Gå till innehåll

Problem med att installera Postgresql


LobL

Recommended Posts

Har problem med att installera PostgreSQL och har ingen aning om vad som är problemet, det kommer upp en dialogruta när installationen ska slutföras där det står:

 

Problem running post-install step. Installation may not complete correctly

Error reading file C:/postgresql data/postgresql.conf

 

Har testat några olika versioner samt 32- och 64-bitarsversionerna, sitter på Windows 8. Har även testat de tips jag hittade när jag googlade: installera direkt på C: och att starta någon process eller något men det hjälpte inte. Några idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under kontrollpanelen och administrativa verktyg och sedan Loggboken (Eventviewer på engelska) kanske det finns något mer detaljerat fel som kan svara på vad som går snett. Kolla på tidpunkten när installationen misslyckas och se om du kan se några Röda Errors. Skulle kunna finnas något intressant felmeddelande där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under kontrollpanelen och administrativa verktyg och sedan Loggboken (Eventviewer på engelska) kanske det finns något mer detaljerat fel som kan svara på vad som går snett. Kolla på tidpunkten när installationen misslyckas och se om du kan se några Röda Errors. Skulle kunna finnas något intressant felmeddelande där.

 

Nope, hittar ingenting rött i eventviewer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte fall du har samma problem.

Om det är HM du försöker installera?

Men jag hade liknande problem för något år sedan och läste att man kunde installera PT3(var det då) istället för att sedan avinstallera PT3(men spara postsql) och sedan installera HM utan postsql. Detta fungerade fint för mig iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
vet inte fall du har samma problem.

Om det är HM du försöker installera?

Men jag hade liknande problem för något år sedan och läste att man kunde installera PT3(var det då) istället för att sedan avinstallera PT3(men spara postsql) och sedan installera HM utan postsql. Detta fungerade fint för mig iaf.

 

Jag försöker installera PT4 men det fungerade inte att köra PT3 först och sedan PT4. PT3 får samma problem med Postgresql som PT4.

 

kan också vara värt att testa att installera postgresql innan du installerar HM från http://www.postgresql.org/

 

Har testat att installera Postgresql först men får ett error att den inte kan läsa filen postgresql.conf.

 

Någon som har något nytt förslag? Hittade någon gammal post på HM att man inte kunde ha svenska tecken/mellanslag i dator- eller användarnamnet men det gick ändå inte när jag tog bort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du testa att ändra installationsmappen? för är ju ett mellanslag i den.

 

 

 

till

 

Menar du efter installationen? För porogrammet har självt valt namnet på mapparna (kan ju också vara jag som skrivit fel).

 

Nu är det ett nytt problem, testade just att installera på en mapp som inte ligger på root i c:. Men fick samma fel och nu tycker installationen att det redan finns en version installerad och att den ska uppgradera den, men har redan avinstallerat och raderat mapparna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...