Gå till innehåll

Handla från USA på nätet?


Evolito

Recommended Posts

Vad gäller egentligen med tullbeskattning när man handlar från USA?

 

Jag har polare som åkte på tullkostnad när de köpte t-shirtar en gång, tullavgiften var i princip lika hög som själv t-shirtarna för övrigt...

 

Sen har jag också hör om folk som handlat men inte åkt på någon tull alls.

 

Vad gäller egentligen och vad kan man räkna med när man handlar från en amerikansk sajt (ej begagnat, utan direkt från webshop)? Vore tacksam om någon kunde reda ut det här för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25% moms, 3.5% tull och moms på det. Klarar man sig genom tullen har man haft tur, eller vice versa beroende på hur man vill se det.

 

Om du inte handlar böcker alltså, den svenska bokmomsen är ju f.n. rätt låg...

 

Så detta gäller alltså om man inte har tur. Hur ofta har man tur då? Beror detta helt och hållet på hur noga tullen är i sin granskning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25% moms, 3.5% tull och moms på det. Klarar man sig genom tullen har man haft tur, eller vice versa beroende på hur man vill se det.

 

Om du inte handlar böcker alltså, den svenska bokmomsen är ju f.n. rätt låg...

 

Så detta gäller alltså om man inte har tur. Hur ofta har man tur då? Beror detta helt och hållet på hur noga tullen är i sin granskning?

De flesta skickar sakerna som "gåvor" och de ska vara tullfria, men ibland så märker tullen det och då får man pynta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utsagan "de flesta" bör du nog ta med en grävskopa salt. Hör med företaget.

Haha :) Ok jag erkänner att det inte var speciellt generellt då jag endast har erfarenhet av beställningar på CD-skivor från USA. Och de företagen skickar det som "gåvor" och slinker oftast förbi tullen i och med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde tullen låg på 1% . Det handlar väl om storleken på paketet om man kommer undan eller inte. Små paket är det enda jag lyckats få tull och momsfritt när jag beställt från länder utanför EU.

 

Sen kanske man ska varna för UPS och liknande, då kommer man aldrig undan momsen.

 

Hur går det egentligen till när tullen märker att en "gåva" ska beskattas? Jag förstår att dom gör stickprov etc. Men hur kan dom bevisa att det faktiskt inte är en gåva? Följesedeln inuti paketet är det enda jag kan tänka mej, eller så gör dom lite som dom vill..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gåvor över 500:- ska alltid tullas för, gör de ett stickprov och hittar t.ex. en mp3-spelare med hårddisk tror jag inte att du kommer undan.

 

Tullsatsen är lite olika för olika saker, varken 1% eller 3.5% stämmer alltid. Vill man använda Tullverkets sökmotor (Taric) måste man dock maila dem först och be om lov vilket jag inte orkar, så det är lättare att ge ett ungefärligt värde.

 

Tipset om att undvika UPS/DHL/FedEX är ett bra tips, det var länge skattefritt men sedan tog sötebrödsdagarna slut. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...