Gå till innehåll

Tekniksnack om radiosystem!


QoS

Recommended Posts

cheunce, du verkar ha lite koll - en fråga hur ser det ut med delay för vertikal handoff/handover?

 

- QoS

 

Hur menar du nu? Menar du på tex dyrare hotell där det har olika celler per våning?

 

Problemet med GPRS är att det är pålagt "över" GSM och de som skrev specen inte tänkte efterså mycket. Varje gång man byter cell i nät (utan NACC Network Assisted Cell Change) så kommer data trafiken gå ner för att telefonen ska läsa in all information i den nya cellen och eventuellt registrera sig för GSM. Sedan måste den etablera en datakanal igen.

 

Men som sagt i värstafall kan det ta 5 sekunder innan man fått upp en ny datakanal i den nya cellen. Det hänger lite på hur den nya cellen är konfigurerad (bla när och hur ofta de olika systeminfo skickas).

 

Med NACC så berättat mobilen vilken cell den ska till och då skickar nätet den information mobilen behöver för att etablera en datakanal i den nya cellen, till mobilen i den gamla innan den bytar. Sen när den är uppe på datakanalen så frågar mobilen nätet efter den information som den saknar.

 

Kan ju berätta om att jag har jobbat med testing av GSM/GPRS signaleringen mellan mobiler och nätet i 5 år. Men det är sällan som man har nytta av det utan för jobb ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cheunce, du verkar ha lite koll - en fråga hur ser det ut med delay för vertikal handoff/handover?

 

- QoS

 

Hur menar du nu? Menar du på tex dyrare hotell där det har olika celler per våning?

 

Problemet med GPRS är att det är pålagt "över" GSM och de som skrev specen inte tänkte efterså mycket. Varje gång man byter cell i nät (utan NACC Network Assisted Cell Change) så kommer data trafiken gå ner för att telefonen ska läsa in all information i den nya cellen och eventuellt registrera sig för GSM. Sedan måste den etablera en datakanal igen.

 

Men som sagt i värstafall kan det ta 5 sekunder innan man fått upp en ny datakanal i den nya cellen. Det hänger lite på hur den nya cellen är konfigurerad (bla när och hur ofta de olika systeminfo skickas).

 

Med NACC så berättat mobilen vilken cell den ska till och då skickar nätet den information mobilen behöver för att etablera en datakanal i den nya cellen, till mobilen i den gamla innan den bytar. Sen när den är uppe på datakanalen så frågar mobilen nätet efter den information som den saknar.

 

Kan ju berätta om att jag har jobbat med testing av GSM/GPRS signaleringen mellan mobiler och nätet i 5 år. Men det är sällan som man har nytta av det utan för jobb ;)

 

Haha, är i samma bransch och trodde inte heller att man någonsin skulle få någon intresserad av dessa frågor utanför företagets väggar, förutom möjligtvis konkurrenter på den tiden det fanns sådana ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, är i samma bransch och trodde inte heller att man någonsin skulle få någon intresserad av dessa frågor utanför företagets väggar, förutom möjligtvis konkurrenter på den tiden det fanns sådana ;-)

 

Är rätt svårt att förklara vad man jobbar med så jag brukar hålla mig till att jag jobbar med test punkt slut :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan, nu blir det nördigt känner jag, får dela av om vi fortsätter nörda oss! ;)

 

cheunce, vertikal handover/handoff defineras av IEEE som en hand off mellan olika radiotekniker t ex WCMDA till GSM, eller tom 802.11 till WCMDA/GSM.

 

Det finns en del WG inom IEEE och IETF som jobbar med hur sessionshanteringen i transsportlagret ska ske just för att det oftast ger ett tapp i radiolagret som följd av bytet radioteknik.

 

Misstänkter att du (och aceshigh) kan ha lite kolla på hur stort ett sånt tapp kan vara och hur det ska hanteras snyggt. :)

 

Känns som att åtminstone WCDMA->GSM borde finnas standadliserat via GSMA eller 3GPP.

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan, nu blir det nördigt känner jag, får dela av om vi fortsätter nörda oss! ;)

 

cheunce, vertikal handover/handoff defineras av IEEE som en hand off mellan olika radiotekniker t ex WCMDA till GSM, eller tom 802.11 till WCMDA/GSM.

 

Det finns en del WG inom IEEE och IETF som jobbar med hur sessionshanteringen i transsportlagret ska ske just för att det oftast ger ett tapp i radiolagret som följd av bytet radioteknik.

 

Misstänkter att du (och aceshigh) kan ha lite kolla på hur stort ett sånt tapp kan vara och hur det ska hanteras snyggt. :)

 

Känns som att åtminstone WCDMA->GSM borde finnas standadliserat via GSMA eller 3GPP.

 

- QoS

 

Här kommer handovern till cheunce, är inte tillräckligt djupt inne i testverksamheten själv.

Den handovern till cheunce var på sju sekunder men inte speciellt vertikal ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan, nu blir det nördigt känner jag, får dela av om vi fortsätter nörda oss! ;)

 

cheunce, vertikal handover/handoff defineras av IEEE som en hand off mellan olika radiotekniker t ex WCMDA till GSM, eller tom 802.11 till WCMDA/GSM.

 

Det finns en del WG inom IEEE och IETF som jobbar med hur sessionshanteringen i transsportlagret ska ske just för att det oftast ger ett tapp i radiolagret som följd av bytet radioteknik.

 

Misstänkter att du (och aceshigh) kan ha lite kolla på hur stort ett sånt tapp kan vara och hur det ska hanteras snyggt. :)

 

Känns som att åtminstone WCDMA->GSM borde finnas standadliserat via GSMA eller 3GPP.

 

- QoS

 

AHa så du menar U2G (UMTS to GSM) och G2U (GSM to UMTS) ;)

Jo det är standardiserat av 3GPP men jag jobbar inte så mycket med det. Det ska funkar som det är nu. Men det är GSM/GPRS som är den begränsande faktorn så hand over av en dataförbindelse tar lika långtid som mellan två GSM/GPRS celler med olika routing areas. Men när man kör samtal så ska inte det märkas någon skillnad. Men somsagt standarden för GSM/GPRS förbättras helatiden så jag antar att även detta kommer att förbättras. Speciellt eftersom EDGE kommer att göra att GSM/GPRS inte kommer att försvinna på den närmaste tiden. Jag ser tex ingen större vinns med att ha UMTS täckning ute på en myr i norrland. Där funkar det bra med EDGE.

 

Var det svar på din fråga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

cheunce, glömde helt bort att svara på den här tråden för två veckor sen. Skyller allt på värmen! ;)

 

Delar av denna hit så kan vi fortsätta snacka lite. :)

 

Intressant dock inte riktigt det jag funderade kring, det jag undrar om hur egentligen en terminal/användare hanteras mellan olika radiotekniker mellan t ex UMTS och GSM nät, hur man hanterar t ex billing och tillgång till tjänster i respektive nät.

 

Finns det några öppna dokumentationsdatabaser som man kan läsa om GSMA och 3GPP standardlisering, eller är det som mycket annat ITU-relaterad dyrt och jobbigt? :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cheunce, glömde helt bort att svara på den här tråden för två veckor sen. Skyller allt på värmen! ;)

 

Delar av denna hit så kan vi fortsätta snacka lite. :)

 

Intressant dock inte riktigt det jag funderade kring, det jag undrar om hur egentligen en terminal/användare hanteras mellan olika radiotekniker mellan t ex UMTS och GSM nät, hur man hanterar t ex billing och tillgång till tjänster i respektive nät.

 

Finns det några öppna dokumentationsdatabaser som man kan läsa om GSMA och 3GPP standardlisering, eller är det som mycket annat ITU-relaterad dyrt och jobbigt? :)

 

- QoS

 

Nu är jag ute på djupt vatten efter som jag inte är så insatt i hand over mellan GSM och WCDMa (UMTS). En mobil går då och då ut och mäter på grann celler för att se om det finns en bättre cell. Vilka celler den ska mäta på skickar nätet ut och listan ser olika ut för varje cell i nätet.

Förenklat så kan man säga att när mobieln är upp på en kanal (data eller tal) så skickar den mät rapporter till nätet och nätet räknar sedan ut var mobilen är på väg och skickar då till vilken cell mobilen ska gå till. När mobilen inte är uppe på en kanal så mäter den fortfarande på grancellerna men nu skickar den inte mätrapporter utan den bestämmer själv vilken cell den ska byta på. Det gör man eftersom det inte är lika tidskritisk vid cell byte.

 

Alla specar finns på http://www.3gpp.org men det är rätt tyngläst och det är inte lätt att hitta. Är man intresserad av UMTS så finns det en väldigt bra bok som heter WCDMA for UMTS skriven av Harri Holma och Antti Toskala (båda jobbar på Nokia). Den är tyvärr rätt dyr och kostar runt 1000:-

 

Har själv inte läst den men har tänkt att köpa in den till mitt jobb för att själv läsa in mig på UMTS. Kolla lite snabbt i en gammal version och där står inget om hand over mellan UMTS och GSM

Men i den kan du iaf läsa om QoS :-)

 

Annars finns det andra bra sidor som

 

http://www.gsmworld.com

http://www.umtsworld.com

 

Där hittar du mycket info om GSM och UMTS

Bla hitta jag lite om hand over

http://www.umtsworld.com/technology/handover.htm

 

Om billing vet jag inte mycket men det finns företag som bara jobbar med att bygga billingsysttem och det är en hel vetenskap.

 

Kan ju näman som kuriosa att Telia var de första (tror jag) som fixa stöd för nationell hand over. Kör du på öresundsbron så kommer samtalet inte att gå ner om du gör handover till Telia DK. Funkar iofs sådär. Funkar även om du kör över svinnesundsbron till Norge om du kör Telia. Vågar inte tänka på hur de löser billingen. Billing är alltid en het fråga eftersom alla vill ha så mycket betalt som möjligt.

 

Vet inte om jag svara på din fråga eller om länkarna hjälpte. Men annars får du fråga igen :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då är man på jobb trotts att det är semester ;)

 

Här är en länkt till 3GPP specarna

http://www.3gpp.org/ftp/Specs/latest/

 

Här hittar du alla specar. Från början så hette de olika releaserna efter det årtal de togs fram men eftersom de ofta tog flera år att ta fram så ändra man sedan till att bara numrera dem. Därav övergången från release 99 till release 4. Vill du läsa om de senste grejorna (men som inte är implementerade) så kolla i rel 7 katalogen. Men där finns bara de specar med som har ändrat sig från föregående release.

 

En bra spec att börja med är 25 331. Håller på att leta upp en artikeel som en kille på jobbar. Hittar jag den så ska jag scanna in den och lägga upp den så att du kan komma åt den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni är verkligen sjuka. ;) Fascinerande. I brist på nåt vettigt att göra för att göra skäl för lönen läste jag hela skiten. Koncentrerat dessutom. Fattade precis inte ett dugg. Det kan ha handlat om mobiltelefonnät.

 

cheunce, vertikal handover/handoff defineras av IEEE som en hand off mellan olika radiotekniker t ex WCMDA till GSM, eller tom 802.11 till WCMDA/GSM.

 

Det finns en del WG inom IEEE och IETF som jobbar med hur sessionshanteringen i transsportlagret ska ske just för att det oftast ger ett tapp i radiolagret som följd av bytet radioteknik.

Det finns nog humor i allt, trots allt. Ledsen, men jag har så tråkigt på jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni är verkligen sjuka. ;) Fascinerande. I brist på nåt vettigt att göra för att göra skäl för lönen läste jag hela skiten. Koncentrerat dessutom. Fattade precis inte ett dugg. Det kan ha handlat om mobiltelefonnät.

 

Underlättar om man jobbar med det :D Har jobbat med det i 5,5 år och då är allt klart som korvspad.

 

Sen antar jag att du syftar på att vi är sjuktnördiga och det tar jag som en komplimang ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...