Gå till innehåll

Kan jag överklaga min egen klantigt ifyllda deklaration?


Setcho

Recommended Posts

Hej,

 

Jag vann förra året förra året lite pengar i en turnering utan för EU. Jag upplyste skatteverket om det här. Nu har dem precis som väntat upplyst mig om jag ska betala skatt. Tyvärr så har jag gjort två fel.

 

1. Jag uppgav den totala vinsten och inte nettovinsten. Dvs jag drog inte av inköpet som jag ska. (Rätta mig om jag har fel här)

 

2. Jag uppgav att jag vann 13K$ istället för 12K$

 

Nu undrar jag helt enkel hur svårt det är att överklaga och om jag har en rimlig chans att vinna. Jag kan ju bevisa det genom Hendon Mob osv.

 

Tack!

 

Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om du kan visa att den summan du vunnit är den korrekta samt att du haft utgiften (inköpet) så ska det inte vara några problem.

 

Kanon! De har ju varit vänliga nog att ge mig email och telefonnummer till min handläggare. Kan man maila in det eller måste man snällt skriva ut blanketten Sansrom länkade till och skicka den med posten?

 

Jag har ytterligare en noob-fråga. Jag letar efter OCR-nummer eller liknande men hittar inget. Hur och var är det tänkt att jag ska betala in pengar? Har Skatteverket ett Stars-konto jag inte vet om eller ska jag bara skicka kontanter i ett brunt kuvert till min handläggare? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon! De har ju varit vänliga nog att ge mig email och telefonnummer till min handläggare. Kan man maila in det eller måste man snällt skriva ut blanketten Sansrom länkade till och skicka den med posten?

 

Enklare att posta det. Skatteverket vill ha din signatur på en begäran om omprövning så du får antingen posta din begäran eller skriva ut, signera, scanna in och emaila.

 

Du kan även upprätta en begäran om omprövning i vanligt brev, om du inte vill använda blanketten. De uppgifter som Skatteverket behöver är framförallt namn, personnummer, adress, vad saken gäller och vilket år saken gäller. Dessutom ska det såklart tydligt framgå hur du vill att ett korrekt beskattningsbeslut ska se ut (dra av inköp, vinsten var 12k, inte 13k) och vilka underlag du har för detta.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om du kan visa att den summan du vunnit är den korrekta samt att du haft utgiften (inköpet) så ska det inte vara några problem.

 

Jag har gjort precis detta. Att begära omprövan är enkelt och kan göras med blankett eller i vanligt brev (jag valde vanligt brev). Som tidigare skribenter sagt var noga och tydlig med att ange namn, adress, personnr, mobil etc, vad du vill begära omprövning för, samt de exakta förutsättningarna för turneringen. Du borde rimligtvis inte behöva visa kvitton på inköpet eftersom du inte kunnat casha i turren utan att delta *doh*. Har du deltagit i flera turneringar i samma serie så kan du dra av inköpen för alla i samma serie (tex wsop, venetian deepstack series etc). Dock behöver du inte skicka in kvitton på dessa i första läget utan det räcker med att spalta upp det typ så här:

 

EX:

Jag deltog i en pokerturnering i serien XXX, i Las Vegas XX-XX-20xx turneringen $1000 NLH och kom på Xe plats för 12000$. Förutom den turneringen deltog jag även i 2k NL där jag inte fick några pengar tillbaka.

 

Min totala vinst i turneringsserien blev därför

vinst: 12000

utgifter 1000+2000

nettovinst: 9000

 

Skatten bör således beräknas på 9000 och vara 2700 dollar.

Då jag växlade på bank/forex/wire transfer vid hemkomst fick jag kursen xxkr/dollar och därför bör min skatt bli:

 

osv...

 

Borde godkännas utan omsvep! gl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...