Gå till innehåll

Från fisk till ??? [PLO @ SVS]


iFish

Recommended Posts

Tjenare!

 

Bakgrund

Jag har haft stora problem med den mentala biten i hela min 10+ år långa "pokerkarriär". Jag är något back på poker totalt sett över dess 10 år och de senaste 3-4 åren har varit miserabla och är säkert back över 1 årslön på skiten i detta inkluderas den värsta tilten där jag har spelat bort flera rullar på blackjack.

 

Ja som ni ser så är det inget fint resultat men jag tog en längre paus på några månader efter den senaste blackjack-tilten. Tog mig en rejäl funderande för några veckor sedan och bestämde mig till slut för att ge pokern en riktigt seriös sista chans och inse att det inte är "otur" "folk som är idioter" "jag som springer dåligt" osv för jag är helt enkelt en fisk. Jag har fått lite insikt i det och tänker att nu får jag ge det här spelet en sista chans eftersom jag älskar det men de börjar kosta lite för mycket ekonomiskt.

 

Jag har köpt mig en bok som är OTROLIGT bra för den mentala biten gällande poker The Mental Game of Poker. Finns en del 1 jag har läst halva av och även en del 2 som jag defintivt kommer inhandla när jag är klar med del 1. Författaren har en tråd på 2+2 här ifall ni är intresserade av boken. Det bästa jag tagit från boken än så länge är något som kallas "injecting logic" vilket egentligen består att man har flera olika logiska påståenden nerskrivna. Jag har en så länge 20st påståenden som jag läser innan varje session och ibland när jag känner en viss frustration brukar jag ta 2-3min paus gå något varv i lägenheten ta ett par djupa andetag och läsa dom igen, funkar så jäkla bra.

 

Jag har börjat förändra en stor del av hur jag ser på pokern med hjälp av den boken och jag har till och med fått ett så stort sug av pokern att jag börjat lägga 1-2 timmar om dagen åt att plugga poker. Jag kollar igenom handhistorys, skaffat medlemskap på deucescracked och läser pokerböcker och gör "hemläxan" som medföljer böckerna.

 

The rest

Jag satte in 2500kr för någon vecka sedan och har spelat 90% av mina händer på 0.5/1 och resten på 0.25/0.50 när det varit brist på bord. Det har gått väldigt bra skulle jag säga både mentalt och resultatmässigt, däremot kände jag en liten svaghet i mitt tänk idag efter ha backat typ 5inköp ganska snabbt. Så jag kände att jag kommer behöva ett ställe att ventilera mig lite i framtiden och därför skapar jag nu denna dagbok.

 

Jag kommer att bokföra mitt resultat med graf veckovis och månadsvis. Jag kommer även att skriva varje dag där jag betygsätter mitt spel och vad gjort den dagen "off the table" för att förbättra mitt spel. Blir en del händer att diskutera med.

 

Jag tror att det är allt. För er som vill se en graf för hur det gått än så länge så hittar ni den här:

jk7gxg.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns självklart att scenario 1 känns mest troligt utifrån. Jag tror att risken för scenario 1 finns helt klart kvar men jag måste tro att jag klarar scenario 2 annars kan jag lika bra ge upp nu.

 

Tecken på att det blir scenario 2

  • Läser boken the mental game of poker och tar verkligen till mig allt därifrån.
  • Har aldrig känts såhär bra på väldigt länge.
  • Gör min hemläxa.
  • Tar pauser ifall det börjar gå för långt åt fel håll.

 

Ja de är väl de jag kommer på nu. Jag säger 50/50 så länge om jag ska vara opartiskt men jag ska göra allt jag kan för att scenario 2 blir det "rätta" scenariot.

 

Nu har jag iallafall ätit påsklunch och dagens hemska session är bortglömd. Ska kolla en video på deucescracked och sen påbörja min uppvärmning inför min långa kvällssession. Om spelet känns okej blir det någonstans mellan 500-1000 händer ikväll och avslutas med ett inlägg i boken. Händerna från idag kommer gås igenom imorgon då jag hunnit sova lite och eventuellt fått en ny syn på saker och ting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har varit min hittills sämsta dag sen jag började läsa the mental game of poker. Igår kväll tappade jag hela 3inköp de sista 25 händerna för kvällen och jag kände direkt att de fick vara nog då klockan var mycket. Jag förberedde mig väl inför morgonsessionen men den gick åt helskotta direkt vilket jag tror beror på att jag tänkte lite för mycket på videon jag sett på deucescracked samtidigt som min förlust från igår kväll inte var helt glömd trots min uppvärmning. Så ytterligare 2inköp förlorades direkt på morgonen och jag låg nu alltså back 5inköp över 100händer och kände verkligen hur "tilt-tänket" tog tag i mig. Därav dagboken som startades idag.

 

Kvällsessionen började riktigt dåligt. men efter 200 händer tog jag en paus på 30min, gjorde mina övningar och slappnade av och tog några djupa andetag. Efter det spelade jag väldigt bra förutom någon enstaka hand där jag inte riktigt vet vad som hände, det får analyseras imorgon.

 

Dagen slutar minus.

Ger mig själv 3/10 i betyg med motiveringen att jag var sämst mentalt men jag lyckades rädda upp det lite mot kvällen och dessutom så bröt jag inte mot mina uppsatta regler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har börjat dagen med att läsa i boken The Mental Game of Poker. Kom till en specifik del i boken som kände passade in på mig VÄLDIGT bra. Det var som om författaren hade använt mig i sina exempel, öppnade upp mina ögon för ett par dåliga vanor jag har. Det fick även mig att läsa igenom min tilt-profil och känna att jag redan är minimalt bättre nu än när jag skrev den för någon vecka sedan. Hoppas detta håller i sig.

 

På tal om något helt annat så läste jag något för ett par dagar sedan som verkligen fick mig att brista ut i garv. Boken är alltså skriven 2009-2010 ungefär vad jag förstått det som och med facit i hand så blir detta otroligt roligt. Detta stod alltså under jealousy.. Låter som någon kanske hade rätt där... luck...

 

For instance, some believe the success of such big names as Gus Hansen is due to luck and not at all to skill. So when you think of the millions of dollars he’s won and titles he holds, it seems incomprehensible and unfair how much he wins compared to you.

 

Dags för uppvärmning nu och lite kortare session innan man är bjuden på påskmiddag. Gick även igenom gårdagens händer och ibland undrar man vad fan man tänker med, fanns några brutalt dåligt spelade händer där. Men det är bara lära sig av misstagen och kämpa på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick bli en kortare session nu på morgon då jag började känna av lite problem som identifieras som "over-confidence". Hade vunnit en hel del och träffat en jäkla massa händer sprang som en gud helt enkelt och det är ju alltid bra. Men känslan av vara en pokergud är ju inte alltid bra för är man pokergud så kommer man må riktigt dåligt när det väl vänder. Jag försökte ta en lite kortare paus och köra lite med inject-logic men jag känner mig lite för bra nu för att fortsätta så jag får helt enkelt fortsätta senare ikväll efter påskmiddagen.

 

Denna hand avslutade sessionen, viktigt att påpeka är inte tycker jag spelade dåligt med facit i hand utan det handlar om jag på turn insta-pottar utan att tänka mig för alls mest för jag "vet att jag kommer träffa". Innan denna hand har jag även känt att jag kört mycket auto-pilot för de gått så bra, så mina varningssignaler fanns där och när jag inte får bort "jag är gud" känslan blir de paus.

 

GTECH G2 (Boss) - kr1 PL Hi (5 max) - Omaha Hi - 5 players

Hand converted by PokerTracker 4

 

UTG: 114.95 BB (VPIP: 88.89, PFR: 11.11, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 19)

CO: 517.32 BB (VPIP: 88.72, PFR: 32.33, 3Bet Preflop: 10.61, Hands: 134)

Hero (BTN): 223.19 BB

SB: 651.75 BB (VPIP: 39.55, PFR: 21.14, 3Bet Preflop: 9.55, Hands: 411)

BB: 104.37 BB (VPIP: 0.00, PFR: 0.00, 3Bet Preflop: -, Hands: 1)

 

SB posts SB 0.5 BB, BB posts BB 1 BB

 

Pre Flop: (pot: 1.5 BB) Hero has 9:club: 8:heart: J:heart: A:club:

 

UTG raises to 3.5 BB, CO raises to 12 BB, Hero calls 12 BB, fold, BB calls 11 BB, UTG calls 8.5 BB

 

Flop: (48.5 BB, 4 players) 2:heart: K:club: 7:club:

BB checks, UTG checks, CO checks, Hero bets 48.5 BB, fold, fold, CO calls 48.5 BB

 

Turn: (145.5 BB, 2 players) 6:spade:

CO checks, Hero bets 145.5 BB, CO calls 145.5 BB

 

River: (436.5 BB, 2 players) 5:heart:

CO checks, Hero bets 17.19 BB and is all-in, CO calls 17.19 BB

 

Hero shows 9:club: 8:heart: J:heart: A:club: (Straight, Nine High)

 

Hero wins 459.11 BB

 

För er som tycker det kan låta konstigt att jag mår så bra nu när jag ATH-igen i min graf och tycker det är dåligt vill jag bara säga att tänka på resultatet kortsiktigt är alltid dåligt oavsett om det är vinster eller förluster. Så känslan jag har nu är något jag försöker träna bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken jobbig kvälls-session det blev. Lyckades efter mycket om och men "endast" backa 2.5 inköp nu på kvällen men det svajade rejält. Överlag kändes mitt spel helt okej men jag borde slutat tidigare. Speciellt sista 50händerna var väldigt onödiga av mig att spela.

 

Dagen slutar +

Jag vill ge mig själv en 5/10 i betyg med motiveringen att jag överlag skötte mig helt ok på morgonen och att jag gjorde det under större delen av kvällen med. Men det känns som jag har mycket kvar att lära. Trots att dagen slutar upp ca 1 inköp så sitter jag här och det känns som jag backat 10inköp. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade en kortare session nu på morgon som gick helt okej. Jag känner att jag väldigt lätt tappar fokus på mina morgonsessioner och måste avbryta dem efter ca 100-300 händer medan jag på kvällen kan spela upp emot 1000händer utan att tappa fokus. Funderar på vad de kan bero på. Kanske måste värma upp bättre innan mina morgonsessioner.

 

Jag såg en väldigt bra video på deuces idag som öppnade upp lite för mig att jag är på tok för lös UTG och även lite för tight på CO och BTN. Så det är något jag ska tänka på nu när jag blickar framåt.

 

Kan bjuda på denna hand som jag tyckte var lite rolig där vi 1outar varandra. Tyckte även att de var rätt sjukt att jag tänkte att han måste ha fyrtal i kungar alternativet är helt tom i stort sett då han är en solid och bra spelare som inte göra några större utsvävningar. De enda jag gjorde när jag såg hans hand var att le. :mrgreen:

 

GTECH G2 (Boss) - kr1 PL Hi (5 max) - Omaha Hi - 5 players

Hand converted by PokerTracker 4

 

BB: 203.07 BB (VPIP: 37.90, PFR: 20.76, 3Bet Preflop: 3.74, Hands: 529)

Hero (UTG): 315.09 BB

CO: 67.6 BB (VPIP: 37.01, PFR: 5.19, 3Bet Preflop: 4.41, Hands: 155)

BTN: 307.95 BB (VPIP: 37.10, PFR: 22.81, 3Bet Preflop: 4.91, Hands: 446)

SB: 195.42 BB (VPIP: 50.96, PFR: 7.69, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 110)

 

SB posts SB 0.5 BB, BB posts BB 1 BB

 

Pre Flop: (pot: 1.5 BB) Hero has A:heart: Q:spade: Q:heart: 5:spade:

 

Hero raises to 3.5 BB, fold, BTN calls 3.5 BB, SB calls 3 BB, BB calls 2.5 BB

 

Flop: (14 BB, 4 players) Q:diamond: 8:heart: K:diamond:

SB checks, BB bets 13 BB, Hero calls 13 BB, fold, fold

 

Turn: (40 BB, 2 players) Q:club:

BB checks, Hero bets 29 BB, BB calls 29 BB

 

River: (98 BB, 2 players) K:heart:

BB checks, Hero bets 19 BB, BB raises to 155 BB, Hero raises to 269.59 BB and is all-in, BB calls 2.57 BB and is all-in

 

BB shows 7:heart: 3:club: K:spade: K:club: (Four of a Kind, Kings)

(Pre 55%, Flop 90%, Turn 3%)

Hero shows A:heart: Q:spade: Q:heart: 5:spade: (Four of a Kind, Queens)

(Pre 45%, Flop 10%, Turn 98%)

BB wins 402.82 BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har vi en hand jag tycker är lite klurig. Att leda ut mot två spelare som jag gör kanske inte alltid är det ultimata men som spelet vad gör vi på river? Hans range känns ju väldigt polariserad här. Jag tänker mig att han antingen har mig slagen eller så har han missat ett färgdrag. Men de är sällan fiskar bluffar på denna nivån men de händer. Är detta en klassisk "vad ska han ha?!" hjältesyn? Ofta han har stegen när han bara synar turn right??

 

GTECH G2 (Boss) - kr1 PL Hi (5 max) - Omaha Hi - 4 players

Hand converted by PokerTracker 4

 

Hero (SB): 285.32 BB

BB: 222.64 BB (VPIP: 31.38, PFR: 24.93, 3Bet Preflop: 13.89, Hands: 349)

CO: 1633.08 BB (VPIP: 55.74, PFR: 31.06, 3Bet Preflop: 21.62, Hands: 241)

BTN: 198.5 BB (VPIP: 16.67, PFR: 10.71, 3Bet Preflop: 5.56, Hands: 86)

 

Hero posts SB 0.5 BB, BB posts BB 1 BB

 

Pre Flop: (pot: 1.5 BB) Hero has J:heart: T:club: 9:diamond: T:heart:

 

CO raises to 3.5 BB, fold, Hero calls 3 BB, BB calls 2.5 BB

 

Flop: (10.5 BB, 3 players) 2:club: 5:heart: K:heart:

Hero bets 7.87 BB, fold, CO calls 7.87 BB

 

Turn: (26.24 BB, 2 players) 3:club:

Hero bets 19.68 BB, CO calls 19.68 BB

 

River: (65.6 BB, 2 players) T:diamond:

Hero bets 51 BB, CO raises to 218.6 BB, Hero ????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gårdagens spel var helt okej. Blev kanske lite för många timmar på borden igår natt. Har lite svårt att sluta när jag ligger back vilket är en av mina större svagheter som grundar sig i att jag är lite för mycket resultat-orienterad. Men överlag en bra dag.

 

Dagen slutar -

Ger mig själv 5/10 i betyg. Orkar inte motivera. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags att redovisa den första veckan. Veckan börjar bra och jag spelar faktiskt rätt okej hela veckan men hade jävligt svårt att vinna hitta plusdagar den sista 4 dagarna. Mår också illa när jag ser att rejkat mer än 1000kr. :shock:

 

Antal spelade händer: 6832st varav 689st på 0.25/0.50 och 6143st på 0.50/0.1

BB 100: 27.45

Vinst: 1605 kr

 

Graf:

 

w1pgz6.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...