Gå till innehåll

NLT - Floppar topp 2 par, fel med all-in?


DallasTower

Recommended Posts

Detta hände på 0.25/0.5 NL med 10 spelare. Blir tilldelad A :club: J :diamond: i BB. Fyra FI limpar in för 0,5, jag höjer till 2$ och får syn av 3 FI. Pot 8,5$

 

Floppen kommer:

 

A :heart: J :heart: 7 :club:

 

Jag sitter med cirka 55 kvar vid bordet, och bettar 7$ för att få ut eventuella flushdrag. FI1 foldar, men FI2 slår om och höjer til 14$, varpå även FI3 foldar. FI har 39$ kvar här.

 

Som jag ser det ligger jag riktigt illa till mot 3 händer: AA, JJ och 77. AA och JJ är väl mindre troliga då jag sitter med AJ själv. AK AQ är inte heller omöjligt, A7 vore inte heller otroligt vid dessa bord. Jag tror inte att han har höjt mig med ett flushdrag.

 

Chansen att jag är favorit här är ganska stor, och här väljer jag att ställa in. FI synar, och efter turn 7 :diamond: 7 :heart: så vänder han mycket riktigt upp A :heart: 7 :spade: .

 

Jag var som jag trodde stor favorit, att han sedan träffar inte ett, utan två mirakelkort är inget man kan förutse. Vad jag undrar är om jag gjorde fel som ställde in här? Finns det fler händer än de jag nämnde som jag ligger illa till mot? Och är risken att han har floppat set så stor att det inte är värt att ställa in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta hände på 0.25/0.5 NL med 10 spelare. Blir tilldelad A :club: J :diamond: i BB. Fyra FI limpar in för 0,5, jag höjer till 2$ och får syn av 3 FI. Pot 8,5$

Varför i hela friden höjer du? Du har en riktig skräphand, det enda du har att sikta på, som ger dig mer pengar, är ju egentligen att floppa triss i knektar, tvåpar, eller stege. Och även om du sätter tvåparet så åstadkommer du ett klassikt upplägg för att bli knäckt av ett set.

 

Jag sitter med cirka 55 kvar vid bordet, och bettar 7$ för att få ut eventuella flushdrag. FI1 foldar, men FI2 slår om och höjer til 14$, varpå även FI3 foldar. FI har 39$ kvar här.

Efter syn så har du bara ett pottbet kvar, så om du synar så kan du ju rimligen inte lägga dig på särskilt många turnkort. Enda frågan är väl om du kan syna här och sedan check-raisa händer som AQ all-in på turn. Men det känns väldigt onödigt om du inte känner din motståndare väl, tryck in och få det avklarat.

 

Jag var som jag trodde stor favorit, att han sedan träffar inte ett, utan två mirakelkort är inget man kan förutse. Vad jag undrar är om jag gjorde fel som ställde in här? Finns det fler händer än de jag nämnde som jag ligger illa till mot? Och är risken att han har floppat set så stor att det inte är värt att ställa in?

Potten är ju så väldigt stor pga din preflopphöjning och pottbet att du helt enkelt måste bita i det sura setet och ställa in mot de flesta motståndare. Med mer pengar i förhållande till potten, säg 4-5 pottbet kvar, så hade situationen varit väldigt annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför i hela friden höjer du? Du har en riktig skräphand, det enda du har att sikta på, som ger dig mer pengar, är ju egentligen att floppa triss i knektar, tvåpar, eller stege. Och även om du sätter tvåparet så åstadkommer du ett klassikt upplägg för att bli knäckt av ett set.

varför ska han inte höja med AJo i BB? jag har inte spelat så mycket på holdem på den den nivån men är det orimligt att anta att limparna har händer som A5 -AQ ,JQ, JK, alltså dominerar man en hel del av deras händer och om dom inte är alltför passiva kanske man kan anta att dom skulle höja relativt ofta med händer som AK, AQ JJ , osv. visst han spelar ur position men med hyffsat grunda stackar och dåliga?( att spela mot duktiga motståndare är helt fel det finns gott om möjligheter att uttnytja "table selection" på den nivån) motståndare så är inte det ett särskilt stort problem.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför ska han inte höja med AJo i BB? jag har inte spelat så mycket på holdem på den den nivån men är det orimligt att anta att limparna har händer som A5 -AQ ,JQ, JK, alltså dominerar man en hel del av deras händer och om dom inte är alltför passiva kanske man kan anta att dom skulle höja relativt ofta med händer som AK, AQ JJ , osv. visst han spelar ur position men med hyffsat grunda stackar och dåliga?( att spela mot duktiga motståndare är helt fel det finns gott om möjligheter att uttnytja "table selection" på den nivån) motståndare så är inte det ett särskilt stort problem.

Ska jag behöva rättfärdiga mina åsikter med vettiga resonemang helt plötsligt? Nu är du allt bra jobbig. Det var nog egentligen mer en ryggmärgsreflex än något helt och hållet igenomtänkt.

 

Här är några orsaker till varför jag inte skulle höja med AJ ur BB.

 

a) stackarna är inte så himla grunda, 100bb är trots allt en del.

 

b) Visst finns det kompletta idioter men det är inte norm ens på den här nivån. Får man action på en AT2-bräda så ligger man ofta ganska långt efter.

 

c) det är ganska marginellt även som valuebet, AQ/AK limpas relativt ofta av många spelare. Det räcker ju med att någon av motståndarna har en sån hand för att det ska bli problem.

 

d) det finns betydligt enklare situationer att hitta EV i, specifikt i postflopspelet. (tveksamt hur relevant det är egentligen).

 

e) vid ett givet bord så finns det ofta ett par stycken spelare som man inte har någon aning om hur de spelar eftersom omsättningen på spelare är så hög. Det här är nog den främsta faktorn, eftersom det innebär att man inte riktigt vet vad man ska ta sig till när man träffar A:et. Det här förvärras ytterligare om man spelar 4-5 bord simultant.

 

f) nästan alla spelare kommer vänta sig någon form av ess när man höjer, således kan det bli rätt knepigt att få betalt när man träffar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är av annan åsikt och spelar ofta händer typ AJ ur blindsen med några limpare men tar i så fall in dem för ett rejält överbet säg minst 1,5 gånger potten. Målet är att få folk att lägga sig vilket de oftast gör, om någon synar så brukar jag oftast skjuta igen då de flesta inte klarar trycket och lägger sig eftersom folk som raisar från blindsen brukar ha något. Kan tillägga att jag även spelar likadant om jag har AA eller KK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är av annan åsikt och spelar ofta händer typ AJ ur blindsen med några limpare men tar i så fall in dem för ett rejält överbet säg minst 1,5 gånger potten. Målet är att få folk att lägga sig vilket de oftast gör, om någon synar så brukar jag oftast skjuta igen då de flesta inte klarar trycket och lägger sig eftersom folk som raisar från blindsen brukar ha något. Kan tillägga att jag även spelar likadant om jag har AA eller KK.

Jag är mer benägen att göra det spelet med typ 76s eller 55. Orsaken är att jag inte vill att det ska vara så jäkla uppenbart vad jag har när jag träffar (dvs stort par). Plus att det maskerar AA/KK bättre än vad AJ gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mer benägen att göra det spelet med typ 76s eller 55. Orsaken är att jag inte vill att det ska vara så jäkla uppenbart vad jag har när jag träffar (dvs stort par). Plus att det maskerar AA/KK bättre än vad AJ gör.

 

Iofs helt sant, ska nog ändra på det. Speciellt 55 låter som ett bra alternativ. Skulle nog ändå undvika 76s eftersom min statistik på draghänder i BB och Sb inte är vidare munter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...