Gå till innehåll

Ta studielån för fond/aktieköp?


Monk

Recommended Posts

Ska börja plugga till hösten och ska därför i dagarna skicka in min ansökan om studiebidrag och studielån.

Eftersom jag bor hemma och kommer att göra det så behöver jag egentligen inte ta studielån men jag har ändå börjar grubbla på att göra det.

Eftersom jag förstår det är ett ganska förmånligt lån med låg ränta och det kan vara bra att ha en buffert i framtiden.

 

Pengarna tänkte jag investera i fonder och aktier eftersom jag inbillar mig att dom förhoppningvis kommer stiga under min studietid.

Jag kommer även ha ett visst kapital så att om även alla lånapengar försvinner så kommer jag kunna betala tillbaka csn om jag känner för det.

 

Å andra sidan ska man undvika att låna pengar och framförallt när man ska satsa på börsen.

 

Vad anser Ni om detta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs har de gjort om studielånen sedan jag pluggade, men mina är inte speciellt fördelaktiga. Hög ränta, du kan inte göra avdrag på dem osv. Däremot så betalar man ju inte av dem under studietiden om du inte har inkomst. Har du för stor inkomst eller tillgångar har jag för mig CSN kan bli lite griniga på att ge dig lån och bidrag.

 

Sen är det som du säger riskabelt att låna till spekulation, vare sig det är aktier, fonder eller pokerspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var också inne på samma spår när jag pluggade på högskolan (98-01), jag bodde hemma och jobbade halvtid, så jag hade ändå bra ställt utan att ta lån.

 

Nu i efterhand är jag glad att jag inte gjorde det, då mina placeringar från den tiden gick åt skogen iom it-kraschen, hade känts sjukt illa att behöva betala av det många år i framtiden nu när aktierna är värdelösa. Då är det mycket skönare att kunna skryta med att inte ha något studielån alls när det ämnet regelbundet diskuteras på fikastunderna på jobbet :)

 

Iof, hade man valt en mindre riskabel sparform så hade kanske pengarna kunnat ha ökat, men jag är ändå nöjd med mitt beslut i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idéen med en buffer har slagit mig också, t.ex. om man vill köpa en lgh senare osv sätter man in på ett bankkonto med 1.5% ränta så förlorar man inte så mkt pengar per år på dom lånen. Den tusenlappen kan det kanske vara värt o ha för att ha medel när man gått alt. vill plugga några år extra då man inte kan få bidrag längre.

Spekulera med aktier/fonder känns helt fel dock!

 

Detta är ju mest aktuellt om man tror sig få svårt att få ett vanligt lån senare då man behöver dom pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan sammanfatta detta med:

 

Det finns bättre långivare än CSN. Det finns FÅ sämre långivare än CSN.

 

 

Ska du låna pengar så kolla igenom alternativen innan du kör via CSN. Bara för att det är "lätta pengar" så är det inte ditt bästa alternativ. Bara det att CSN tar 300:- om året för att skicka papper till dig är en liten störande grej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänner,

 

Studielån är trevliga. Jag jobbad en del extra under min studietid och anmälde inte alltid detta. När jag tagit examen och inte fått några återbetalningskrav trodde jag att jag klarat mig. Usch vad jag bedrog mig. 1.5 år efter att jag slutat plugga kom en trevlig räkning på ca 50,000 kr, då CSN gjort någon samkörning med Skatteverket och upptäckt att jag tjänat alldeles för mycket pengar.

 

Då var man inte glad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm

Jo det är ju aldrig något positivt att ha skulder det är håller jag med om.

Sen är jag nog mer inne på som jezaja nämnde att ha pengarna mer som en buffert för att slippa sälja aktier eller fonder,som jag har som långsiktiga investeringar vid en ogynnsam tidpunkt bara för att få fram snabba pengar.

Då är det frestande att ta ett lån i och tack vare det bygga upp en buffert.

Alltså pengarna kommer inte spenderas på nåt under tiden.

 

Fido, kommer slippa betala pengar för pappers utskick eftersom jag

har fått ingå i att testa csn nya tjänst med e-ansökan och testa nåt nytt system på nätet.

 

Det kan ju låta som väldigt mycket spekulation men om vi tar det värsta exemplet börsen skulle sjunka väldigt samtidigt som jag skulle behöva pengar privat och måste börja betala tillbaka till csn eller rent av åka på ett bakslag som vår Vän TANDEMCYKELN. Så har jag en tredje buffert som består till 50% Dollar och Euro. Som jag i dagsläget har för att kunna använda till affärer men jag skulle kunna betala tillbaka lånet med.

 

Lutar i dagsläget åt att ta studielån första termien i allafall och använda pengarna till en buffert med noll risk eller mycket liten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fido, kommer slippa betala pengar för pappers utskick eftersom jag

har fått ingå i att testa csn nya tjänst med e-ansökan och testa nåt nytt system på nätet.

 

Ah! Trevligt.. Men är du säker på att du slipper? Jag skrev "för att skicka ut papper", men det är någon form av administrativ avgift. Känner jag CSN rätt så kommer du nog åka på den ändå! :D

 

Jag satt i samma sits för ca 100 år sedan, bodde hemma ett år och studerade. Jag funderade också på att ta ut maxlån för att ha lite extra, men valde till sist att leva på bidraget och jobba extra under vintern. Det är jag glad för nu. Visst, det hade varit trevligt att ha en del extra pengar undanstoppade, men den bufferten har jag inte behövt - och just nu klarar jag mig VÄLDIGT bra utan att ha de där extra 50.000:- i lån + saftig ränta på ränta som jag hade haft då!

 

Visst, hade jag slängt in allt på börsen och cashat ut innan bubblan poppade.... så hade det ju varit bra. Men hade jag tajmat det fel med ett halvår så hade alla pengar varit borta, bara räntan kvar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

jag tycker inte csn-lånet är så jobbigt, jag tar gärna dom pengar och köper aktier för, 2,8% är ganska lågt, tråkigt dock att man inte kan kvitta mot aktievinst.

 

 

sen är det väl ganska bra och ha pengar ifa man behöver i framtiden när man t.ex ska köpa lägenhet eller hus.. inte lätt o få lån om man är pokerspelare ><

 

sen måste jag fråga om studielånen var bättre/sämre förr i tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker inte csn-lånet är så jobbigt, jag tar gärna dom pengar och köper aktier för, 2,8% är ganska lågt, tråkigt dock att man inte kan kvitta mot aktievinst.

 

 

sen är det väl ganska bra och ha pengar ifa man behöver i framtiden när man t.ex ska köpa lägenhet eller hus.. inte lätt o få lån om man är pokerspelare ><

 

sen måste jag fråga om studielånen var bättre/sämre förr i tiden?

 

 

 

Är inte helt hundra, men av det lilla jag vet om dagens återbetalningskrav så tror jag att det är lite softare om man som jag tog studielån under Dackefejden. Jag betalar 4% av inkomsten till CSN oavsett hur mycket eller lite jag tjänar. Har för mig att återbetalningen är lite tuffare idag, men som sagt, det finns säkert nån som vet bättre.

Däremot fick man inte dra in lika mycket pengar på extraknäck då som man får nu. Fribeloppet per år låg nånstans runt 50 000 har jag för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...