Gå till innehåll

Behöver hjälp, hur bör jag gå tillväga?


Namehere

Recommended Posts

Jag lirar på NL5, och spelade precis denna hand.. Jag vet inte riktigt hur jag ska spela den. Jag funderar på en check-raise på flop i och med mitt färgdrag och gutshot, men har villain en Q så foldar han ju aldrig och därmed har han större chans än mig att vinna handen...

 

Du får nog sätta dig ner och räkna på vem som har störst chans att vinna handen, om fienden har en random dam.

 

Tips: Det är inte fienden...

 

Hur många outs har du mot ex AQ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur du än gör så tycker jag att du ska försöka ta kontroll i handen så att du kan vinna utan att behöva klonka. Om det innebär checkraise på flop eller turn eller hur du nu vill göra beror såklart på motståndaren. :)

 

 

Okej! Tack så mycket för input!

För att göra nån read på motståndaren så sätter jag honom på en Q. 18 VPIP över 250 händer är väl ett någorlunda bra sample som säger att han är rätt tajt. Hur stor bör raisen vara om jag ska raisa flop eller turn? 3x hans bet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog sätta dig ner och räkna på vem som har störst chans att vinna handen, om fienden har en random dam.

 

Tips: Det är inte fienden...

 

Hur många outs har du mot ex AQ?

 

Om jag möter AQ har jag

På floppen: 9 spader, 2 åttor, 2 nior och 3 st knektar. 15 outs.

På turn: 9 spader, 3 knektar. 12 outs. (I och med att brädan paras så har han automatiskt 2 högre par även om jag träffar 9/8.).

 

Så en raise på flop och barrel på turn med facit i hand hade ju känts som rätt väg att gå. Om han nu sitter på AQ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag möter AQ har jag

På floppen: 9 spader, 2 åttor, 2 nior och 3 st knektar. 15 outs.

På turn: 9 spader, 3 knektar. 12 outs. (I och med att brädan paras så har han automatiskt 2 högre par även om jag träffar 9/8.).

 

Så en raise på flop och barrel på turn med facit i hand hade ju känts som rätt väg att gå. Om han nu sitter på AQ.

 

På flopp:

Nio spader.

Tre knektar

Tre nior

Två åttor

 

Inte bara summerar du 9+2+2+3 fel, du har även en out till, för 17 outs.

 

På turn:

Åtta troliga spader

En garanterad spader

Tre troliga knektar

Två troliga åttor

= 14 troliga outs (mot blandade fördelningar alltså, mot AQo så är de inte troliga utan säkra).

 

Om du kan, så vill du få in alla pengarna på floppen, du är jättefavorit i handen då. Nu är det inte alls säkert att det går, att fienden bara synar en höjning, men vi måste få reda på det genom att i alla fall prova att höja. Höjer vi inte så kan vi aldrig få in smeten.

 

Blir vi bara synade på vår höjning så spelar vi sedan som Opteron föreslår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På flopp:

Nio spader.

Tre knektar

Tre nior

Två åttor

 

Inte bara summerar du 9+2+2+3 fel, du har även en out till, för 17 outs.

 

På turn:

Åtta troliga spader

En garanterad spader

Tre troliga knektar

Två troliga åttor

= 14 troliga outs (mot blandade fördelningar alltså, mot AQo så är de inte troliga utan säkra).

 

Om du kan, så vill du få in alla pengarna på floppen, du är jättefavorit i handen då. Nu är det inte alls säkert att det går, att fienden bara synar en höjning, men vi måste få reda på det genom att i alla fall prova att höja. Höjer vi inte så kan vi aldrig få in smeten.

 

Blir vi bara synade på vår höjning så spelar vi sedan som Opteron föreslår.

 

Håller med men vill lägga till att du bör spela på samma sätt om du t.ex. hade floppat ett set. FI ska inte veta om du är på draghand, bluff eller stål. Hitta din linje för hur du spelar stål och spela sen händer som denne likadant. Viktiga är att det inte sker för ofta för då blir det automattespel emot dig.

 

EDIT: Automattespel emot sig är inte fel det heller när man kan utnyttja det men det är en bit kvar dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På flopp:

Nio spader.

Tre knektar

Tre nior

Två åttor

 

Inte bara summerar du 9+2+2+3 fel, du har även en out till, för 17 outs.

 

På turn:

Åtta troliga spader

En garanterad spader

Tre troliga knektar

Två troliga åttor

= 14 troliga outs (mot blandade fördelningar alltså, mot AQo så är de inte troliga utan säkra).

 

Om du kan, så vill du få in alla pengarna på floppen, du är jättefavorit i handen då. Nu är det inte alls säkert att det går, att fienden bara synar en höjning, men vi måste få reda på det genom att i alla fall prova att höja. Höjer vi inte så kan vi aldrig få in smeten.

 

Blir vi bara synade på vår höjning så spelar vi sedan som Opteron föreslår.

 

Haha oj, räknade lite fel!

Tack för input, ska tänka över hur jag spelar drag :)

 

Håller med men vill lägga till att du bör spela på samma sätt om du t.ex. hade floppat ett set. FI ska inte veta om du är på draghand, bluff eller stål. Hitta din linje för hur du spelar stål och spela sen händer som denne likadant. Viktiga är att det inte sker för ofta för då blir det automattespel emot dig.

 

EDIT: Automattespel emot sig är inte fel det heller när man kan utnyttja det men det är en bit kvar dit.

 

Okej, tack!

Jag spelar mina draghänder för passivt, ska tänka på det du säger om att spela det som ett set.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...