Gå till innehåll

Skillnaden på 10 eller 100 buy-in på samma prispott?


avalancher

Recommended Posts

Vad är skillnaderna på turneringarna egentligen? T.ex om vi säger 10k guaranteed. En turnering är buy-in $10+1, en annan är $100+10. Men det gäller ju samma prissumma..? Förutom att det senare alternativet måste innebära färre spelare, varför betalar man mer?? Det kanske är en jättedum fråga, ursäkta, men jag skulle vilja veta.

 

Tänker satsa på turneringar längre fram.

 

Linda

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dom 2 senaste svaren var HELT sinnessjuka...............

 

10K garanterat betyder att siten garanterar en pris pool på 10K.....om du fortfarande inte förstår så låt oss prata barnspåk....säg att 24h garantera 1K i en 10 euros tunering & bara jag e med, prispool på är då på 1K även fast bara jag som ensam deltagre betalat 10 euro.....fatta vilken bra affär för mig:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det senaste svaret var ju totalt sinnessjukt. :)

 

Ladbrokes har exempelvis en 5k garanti med inköp för 10 och en med inköp för 100. Skillnaden är bara att det är färre men bättre spelare med i den senare. Har man råd med att köpa in sig i den dyrare så gör man det dels för att slippa alla urdåliga spelare men kanske mest för att det tar mindre tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dom 2 senaste svaren var HELT sinnessjuka...............

 

10K garanterat betyder att siten garanterar en pris pool på 10K.....om du fortfarande inte förstår så låt oss prata barnspåk....säg att 24h garantera 1K i en 10 euros tunering & bara jag e med, prispool på är då på 1K även fast bara jag som ensam deltagre betalat 10 euro.....fatta vilken bra affär för mig:)

 

He He

 

Snacka om att projicera.

 

Jag tror inte ens du förstår inlägget om jag talar barnspråk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10k guaranteed med $10 i buyin behöver 1000 spelare medans $100 buyin behöver 100 spelare.

 

Är det 100 spelare i båda turneringarna (vilket nästan aldrig är fallet) så kommer $10 buyinen ha $9k för mycket i prizepoolen, dvs att den som annordnar turneringen får skjuta in med dessa pengar. Detta är givetvis superbra och något du vill sträva efter.

 

Låt oss säga att alla har samma EV i den där $10-touren. Om det inte hade varit en 10k guaranteed så hade ni kunnat förvänta er att få tillbaka $10. Alltså förlorar ni $1 på att spela den här pga raken.

 

Om det däremot hade varit 9k i overlay så hade alla förväntat sig att få tillbaka $100 och därmed tjänat $89 på varje tour ni spelat.

 

(Frånsäger mig alla stavfel samt räknefel då jag är sjukt borta efter en vecka i Bulgarien.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det var som jag trodde då. Mao, en spelare som känner sig själv, har kapital, och vet han ofta hamnar ITM (tillräckligt för att tydligt gå med vinst) föredrar troligen $100 buy-in då han får vettigt motstånd och kan utnyttja sin skicklighet bättre. Ssåg i en anna tråd här att man diskuterar tur vs skicklighet i turneringar, vissa menar att för mycket tur spelar roll när man åker ut all-in mot skitkort osv. Min teori är att denna diskussion bara kan gälla om man spelar låga buy-ins eller frirullar, mycket fisk alltså. Dessa spelar ju helt galet. Kör man en turnering med $100 lär det knappast finnas många såna dårar. Så då borde man lyckas betydligt bättre med sin taktik, en duktig spelare bör i längden alltså få rejält betalt. Har jag rätt, att det är därför vissa väljer 100$ buy-in?

 

10$ buy-in är väl till för oss andra stackare ; )

 

Linda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa spelar ju helt galet. Kör man en turnering med $100 lär det knappast finnas många såna dårar. Så då borde man lyckas betydligt bättre med sin taktik, en duktig spelare bör i längden alltså få rejält betalt. Har jag rätt, att det är därför vissa väljer 100$ buy-in?

 

Om man har tillräckligt låg stack, så går man "all in" med vilken hand som helst. Dessutom får man väl se till pottoddsen när man går in i en pott.

 

Procenten tillbaka bör vara samma. Kanske högre på lägre inköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ssåg i en anna tråd här att man diskuterar tur vs skicklighet i turneringar, vissa menar att för mycket tur spelar roll när man åker ut all-in mot skitkort osv. Min teori är att denna diskussion bara kan gälla om man spelar låga buy-ins eller frirullar, mycket fisk alltså.

Det är sjukt mycket tur inblandat även då proffsen spelar dyra turneringar. Tur är helt enkelt en ofrånkomlig del av spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Turen i CGs och Turneringar är givetvis exakt lika. Däremot är turen mer tydlig och den kryper fram och visar mycket mycket oftare och tydligar i turneringar.

 

Sen så är otur i en turnering mer slutgiltig än i ett cashgame. Om vi tar ett scenario som i första fallet utspelas i ett CG, och i det andra fallet en turnering så skulle samma spel i ett CG frambringa en reaktion som "Nämen vad i... Tomte.." sen köper man in sig igen. I en turnering så är det bara att packa ihop och gå bort från bordet om man blir udragen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...