Gå till innehåll

NLT - Trn, bygga stacken under mittendelen?


Recommended Posts

Jag har ett problem som återkommer alltför ofta för att kunna avfärdas som en slump. Beskriver det nedan och hoppas på bra feedback.

 

Ponera att jag fått en skaplig start i den MTT (inköp $10-$35, 100-300 deltagare) som just börjat. Jag har dubblat stacken och allt är frid och fröjd. Tänk sedan att korten slutar komma och att jag sakta men säkert svälter och till sist, när jag ligger en bit under average efter cirkus 1,5 timmes spel, tvingas all in med någon halvhyfsad hand. De gånger den står blir det ändå knepigt eftersom blindsen börjar bli höga och jag inom kort tvingas göra om samma manöver.

 

Hur ska jag spela mer aggro utan att för den sakens skull spela skithänder? Bör jag värdera händer som t ex KQo och KJs högre och spela dem även om potten höjts preflop? Jag har tills nu "alltid" foldat dem i nämnda situation. Hur ska jag gå till väga för att spela lösare på ett smart sätt?

 

Hjälp!

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har exakt samma problem, börjar bra (dubblar upp) men sen går det bara utför och jag spelar allt för få händer. När sen blindsen äter upp en så trycker jag in med vilken halvhyfsad hand som helst. Eller så försöker jag sno ett BB med en höjning men blir i 9 fall av 10 synad och åker ut på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man börjar med en stack som är runt 500 BB borde det vara självklart för alla att man inte spelar tier 1 korten här. Får man dem kan man vara glad men oftast skall man vara glad om man for 76 och liknande, jag spelar med dessa om jag har possition och träffar jag dubblar/tredubblar jag ofta min stack. Som jag ser det är det två gånger man spelar riktig poker i en turnering och det är före level 3 och sedan när man närmar sig bubblan.

 

Spela kort som 78o, J9s och liknande och om du träffar stegen tvåpar drar du ut allt de är beredda att ge dig. Undvik låga färger!

 

gå även med i potter om det är många som kastar in pengar och du får komma med för 1-3BB träffar du då kan du dra ut en hel del ur folk, och gör du det inte så kastar du handen!

 

Tänk även på att de flesta som har runt 5-6 ggr startstacken oftast är all in:are som träffat bra kort, de blir oftast av med stacken när det är mellan 40-60% av spelarna kvar i turneringen och dessa är sällan bra spelare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raisa först in i pos med alla spelbara händer c:a 3ggr bb, sedan ett pottbett på flopp mot 1 eller 2 spelare. Utvärdera sedan om det är värt att fullfölja vid syn/raise.

 

Med någon limper innan kan samma sak göras då och då men öka till c:a 4-5BB raise.

 

Detta är ett utmärkt sätt att bygga stack och fungerar förvånadsvärt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får inte vara rädd för att åka ut utan får istället börja sno blinds rätt friskt och roffa åt dig de potter ingen verkar ha intresse av. Ta hellre risker och ha en chans att vinna än att squeeza in i pengarna. Du kan inte vänta på händer i all evighet, och du kan heller inte låta din stack sina tills den inte skrämmer någon längre.

 

I sammanfattning: Ta risker medan du kan göra skada på andra spelares stackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som maliik sa, spela mycket suited cards, tex 87s 96s o.s.v. Du har råd med det och har råd att lägga dig om floppen missar, jag har ganska stor turnerings erfarenhet, har dock endast lirat 100 k once och då kom jag 38:/ "off topic" Brukar mest lira 10-30 $ buy in. Lycka till. :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som maliik sa, spela mycket suited cards, tex 87s 96s o.s.v. Du har råd med det och har råd att lägga dig om floppen missar, jag har ganska stor turnerings erfarenhet, har dock endast lirat 100 k once och då kom jag 38:/ "off topic" Brukar mest lira 10-30 $ buy in. Lycka till. :mrgreen:

 

Finns naturligtvis olika sätt att bygga stack på men jag tycker att det är ett dåligt råd att börja spela en massa låga suited. Ofta missar man helt och dom andra gångerna går man på drag. Blindsen är relativt höga i mitten/andra delen av turnringarna så det kostar att gå på drag.

 

Pesonligen så anser jag att det är dessa spelare som bjuder dom aggresiva blindtjuvarna på sina stackar.

 

För att bygga stack med små sc så behöver man ha tur, det behöver man inte om man är en aggresiv blindtjuv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du ska spela suited connectors beror väl helt på hur djupa stackar du o motståndarna har.

 

En bra tumregel tycker jag är att om du känner att blindsen har ökat så pass mycket att de nöter mycket på din stack så är det dags att du själv börjar köpa blinds. Gå då alltid in i en pott höjandes. själv gillar jag cut off-positionen bäst, från knappen förväntar sig alla blindssteal..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela top10 händer i början av en turnering sen mot mitten öppnar du upp ditt spel mer och mot slutet öppnar du upp det lite till. Varför va aggresiv när alla andra är det ? Sitt å vänta på dina kort ist o slå till mot de aggresiva. Mot mitten/slutet är alla aggressiva spelare tighta så då byter du sida på myntet o blir aggresiv.

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att bygga stack med små sc så behöver man ha tur, det behöver man inte om man är en aggresiv blindtjuv.

Du måste oftast ha en stack för att kunan sno blindar och det är inte vanligt att blindtjuvarna skall ha fingrarna med i alla potter som gör att de kastar bort sina höjningar. Själv försöker jag endast att sno blindar med spelbara kort. Vad jag tycker är spelbart berättar jag dock inte för er :twisted:

 

Korta tempohöjningar på tre till fyra händer kan göra att man snor en hel del, men se till att inte göra detta för ofta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som maliik sa, spela mycket suited cards, tex 87s 96s o.s.v. Du har råd med det och har råd att lägga dig om floppen missar, jag har ganska stor turnerings erfarenhet, har dock endast lirat 100 k once och då kom jag 38:/ "off topic" Brukar mest lira 10-30 $ buy in. Lycka till. :mrgreen:

 

Finns naturligtvis olika sätt att bygga stack på men jag tycker att det är ett dåligt råd att börja spela en massa låga suited. Ofta missar man helt och dom andra gångerna går man på drag. Blindsen är relativt höga i mitten/andra delen av turnringarna så det kostar att gå på drag.

 

Pesonligen så anser jag att det är dessa spelare som bjuder dom aggresiva blindtjuvarna på sina stackar.

 

För att bygga stack med små sc så behöver man ha tur, det behöver man inte om man är en aggresiv blindtjuv.

 

Jag förstår vad du menar : ) Men alla är vi olika som turneringspelare, ville bara ge ett råd :roll:

 

:heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man börjar med en stack som är runt 500 BB borde det vara självklart för alla att man inte spelar tier 1 korten här. Får man dem kan man vara glad men oftast skall man vara glad om man for 76 och liknande, jag spelar med dessa om jag har possition och träffar jag dubblar/tredubblar jag ofta min stack. Som jag ser det är det två gånger man spelar riktig poker i en turnering och det är före level 3 och sedan när man närmar sig bubblan.

 

Spela kort som 78o, J9s och liknande och om du träffar stegen tvåpar drar du ut allt de är beredda att ge dig. Undvik låga färger!

 

gå även med i potter om det är många som kastar in pengar och du får komma med för 1-3BB träffar du då kan du dra ut en hel del ur folk, och gör du det inte så kastar du handen!

 

Tänk även på att de flesta som har runt 5-6 ggr startstacken oftast är all in:are som träffat bra kort, de blir oftast av med stacken när det är mellan 40-60% av spelarna kvar i turneringen och dessa är sällan bra spelare!

 

I vilka turneringar får man börja med 500bb ? där ska jag börja lira !

 

Det som du glömde att nämna är att man bara ska lira dessa låga connectors etc om man sitter i fin position och det är en multi-way pot.

 

Ditt tips om låga färger håller jag med om, väldigt viktigt :/

 

-

Och angående ditt "all-in":are-påstående håller jag inte med för fem öre, du verkar ju anta att vi snackar om några $1-$5 turneringar, med lite högre inköp(freezeouts) händer detta sällan, utan brukar vara en effekt av cardrushes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl knappast någon nyhet att man oftast inte kan klara sig hela vägen till finalbordet bara genom att få bra kort och träffa floppen tillräkligt ofta för att hålla sig över genomsnittsstorlek på stacken.

 

Lösningen på problemet är inte att över lag gå ner i krav på starthänder eftersom detta i de flesta fall sänker ens lönsamhet. Istället bör man sattsa på att sno blinds och bluffa till sig potter när position, scarecards eller veka motståndare tillåter det. Om man har 27o, AA eller sitter med 22 när det ligger 2 par på bordet spelar ingen roll bara de övriga förustättningarna är de rätta.

 

Om man spelar onlinepoker så är ett bra sätt att öva upp dessa färdigheter att tejpa över starthanden och därmed tvinga sig själv att försöka sno åt sig så mycket som möjligt, baserat på alla faktorer bortesett från de okända korten man har på hand, utan att hamna i läget att man måste visa sina (ofta pinsamt dåliga) kort. Om man vill undvika att sösa bort sina pengar på denna typ av vanvettigt exprimenterande så kan man ju alltid köra en frirulle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...