Gå till innehåll

Rekommendera mig antivirus/brandvägg!


inteillaalls

Recommended Posts

Tja!

Jag har ingen brandvägg! Jag har inget antivirusprogram! Jag har problem! :P

Körde förut F-secure men det har expirat. De vill ha en 500kr för uppdatering och jag går icke plus just nu så...

 

Kör ni nån bra gratis brandvägg och gratis antivirus som man kan hålla uppdaterat? Simmlan tipsade om Kaspersky men det verkar inte vara gratix längre...

 

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jag har också Zonealarm brandvägg, den funkar bra för det grundläggande. Fast jag saknar lite detaljinställningar. Man kan inte ange specifika ip-adresser för specifika program/portar. Om man exempelvis bara vill låta iexplorer nå windows update och b2bs cashier. :)

 

Och Antivir, ett gratis antivirusprogram från tyskland. Har ingen aning om huruvida det är ett bra antivirusprogram, för jag har inte fått nåt virus på flera år. Åtminstone... inget som jag upptäckt. :/

 

Jag skulle vilja se ett test av gratis antivirusprogram. Kanske skulle googla lite.

 

Antivir: http://www.free-av.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är ju skrämmande vad många virus som slinker igenom.

Ja, men frågan är hur mycket bättre det är att hitta 99% av alla virus, jämfört med 80%. Jag skulle tro att de allra flesta virusangrepp orsakas av en väldigt väldigt liten andel virus. Och just dessa virus är välkända och hittas av alla antivirusprogram.

 

Hellre än ett antivirusprog som hittar 100% av alla kända virus, skulle jag vilja ha ett som kommer ut med uppdateringar snabbt när nya virus hittas. Men det är nog precis där betalprogrammen glänser, de som har råd att ha anställda som bara sitter och väntar. :)

 

Men har man bara installationsskivan kvar och tar backuper så duger ett gratisprogram. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är ju skrämmande vad många virus som slinker igenom.

Ja, men frågan är hur mycket bättre det är att hitta 99% av alla virus, jämfört med 80%. Jag skulle tro att de allra flesta virusangrepp orsakas av en väldigt väldigt liten andel virus. Och just dessa virus är välkända och hittas av alla antivirusprogram.

 

Hellre än ett antivirusprog som hittar 100% av alla kända virus, skulle jag vilja ha ett som kommer ut med uppdateringar snabbt när nya virus hittas. Men det är nog precis där betalprogrammen glänser, de som har råd att ha anställda som bara sitter och väntar. :)

 

Men har man bara installationsskivan kvar och tar backuper så duger ett gratisprogram. 8-)

 

Nja, det virus som sprids bäst är det virus som inte hittas av antivirusprogrammen. Har man ett som bara hittar 80% så skulle jag bli orolig då det är de nytillkomna som missas.

 

När det gäller uppdateringsfrekvens så är det oftast tvärt om, det är gratisprogrammen som är först ut med uppdateringarna. T.ex. jätten f-secure har tidigare varit kända för att ligga dagar efter de snabbaste uppdateringarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

Ok, svara ärligt på följande fråga: Hur många gånger har ni haft problem med virus?

 

Jag har haft enkelt fixade problem 1 eller 2 gånger på c:a 10 år. ( Kommer inte ihåg precis )

.

 

Samma här, jag skiter i att köra antivirus program men då klarar jag iofs av att inte klicka på filer som tex xxx_Free.exe och dylikt. På 10 år har man säkert sparat en månad effektiv tid genom att inte köra ett segt antivirus program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, svara ärligt på följande fråga: Hur många gånger har ni haft problem med virus?

 

Jag har haft enkelt fixade problem 1 eller 2 gånger på c:a 10 år. ( Kommer inte ihåg precis ).

Samma här, jag skiter i att köra antivirus program men då klarar jag iofs av att inte klicka på filer som tex xxx_Free.exe och dylikt. På 10 år har man säkert sparat en månad effektiv tid genom att inte köra ett segt antivirus program.

Jag hade riktigt jobbiga problem med FORM-viruset. Det fanns på alla mina disketter, så så jag var tvungen att rensa dem en efter en. Glömde man en, vips var datorn infekterad igen, och alla andra disketter man satte in efter det också. Det var riktigt jobbigt att bli av med. Jag önskar jag hade haft antivirusprogram då.

 

Jag fick också ett epostvirus en gång. Det mailade sig vidare till alla i min adressbok, vilket var mycket pinsamt.

 

Så för att svara på frågan, två gånger har jag haft virusproblem på 15-20 år. Men båda gångerna hade jag gärna sluppit, och ett antivirusprogram stör inget när det väl är installerat. Behöver man prestandan (mycket lite) för ett spel eller liknande kan man ju stänga av det, men vanligtvis ligger ju belastningen långt under 100% i vilket fall, så du sparar knappast nån tid på att inte köra antivirus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...