 )

Seat 10: Hero ( $105.45 )

Seat 7: djaberz ( $22.20 )

Seat 4: TrueblueSam ( $87.75 )

Seat 1: jezuman ( $96 )

Seat 8: BlunderLAF7 ( $100 )

bear1965 posts small blind [$0.50].

Hero posts big blind [$1].

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ Ac 6d As Ad ]

jezuman folds.

RIVBspiker calls [$1].

CHARSAR calls [$1].

TrueblueSam calls [$1].

callxxxwin folds.

woodpecker88 folds.

djaberz calls [$1].

bear1965 calls [$0.50].

Hero checks.

** Dealing Flop ** [ 5s, 8s, Qs ]

bear1965 checks.

Hero bets [$5].

RIVBspiker folds.

CHARSAR folds.

TrueblueSam calls [$5].

djaberz folds.

bear1965 folds.

** Dealing Turn ** [ 2c ]

Hero bets [$12].

TrueblueSam calls [$12].

** Dealing River ** [ 9s ]

Hero bets [$32].

TrueblueSam folds.

Hero does not show cards.

Hero wins $70

 

Hur tycker ni jag spelade den? Är det helt galet att betta på bluffesset så här på PLO $100? Jag tyckte ju att han måste fatta att jag satt på nötterna när jag "valuebettade" flopp, turn och river :lol:.

 

Kanske spelar lite mer lite senare ikväll, vi får se.

 

BR vid dagbokens start: $3506

BR i dagsläget: $3598 (+$92)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu en hand jag tyckte var intressant:

 

$100 PL Omaha - Friday, August 12, 11:22:33 EDT 2005

Table Table 36970 (Real Money)

Seat 7 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: OKFRED ( $106.30 )

Seat 2: skiking2 ( $183.60 )

Seat 3: CHARSAR ( $26.23 )

Seat 4: flieger111 ( $62.51 )

Seat 5: callxxxwin ( $59.60 )

Seat 6: woodpecker88 ( $53.50 )

Seat 7: beserk7 ( $113.95 )

Seat 8: Pizza2UDK ( $155.35 )

Seat 9: DaanP_NL ( $100.80 )

Seat 10: Hero ( $100 )

Pizza2UDK posts small blind [$0.50].

DaanP_NL posts big blind [$1].

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ 6h 4c 2s 3d ]

Hero calls [$1].

OKFRED calls [$1].

skiking2 calls [$1].

CHARSAR calls [$1].

flieger111 calls [$1].

callxxxwin folds.

woodpecker88 folds.

beserk7 calls [$1].

Pizza2UDK folds.

DaanP_NL checks.

** Dealing Flop ** [ 5s, Ah, 7c ]

DaanP_NL checks.

Hero checks.

OKFRED checks.

skiking2 checks.

CHARSAR checks.

flieger111 bets [$7].

beserk7 folds.

DaanP_NL folds.

Hero raises [$28.15].

OKFRED folds.

skiking2 folds.

CHARSAR folds.

flieger111 calls [$21.15].

** Dealing Turn ** [ Kd ]

Hero bets [$35].

flieger111 is all-In [$33.36]

** Dealing River ** [ 3c ]

Hero shows [ 6h, 4c, 2s, 3d ] a straight, three to seven.

flieger111 doesn't show [ 5h, As, 4h, Ts ] two pairs, aces and fives.

Hero wins $1.64 from side pot #1 with a straight, three to seven.

Hero wins $127.52 from the main pot with a straight, three to seven.

 

Jag limpar in med en halvskön draghand. Lite slaskig är den. Träffar ett skönt wrapdrag och bestämmer mig för att trycka i degen. Hoppas ju att han ska folda åtminstonde två par men det var ju visst att begära lite för mycket :) Vad tycker ni om detta spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bluffesset är nice, dom lägger sig oftast.. varit med om att dom synat ner ett par gånger hela vägen dock. Gäller o våga skjuta på rivern också, sen får det inte vara någon loose slaskare du är uppe emot utan du bör ha nån read att dom kan spela.

 

Andra handen, den wrappen är verkligen inte så fin. 4689 är en fin wrap där, har du ingen fold-equity så känns det fel att dega in där.

På turn har du cirkus 37% o vinna, floppen 45% ännu sämre om han hade suttit med ett set t.ex.

 

Hade han haft den perfekta wrappen hade du haft 9% o vinna, så den är inte så fantastisk som den ser ut.

 

Problemet med att bara syna är väl att någon med ett bra stegdrag synar o slaktar dig när du träffar nästnötterna, tycker ändå du ska bara syna.

 

 

Dom är ingivande o syna med men dom är inte så bra som dom ser ut, ger få riktigt bra wraps och behöver ofta ett ess på bordet och essen ger en del action så det blir dyrare o dra.

 

Se iaf till att dom är double suited innan du spelar dom och har bra position. Du spelar den här UTG, "väldigt sällan" preflop-höjningar på PLO100 men den känns lite för slaskig.

 

Tittade över lite statistik från PT på mig själv för ett tag sedan, jag hade synat alldeles för mkt med sådana för det va rött o åter rött på dom totalt sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andra handen, den wrappen är verkligen inte så fin. 4689 är en fin wrap där, har du ingen fold-equity så känns det fel att dega in där.

På turn har du cirkus 37% o vinna, floppen 45% ännu sämre om han hade suttit med ett set t.ex.

 

Hade han haft den perfekta wrappen hade du haft 9% o vinna, så den är inte så fantastisk som den ser ut.

 

Problemet med att bara syna är väl att någon med ett bra stegdrag synar o slaktar dig när du träffar nästnötterna, tycker ändå du ska bara syna.

 

 

Dom är ingivande o syna med men dom är inte så bra som dom ser ut, ger få riktigt bra wraps och behöver ofta ett ess på bordet och essen ger en del action så det blir dyrare o dra.

 

Se iaf till att dom är double suited innan du spelar dom och har bra position. Du spelar den här UTG, "väldigt sällan" preflop-höjningar på PLO100 men den känns lite för slaskig.

 

Tittade över lite statistik från PT på mig själv för ett tag sedan, jag hade synat alldeles för mkt med sådana för det va rött o åter rött på dom totalt sett.

 

Point taken! Måste sluta slaska runt med sånna skithänder. De känns så bra med alla möjligheter men precis som du säger är det väldigt lätt att råka mycket illa ut med en sån hand. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kära dagbok!

 

Bör jag försöka hålla mig på PLO $100 mer permanent? Även om jag tror att jag tjänar mindre där än på PLO $50 i dagsläget men att när jag lärt mig nivån kommer göra mer pengar i timmen på mitt pokerspel...

 

Ett problem är de oundvikliga svingarna. Säg att jag spelar 3 bord PLO $100 och det går risigt på alla tre. Så risigt att jag på en dag lyckas tappa 5 inköp. Det är inte alls någon omöjlighet i ett så tomtigt spel som Omaha. :lol: Att gå $500 back på en dag skulle inte kännas särskilt lustigt med en bankrulle på $3900 även om det bara är en mindre del av hela rullen.

 

Jag anser att, när jag kör om summor där 5 inköp inte känns så farligt att torska på en och samma dag, då spelar jag på rätt nivå. Jag spelar bättre poker och kan till och med le åt utdragnings-kavalkader på ett annat sätt. Jag känner inte att jag verkligen vill ha pengarna i potten som jag kan känna på högre nivå när saftiga potter dyker upp.

 

Nu ska jag inte tortera dig något mer kära dagbok, dina sönderslaskade sidor orkar nog inte ta emot mer för tillfället.

 

Auf wiedersehen / A jolly fellow

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan jag sist uppdaterade har jag spelat en hel del och jag lyckades tappa 10 inköp på två dagar på PLO $50 shorthanded som jag sedan spelade in på full table $100 och $50 på en dag. Igår gick det overkligt bra på PLO $100 så jag gled upp till $4522 men idag då jag spelade lite back jag ner till $4486. Så, allt gott.

 

I augusti har jag spelat ca 11500 händer och enligt PT har jag plussat 38bb / 100 händer. Detta känns väldigt mycket. Är det rimligt att dra in närmelsevis så här mycket på PLO $50/PLO $100 i längden? Antar att det kommer komma rejält onda tider som lär dra ner den siffran.

 

Jag har mötts av en del intressanta händer som jag kommer posta här nedan. Hoppas som vanligt på brilliant feedback från forumets hustomtar. 8-)

 

BR vid dagbokens start: $3506

BR i dagsläget: $4486

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$100 PL Omaha - Saturday, August 20, 10:45:48 EDT 2005

Table Table 38314 (Real Money)

Seat 3 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: BlunderLAF7 ( $104.35 )

Seat 2: beserk7 ( $99.65 )

Seat 3: jamesblond ( $139.71 )

Seat 4: Hero ( $106.25 )

Seat 5: MEXAL ( $223.63 )

Seat 6: luck2you ( $53.46 )

Seat 7: Dr_Douglass ( $30.91 )

Seat 8: jtlilfella ( $120 )

Seat 9: MrMaskin ( $101.65 )

Seat 10: shuffles7 ( $46 )

Hero posts small blind [$0.50].

MEXAL posts big blind [$1].

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ 5s As Ac 2c ]

luck2you calls [$1].

Dr_Douglass calls [$1].

jtlilfella folds.

MrMaskin calls [$1].

shuffles7 folds.

BlunderLAF7 folds.

beserk7 calls [$1].

jamesblond calls [$1].

Hero raises [$7.50].

MEXAL folds.

luck2you calls [$7].

Dr_Douglass calls [$7].

MrMaskin calls [$7].

beserk7 folds.

jamesblond folds.

** Dealing Flop ** [ 8s, Tc, 3d ]

Hero bets [$33.25].

luck2you is all-In [$45.46]

Dr_Douglass is all-In [$22.91]

i might win

MrMaskin is all-In [$93.65]

Hero calls [$60.40].

** Dealing Turn ** [ Qs ]

** Dealing River ** [ 6h ]

Hero shows [ 5s, As, Ac, 2c ] a pair of aces.

luck2you shows [ 7h, 7s, Ts, 9s ] a straight, six to ten.

Dr_Douglass shows [ Td, Jh, 8d, Qc ] two pairs, queens and tens.

MrMaskin shows [ 7d, 6s, 6c, 9h ] a straight, six to ten.

MrMaskin wins $96.38 from side pot #2 with a straight, six to ten.

luck2you wins $33.83 from side pot #1 with a straight, six to ten.

MrMaskin wins $33.82 from side pot #1 with a straight, six to ten.

luck2you wins $61.82 from the main pot with a straight, six to ten.

MrMaskin wins $61.82 from the main pot with a straight, six to ten.

 

Jag tog god tid på mig innan jag synade all-in på floppen, men det kändes som en massa olika händer kunde ligga i nävarna på motspelarna. Som det visade sig ledde jag fint i sidopotterna. Med en naken AA utan backdoor-drag hade jag aldrig spelat så här men eftersom jag hade två springande färger samt en springande hålstege bestämde jag mig ändå för att ta synen. Vad tycker ni om detta spel? Är det helt förkastligt? Jag är själv väldigt tveksam till det så här i efterhand. :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$100 PL Omaha - Friday, August 19, 21:36:31 EDT 2005

Table Table 36565 (Real Money)

Seat 3 is the button

Total number of players : 9

Seat 1: PKKSTANLEY ( $189.61 )

Seat 3: Hero ( $310 )

Seat 10: TrueblueSam ( $107.15 )

Seat 9: Mondini ( $43.51 )

Seat 7: MultiBert ( $188.02 )

Seat 6: HurleysLuck ( $99.10 )

Seat 4: afaye ( $195.86 )

Seat 5: SlutFace83 ( $0 )

Seat 2: luck2you ( $60.19 )

afaye posts small blind [$0.50].

HurleysLuck posts big blind [$1].

luck2you posts big blind [$1].

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ 8s 9h Ts 7c ]

MultiBert folds.

Mondini folds.

TrueblueSam calls [$1].

PKKSTANLEY folds.

luck2you checks.

Hero raises [$5.50].

afaye folds.

HurleysLuck folds.

TrueblueSam calls [$4.50].

luck2you folds.

** Dealing Flop ** [ 8h, 8d, Ks ]

TrueblueSam checks.

Hero bets [$12.85].

TrueblueSam calls [$12.85].

** Dealing Turn ** [ As ]

TrueblueSam checks.

Hero bets [$20].

TrueblueSam raises [$45].

Hero calls [$25].

** Dealing River ** [ 8c ]

TrueblueSam is all-In [$43.80]

Hero calls [$43.80].

TrueblueSam shows [ 7d, Kc, Ah, Ac ] a full house, Aces full of eights.

Hero shows [ 8s, 9h, Ts, 7c ] four of a kind, eights.

Hero wins $213.80 from the main pot with four of a kind, eights.

 

Här spelar jag som en blåslagen anaconda. Lyckas dock hämta hem degen. Börjar med att lite lurigt höja med den här draghanden då jag spelat ganska tight och inte höjt så mycket innan. Vill ju ge sken av att ha AA. Sedan spelar handen sig självt tycker jag tills turn vänds upp. Fattar fortfarande inte hur jag kunde syna där. Handen borde hamnat rakt i mucken... :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
×
×
  • Skapa nytt...