Gå till innehåll

NL - Hur rankar ni starthänderna?


eroz

Recommended Posts

Om ni skulle göra en lista på de bästa starthänderna för en höjning först in från UTG+1 på ett fullt SH bord med AA-55 samt AKs-JTo, hur skulle den då se ut?

 

Om ni vill får ni gärna skriva om ni anser ert spel tight-agressive, loose-passive eller whatever. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satt just och tänkte på det igår. Är det förresten någon som har en länk till ett NL EV-chart för olika händer i olika positioner? Existerar det överhuvudtaget ett sådant?

Det finns en sådan postad på forumet, men jag tror att den gällde för FL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tror det blir någonting så här. Frågan gällde alltså med vilka händer man kan tänkas höja med i UTG+1?

 

AA->QQ

AKs, JJ

TT

AKo, 99

AQs

AJs

AQo, 88

(KQs)

 

Sen höjer jag inte med fler händer om inte speciella förhållanden råder. Jag växlar mellan tight och semi-loose i min spelstil.

 

Edit: jag lägger till AJs och KQs som en bubblare längst ner på listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är egentligen "hela listningen" jag är intresserad av. UTG +1 var egentligen bara för att få någon typ av struktur på det hela som en situation där man skulle kunna höja med det mesta.

Om vi säger såhär istället: Ni måste raisa med ovanstående händer i ovanstående situation, rangordna dom!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag försöker mixa upp mitt spel så har jag både händer jag regelbundet höjer UTG+1, samt händer jag oregelbundet höjer från UTG+1.

Dom som jag alltid höjer med är väl AA-TT, AK-AQs/o.

Dom jag inte alltid höjer med, men som jag ändå ofta höjer med är väl : AQ-ATs/o, 99-22, 56s-KQs, KQo-TJo...

 

Jag är sällan den tightaste vid mitt bord bör väl tilläggas...snarare den slaskigaste!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UTG+1 SH

 

=

AA-KK-QQ-AKs-JJ/AKo-TT-AQs-99-AQo-88-AJs-KQs-77-AJo-KQo-ATs- suited connectors QJs-65s - 66- AXs 55-22

 

Mycket beror på bordet. Suited connectors är väldigt bra att raisa med på vissa bord.. men kanske helst i cut off eller på dealern..

 

Edit: bara en ungefärlig rangordning..... lägger inte ner mycket tid att tänka på sånt..

Nu ranga jag mer händernas värde men egentligen gillar jag hellre att raisa med suitedconnectors än ATs i UTG+1, eftersom AJ AQ AK bara callar din raise och med AT kan det bli jobbigt att spela den efter flopp, limpar du är det lättare att sätta dem på bättre kicker (J,Q,K) om nogon bakom höjer... suited connectors däremot behöver du ingen sådan information eftersom destå bättre hand som callar destå mer får du ut om du träffar med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stackdjup är väl ganska avgörande också?

 

Med djupa stackar (över 300xBB) skulle jag vid enstaka tillfällen överväga att reraisa preflop med t.ex 45s.

 

De huvudsakliga besluten i NL sker postflop, i SH med djupa stackar kan det vara korrekt att slaska in med vad som helst 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AA

KK

QQ

KAs

JJ

KAo

TT

AQs

AQo

99

88

77

66

55

44

33

22

AJs

AJo

 

jeesus.

 

Har du invändningar?

 

Jag har över 120k händer loggade på pokertracker I NL och så här ser det gissningsvis ut i det långa långa loppet. Jag ser redan nu att jag tjänar bättre på låga Pocket pairs än t ex AJ och AT.

 

Förresten KQs ska nog ligga över AJ och AJo skulle jag tro, glömde den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd.

 

Personligen höjer jag AA-88 AK AQ KQ i normala omständigheter, från tidig poss SH. Kan nog vara lite i det tighta laget men jag gillar inte att behöva muskla mig ur för många lägen utan possition.

 

Ni som höjer många låga pp samt ibland sc?

Antar att ni inte bettar ut varje gång på floppen?

I så fall så är det ju extremt lätt att inse, att ni väldigt sällan har en hand som tål ett omslag från en spelare med possition?

 

Sen vilka händer limpar ni med i tidig poss? Axs sc KJ AJ AT QJs?

Säkert många loosa spelare som höjer alla dem också?

 

Skulle vara intressant om några med pokertracker, kollar upp sina Wp$IP

och PFR% värden, från UTG och UTG+1 (ett genomsnitt blir fint)

Och seden skriver ner vilka händer ni limpar med och raisar med generellt.

Jag ska ta reda på lite mer exakt hur jag spelat det sista.

 

Skulle vara väldigt intressant att se hur ni, med annan spelar typ värderar era öppnings/limp händer. Både från de diskuterade situationerna, men även från alla andra.

 

Tror den här tråden kan bli väldigt intressant ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela:

AA

KK

QQ

AK

 

Spela ... förstiktigt:

JJ

10,10

AQ

AJ

A10

 

Glöm resten och inse att dessa händer ovan vinner småpotter.

 

Limpa med alla SC 5+ och PP, ta betalt när de sitter. :)

 

Få håller säkert med men jag gör 90% av alla pengar på SC och PP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han skrev att man var tvugen att raisa hur skulle man ranga dem..

 

Japp jag vet att han skrev det.

Men det går ju att utveckla.

Det intressanta är ju att få ett perspektiv på hur olika spelartyper tänker.

 

Så man kan sätta dem på en HD med betydligt mindre felmarginal.

 

 

Det är det jag är ute efter, och denna fråga var en början. Sedan antog jag att diskussionen skulle spinna vidare som den nu har gjort så man som redan skrivits får en uppfattning om hur olika spelartyper värderar olika händer från olika positioner efter olika actions från olika spelare. It's as easy as that. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litet steg OT, ursäkta eroz.

 

Beachjohan: Vad menar du med träffar med 88 + 99? Jag läste någonstans att du inte såg så stor skillnad mellan "mellanpockets" som 88, 99 och små pockets. Själv tycker jag skillnaden är rätt stor. 99 vinner rätt många potter på egen hand, utan hjälp från kusin-niorna.

 

Klart spelvärd med underkort på brädan eller stegdraget, men så spelar jag också mycket lägre där man ofta kan skrämma sig till ett frikort här och där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litet steg OT, ursäkta eroz.

 

Beachjohan: Vad menar du med träffar med 88 + 99? Jag läste någonstans att du inte såg så stor skillnad mellan "mellanpockets" som 88, 99 och små pockets. Själv tycker jag skillnaden är rätt stor. 99 vinner rätt många potter på egen hand, utan hjälp från kusin-niorna.

 

Klart spelvärd med underkort på brädan eller stegdraget, men så spelar jag också mycket lägre där man ofta kan skrämma sig till ett frikort här och där.

 

Ingen fara! :)

 

Jag tror ni menar samma sak, när man raisar utg med 99 vet man ju inte att hela bordet synar. Om nu bara 1 synar så känns det ju lite skönare med ett överpar alá 99 än sugpar med 22. Men om alla synar så har man indirekt fått odds för att spela handen som en "no-set-no-bet" hand. Typ. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...