Gå till innehåll

POKERFORUM.nu listar tidernas bästa musik?


eurythmech

Recommended Posts

Popularitetstävlingar är ju astråkiga, men musik är kul, så den här idén kan funka ändå:

 

Vore det inte intressant om pokerforum försökte sammanställa en lista på tidernas bästa musik, gemensamt? Spridningen lär ju bli stor (vi har ju till och med hårdrockare här), sedan om den är god, ja det är en personlig åsikt...

 

Hur som helst, jag tänker mig någonting i stil med att alla som vill vara med listar ett antal låtar (säg 100) i en inbördes ordning.

Sedan sammanställs resultatet till en lista av lämplig storlek (rolling stone magazine listade ju 500 låtar, så varför skulle inte vi?).

 

Frågan är bara om låt 100 bara ska få en hundradel av poängen som låt 1 får? Det är kanske lite väl stor skillnad?

 

Frågor:

 

1. Är någon intresserad?

 

2. Hur många låtar bör varje "jurymedlem" välja ut?

 

3. Hur många låtar bör den färdiga listan bestå av?

 

4. Hur ska låtarna poängsättas?

 

Diskutera nu medan jag köper chips.

 

* RP, petade in POKERFORUM.nu :) - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker alka skickar in en lista med 100 låtar.

 

Låt 1 får 100 poäng, 2 får 99, 3 får 98, etc etc.

 

sen sammanställer vi en lista på de 200 bästa låtarna.

 

lättast är om någon snabbt gör ett excel ark med automatisk inmatning.

 

Är själv på semester just nu, men vi lär ju ha en del andra som är minst lika duktiga som jag på excel här ;-)

 

edit: för att detta skall ha någon värde som helst bör vi ha minst 25 st jurymedlemmar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100 låtar och 200 låtar på slutlistan borde innebära ganska hög "säkerhet".

Särskilt om man sätter en vettig minimumgräns på antalet röstande.

 

Excel förstår jag mig inte på, jag hade gladeligen kunnat göra det för hand, men kan någon excel så kliver jag gärna åt sidan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.audioscrobbler.com

 

Du installerar en plugin till din favve-mp3-spelare, som sedan kontinuerligt skickar infon över vad du lyssnar på till audioscrobbler, som sedan har en gigantisk databas där allt lagras.

 

Vadå storebror? :-)

 

Nej, tanken är den att du (och dina polare) ska kunna se vad man lyssnar på mest, man kan även få sina spellistor matchade med andras med ungefär samma smak så kan man få förslag på andra artister som man inte själv har lyssnat på men de med liknande smak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, jag installerade det faktiskt för ett par dagar sedan i iTunes och Winamp, men sedan hittade jag 20 live-inspelningar med King Crimson så mina rekommendationer är nog inte riktigt representativa än. :)

 

Å andra sidan har jag världens mest blandade musiksmak... blir det som med filmtipset och jag bara får felaktiga eller konstiga rekommendationer kanske?... vi får se.

 

Edit: 27 var det visst. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...