Gå till innehåll

FL - Funderingar kring spel efter floppen?

Recommended Posts

Postad

Hej,

Jag har ett litet problem som jag vet många av er kan hjälpa mig med, nämligen spelet efter floppen.

Sitter på $0.5-$1 bord och försöker bygga bankrulle och spelar på:

Alla par

Axs

Ett par suited conns

Jag skulle behöva hjälp med vissa situationer efter floppen.

1) Ponera att man raisar på AK preflop och och det kommer skräp på floppen, det checkas fram till mig (a) ska man raisa igen, vilket jag oftast gör? (b) jag raisar och 2 st callar och det kommer skräp igen, vad göra?

2) Går med på pocket 9's, floppen ger 2 7 Q och nån bettar, antar att det bara är att kasta? Vill ju gärna sätta trissen på turnen...

3) Går med på A8s, floppen ger K 8 4 varav en i samma färg som jag håller i handen, här brukar jag följa med och hoppas på att förbättra min hand på turnen men frågan är om det kostar mer än det smakar i längden...?

4) Går med på pocket 9's och floppen ger 2 5 8, ska man betta och hoppas på att det inte kommer kort över 9, eller ska man ta det lugnt?

Här tycker jag problemet ligger i att de med kort över 9 kommer följa med oavsett en bet eller inte och risken är ju ganska stor att det kommer nåt.

Jag vet att det alltid beror på situation, hur många som följer med, vilken position man har, vilken typ av spelare osv.

Jag spelar på 4 bord samtidigt så jag har inte nån direkt koll på motståndet så jag har inte så mycket bordsinfo.

Tacksam för hjälp med detta!

* RP, lite matigare - QoS *

Postad

Har oxå problem med framför allt punkt 1 men även med punkt 2.

Punkt 4 däremot brukar jag spela ganska aggro med skapligt resultat. Även om det kommer överkort brukar jag beta då och se reaktion från motståndare. Blir de en re-raise så kan man ju anta att han har träffat allra helst om överkortet är A, eller kan man anta bluffar i detta läge (det finns inget färg eller flushdrag ute)?

En anna situation som jag har problem med är om man spelar 9,9 sen position preflop är om det kommer tex J,J,x på flop. Om det sedan chekas fram till mig och jag betar så kan man ofta få syn av: högre pp (än 9,9) eller trissen som slowspelar. Brukar torska endel i dessa lägen. Hur gör ni?

Postad

På tvåan har jag allt som oftast märkt att sällan är topparet som bettar in i mig. Jag brukar välja mellan fold eller raise beroende på read. Om man springer in i en reraise direkt brukar jag kasta handen. Detta beror igen på readen man har och vad man tror motsåndaren har för read på en själv.

Postad
1) Ponera att man raisar på AK preflop och och det kommer skräp på floppen, det checkas fram till mig (a) ska man raisa igen, vilket jag oftast gör? (b) jag raisar och 2 st callar och det kommer skräp igen, vad göra?

a) Du måste utvärdera situationen. Du måste försöka tänka ut om du har bästa handen, eller om din bet gör att folk foldar och ökar dina vinstchanser. Kan du få ett freecard på turn sen? Mycket saker att tänka på, överkort är mycket svårspelade postflop i FL. Jag leder oftast ut i stort sett alltid för att de inte ska veta om jag har träffat eller inte, foldequityn är inte så jättestor, men när jag träffar mina bra händer får jag riktigt bra betalt.

b) Här är du oftast slagen, men du måste hela tiden tänka på vilket spel som ger dig bäst EV. Tror du att du har bästa handen eller kan förbättra så ska du oftast beta och så kan du lugna ner dig om du får motjuck, och eventuellt folda.

2) Går med på pocket 9's, floppen ger 2 7 Q och nån bettar, antar att det bara är att kasta? Vill ju gärna sätta trissen på turnen...

Förmodligen har de träffat Q, är du osäker dra till med en raise, inte call!. Du kan inte sitta och jaga trissen, du har 2 outs till den vilket du behöver 20:1 potodds för att syna med ungefär.

3) Går med på A8s, floppen ger K 8 4 varav en i samma färg som jag håller i handen, här brukar jag följa med och hoppas på att förbättra min hand på turnen men frågan är om det kostar mer än det smakar i längden...?

Du kan inte sitta och jaga runner-runner drag, de sitter runt 4,5% av gångerna har jag för mig, och du måste få 20:1 potodds för det. Vilket du oftast inte får, spara dina betar istället. I längden kommer du tjäna på det.

EDIT: Såg inte att du hade middlepair också. Runner-runner draget kan räknas som ungefär 1.5 outs, du har 2 outs på din 8:a och 3 outs på ditt A. Du har alltså 6.5 outs vilket ger ungefär 13% vinstchans på turn och du behöver ungefär 8:1 potodds för att syna.

4) Går med på pocket 9's och floppen ger 2 5 8, ska man betta och hoppas på att det inte kommer kort över 9, eller ska man ta det lugnt?

Här tycker jag problemet ligger i att de med kort över 9 kommer följa med oavsett en bet eller inte och risken är ju ganska stor att det kommer nåt.

När du tror du har bästa handen så spela den aggressivt och försök bara att trycka in så mycket du kan i poten. På de här nivåerna fungerar det alldeles utmärkt, då de synar ner med middlepair, drag, etc. Om tillexempel en K skulle komma på turn, för guds skull fortsätt beta sålänge de bara synar ner, oftast har de 8x eller något liknande. Beta beta beta! :) (tills du får motjuck)

Mycket svårt att ge generella svar, men jag hoppas att jag bidrog med nånting.

(Jag spelar bara FL SH så mina svar kanske inte riktigt passar fullring, men de borde passa in utan problem)

Postad

a) Du måste utvärdera situationen. Du måste försöka tänka ut om du har bästa handen, eller om din bet gör att folk foldar och ökar dina vinstchanser. Kan du få ett freecard på turn sen? Mycket saker att tänka på, överkort är mycket svårspelade postflop i FL. Jag leder oftast ut i stort sett alltid för att de inte ska veta om jag har träffat eller inte, foldequityn är inte så jättestor, men när jag träffar mina bra händer får jag riktigt bra betalt.

b) Här är du oftast slagen, men du måste hela tiden tänka på vilket spel som ger dig bäst EV. Tror du att du har bästa handen eller kan förbättra så ska du oftast beta och så kan du lugna ner dig om du får motjuck, och eventuellt folda.

Svårigheten här tycker jag är att BB och ibland SB oftya synar med lite vad som helst på denna nivå, trotts att man raisat preflop. Fast man i längden tjänar på detta så är det så himla surt när man torskar AK eller även ibland AA mot BB som tex synat med Q3 och träffar tvåparet. Kontentan är att det är svårt att läsa SB och BB när man spelar FL ,5/1 (tycker jag).

Postad
Svårigheten här tycker jag är att BB och ibland SB oftya synar med lite vad som helst på denna nivå, trotts att man raisat preflop. Fast man i längden tjänar på detta så är det så himla surt när man torskar AK eller även ibland AA mot BB som tex synat med Q3 och träffar tvåparet. Kontentan är att det är svårt att läsa SB och BB när man spelar FL ,5/1 (tycker jag).

Det har du väldigt sant i, det gäller inte bara på 0.5/1 utan förmodligen upp till 2/4 och säkert 3/6 också. Man ska alltid vara försiktig mot SB/BB på ragged-flops. Själv spelar jag 1/2 för tillfället och de svåraste korten att spela tycker jag är överkort.

Postad
Själv spelar jag 1/2 för tillfället och de svåraste korten att spela tycker jag är överkort.

Hur spelar de då? Givetvis beroende på situation men du kan väll ge ett exempel är du bussig?

Postad
Själv spelar jag 1/2 för tillfället och de svåraste korten att spela tycker jag är överkort.

Hur spelar de då? Givetvis beroende på situation men du kan väll ge ett exempel är du bussig?

:?::)

Postad

:?::)

Jag missuppfattade de de skrev, never mind :)