Gå till innehåll

Ryssar på Pokerstars NL100


Johan__

Recommended Posts

Den här tråden/frågan kan nog verka lite flummig och svår att svara på. Men hoppas det framkommer vad jag menar och vill diskutera.

 

Jag spelar just nu 6-max NL100 på Pokerstars, och ni som spelar där vet nog att det finns gott om ryssar, dom flesta är bra och/eller väldigt tighta. Men ofta har dom väldigt liknande spelstil som sina landsmän. Nu pratar jag om ryssar som spelar 4-8 bord med fullt inköp.

 

Nu undrar jag hur ni ser på dessa, och hur ni spelar mot dom? Jag menar om ni helst undviker att spela stora potter mot dom (eftersom dom ofta är väldigt duktiga och agressiva, eller väldigt tighta och svåra att suga pengar ur), eller om ni har någon strategi att bekämpa dessa?

 

Självklart ska man spela så bra poker man kan, och ta varje enskild hand för vad den är... men dessa ryssar är så många att man alltid måste kriga mot dom, och har i stort sett bara två spelstilar i 6-max (bra aggressiv eller tiiiight). Måste säga att ryssarna är dom värsta jag har svårt att vinna pengar av på NL100 och dom sätter alltid käppar i hjulen för min framfart vid borden :-P

 

Jag har fått känslan att dom ofta är väldigt duktiga/pålästa, ganska matematiska spelare, som har en plan dom följer stenhårt. Väldigt sällan några som "går på känsla"/game flow.

 

Verkar sällan bluffa eller spela marginellt i stora potter.

Men väldigt ofta fortsätter dom genom att göra ett starkt c-bet på turn när dom är agressor och brädan är t ex 843T, och ofta c-betar starkt i 3-betade potter 1vs1, t ex 17 bb i 22 bb pot på flop efter 3-betat osv.

 

Ska man sluta spela marginella händer/drag mot dom, och "bara" spela bluff/nuts så man har enklare beslut mot deras spelstil?

 

Är ryssar på NL100 ofta i NL400-klass, men spelar lägre pga deras situation, eller att dom sitter i stora poker-salar och grindar massiva mängder händer med andra som nåt sorts riktigt jobb?

 

Skriv gärna vad ni tycker om saken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon cbettar halvpott får du inte lägga mer än 33%.

Om någon cbettar fullpott får du inte lägga mer än 50%.

 

Har du ingen reraiserange på brädan bör du deffa högre %.

 

Så justeringen till att dom bettar större än standard är att lägga högre % av din range.

 

 

Om dom oftast skjuter två gator misstänker jag deras 3betrange är relativt tight pre, vilket du kan exploatera genom att folda mer pre.

 

 

Överlag om folk har för lite bluffar i sin range kan du exploatera detta genom att folda mer, motsatt gäller givetvis när dom har för mycket bluff i sin range.

 

 

Att spela ren bluff istället för "marginella händer/drag" verkar väll lite lustigt?

Det är bättre att ha "marginella händer/drag" i din bluffrange i sådant fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon cbettar halvpott får du inte lägga mer än 33%.

Om någon cbettar fullpott får du inte lägga mer än 50%.

Ok jag förstår hur du menar, men får inte helt ihop det vad anledningen är till detta. Beror inte det på vilken c-bet % villian har, och vilken hand vi har, eller missuppfattar jag vad du menar? Du får gärna förklara lite mer hur du menar.

 

Så justeringen till att dom bettar större än standard är att lägga högre % av din range.

Det känns ju självklart när du säger det. Men om hans c-bet % är 85, och han alltid betar nästan full-pot måste det väl bli helt annorlunda än om hans c-bet % är 40% och alltid betar full-pot?

 

 

Om dom oftast skjuter två gator misstänker jag deras 3betrange är relativt tight pre, vilket du kan exploatera genom att folda mer pre.

Jag kanske var lite otydlig här, menade att dom oftast c-betar nästan full-pot efter att dom 3-betat 1vs1, turn blir nästan alltid "ärlig".

 

Sen att dom oftast c-betar både flop och turn starkt i enkel-raisade potter.

 

Att spela ren bluff istället för "marginella händer/drag" verkar väll lite lustigt?

Det är bättre att ha "marginella händer/drag" i din bluffrange i sådant fall.

Ja det låter bättre när du påpekar det, känns helt klart vettigare. Men jag menade att när man väl väljer att "attackera" deras aggro spelstil, kanske man t ex skulle re-raisa hans starka c-bet med nuts eller bluff, så man får ett enkelt beslut om/när dom 4-betar eftersom det ofta är fallet. Och inte attackera med ett hålstegedrag+backdoor flush eller andra marginella händer (som blir svårspelade när han 4-betar) utan spela dessa med hjälp av rena pot-odds när han c-betar? ...Men det kanske inte är helt smart heller nu när jag tänker på det :lol: då min bluff-raise ofta blir bortkastade pengar, bättre i så fall att hota med att följa med all-in med många outs eller sitta med nuts när han 4-betar. Har just nu ingen aning om hur rätt eller fel jag har i mitt resonemang, men antar att det är lite meningen med tråden, och bara nyttigt.

Tar gärna emot lite utvecklande respons här om JonnyD eller någon annan orkar och har lust.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att villian cbettar 85% eller 40% är inte tillräckligt med information för att du ska veta hur deras ranges är uppbyggda. (dvs du vet inte hur du skall exploatera dem)

 

 

Kanske cbettar 40%aren bara bluffar?

Kanske cbettar han bara värde?

 

Bägge dessa strategier är väldigt lätta att exploatera när du väl vet om dem.

 

 

Men kanske spelar han perfekt gto-strategi och cbettar en perfekt balanserad range med både bluffar och värde och när han väl checkar så gör han det med en range som innehåller tillräckligt många värdehänder som han synar ned 3 gator med?

Kanske har han även en perfekt balanserad checkraisingrange på floppen innehållandes både värdehänder och bluffar?

 

 

Hur skulle du anpassa dig mot den spelaren?

 

Det enda du kan göra är att försöka spela en oexploaterar strategi själv dvs gto.

 

 

GTO strategi bygger på att du i varje sitution försöker ha rätta frekvenser och därför kommer utnyttja motståndarens läckor utan att ens veta om dem.

 

 

Om du lägger med en högre frekvens än jag skrev i inlägget ovan kan villian cbetta 100% och göra autoprofit, dvs din strategi är väldigt exploaterbar.

 

 

 

 

Villian som cbettar 85% har en läcka men vi vet ej riktigt vilken med endast den informationen.

 

 

 

Kanske är han för tight preflop?

Kanske har han för hög checkfold% på flop när han väl checkar?

Kanske foldar han för mycket mot omslag flop?

Kanske synar han omslag på flop för light?

Kanske ger han upp för många turns?

Kanske ger han upp för många rivrar?

Kanske bluffar han 3 gator för ofta?

 

 

Spelar du med perfekta frekvenser så spelar det ingen roll vilken/vilka läckor som villian har.

Du spelar optimalt och det gör inte han, därför kommer du att vinna och villian att förlora.

 

 

Angående hurvida du skall slå om flop eller ej.

 

Om du inte vet om vilken läcka din motståndare har på flop så strävar du som sagt efter att ha perfekta frekvenser själv.

 

Det du ska fråga dig är:

Hur många händer för värde slår jag om på denna flop i just denna situationen?

Sedan balanserar du detta med rätt mängd bluffar. (1:1,5 övervikt bluffar)

 

Detta så att villian inte kan exploatera dig genom att alltid folda marginella händer eller aldrig folda.

 

 

 

Vet du att han lägger sig för mycket mot omslag, slå då om högre % bluffar.

Vet du att han lägger sig för sällan mot omslag, slå då om mer % värde.

 

De händer du använder som bluffar är "de bästa av de sämsta", dvs de mest marginalla händerna du annars hade behövt lägga mot villians cbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonnyD, då förstår jag mer hur du menar. Tackar så mycket för tipsen, ska absolut titta vidare på det i helgen! GTO kanske är rätt metod mot dessa ryssar.

 

Jag tycker det är lite konstigt att tråden har över 1000 views och bara en person har svarat. Även om jag är korkad eller poker-sverige är 99% fullärda borde väl nån annan ha nåt att säga om alla dessa ryssar på PS :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...