ulaf Postad 26 Februari , 2014 Rapport Postad 26 Februari , 2014 Håller på med Analys III och har svårt att greppa partiella differentialekvationer helt och hållet... Uppgift: Bestäm alla ytor vars normaler i varje punkt går genom origo. Då har jag fått fram normalen (f'_x, f'_y, -1) för varje punkt på ytan. Enligt villkoret ska (x,y,z) + t * (f'_x, f'_y, -1) = (0,0,0) detta ger: x + t * f'_x = 0 y+ t * f'_y = 0 z - t = 0 Alltså t=z=f(x,y)? Sen har vi då f * f'_x = -x f * f'_y= -y Jag kan inte riktigt se hur jag ska gå tillväga här, tror det är något grundläggande jag inte fattat. Jag kan tänka mig att man kanske ska integrera (-x/f) med avseende på x och motsvarande för y? Hur gör man? Hur behandlar man f? edit: klara't Citera
mr-flow Postad 15 April , 2014 Rapport Postad 15 April , 2014 Jag har tyvärr inget svar. Bara en egen fråga som jag skäms lite för att ställa: Pluggar reglerteknik just nu och har problem med matten i den : G(jw)=2/(jw+1)*e^-2jw Räkna ut argumentet på denna, hur gör jag? Citera
heltok Postad 15 April , 2014 Rapport Postad 15 April , 2014 Jag har tyvärr inget svar. Bara en egen fråga som jag skäms lite för att ställa: Pluggar reglerteknik just nu och har problem med matten i den : G(jw)=2/(jw+1)*e^-2jw Räkna ut argumentet på denna, hur gör jag? Arg av e^-2jw delen är -2w så den delen bidrar med -2w 1/z bidrar med -arg(z) där z är (iw+1), arg(z) i detta fallet blir arctan(complex/real)=arctan(w/1)=arctan(w). Rita upp enhetscirkeln, tan alpha=m/n =complex/real 2* delen bidrar inte med något, den påverkar bara absolutbeloppet. Så summera(arg summerar man, absolutbelopp gångrar man) dessa delarna och få -arctan(w)-2w Citera
mr-flow Postad 15 April , 2014 Rapport Postad 15 April , 2014 Arg av e^-2jw delen är -2w så den delen bidrar med -2w 1/z bidrar med -arg(z) där z är (iw+1), arg(z) i detta fallet blir arctan(complex/real)=arctan(w/1)=arctan(w). Rita upp enhetscirkeln, tan alpha=m/n =complex/real 2* delen bidrar inte med något, den påverkar bara absolutbeloppet. Så summera(arg summerar man, absolutbelopp gångrar man) dessa delarna och få -arctan(w)-2w ty! Citera
Recommended Posts