Gå till innehåll

Dålig limitstruktur på turneringen den 12/7


Recommended Posts

Tjena alla som var med på turneringen ikväll.

 

Det var trevligt att vara med på en turnering där så många deltog.

Men tyvärr så måste jag säga att limitstrukturen var alldeles för dålig och

tiden mellan blindshöjningarna var alldeles för kort.

 

Vi var 7 personer vid vårt bord och man hann bara ett varv innan det var

dags för nästa level. ändå så vet jag att hälften av killarna vid mitt bord

är vana livespelare så det berodde inte på dem. Ändå tog det mellan 30 - 60 sekunder innan kortlekan var blandad o korten utdelade.

 

Varför inte använda 2 kortlekar så att det inte tar så lång tid för folk att

blanda och ändra på limitstrukturen. Det kändes mest som att spela en

turbo turnering på nätet och det är inte meningen när man spelar live.

 

Man hinner inte bygga upp ett spel när det går så fort utan det blir mest

lottopoker. Tyvärr lite tråkigt. Men annars tycker jag det är kul att ni har

lyckats med lokal och så många bord.

 

Jag har ett förslag till er på blindstruktur som vi brukar lira ihop några

polare där spelet bygger på att man kan lira poker utan att det känns

turbo. turneringarna brukar vara mellan 4-5 timmar

 

Turneringsschema

 

Level 1 10 - 20

 

level 2 20 - 40

 

level 3 40 - 80

 

level 4 50 - 100

 

level 5 75 - 150

 

level 6 100 - 200

 

level 7 150 - 300

 

level 8 200 - 400

 

level 9 250 - 500

 

level 10 300 - 600

 

level 11 400 - 800

 

level 12 500 - 1000

 

level 13 600 - 1200

 

level 14 800 - 1600

 

level 15 1000 - 2000

 

level 16 1500 - 3000

 

level 17 2000 - 4000

 

level 18 4000 - 8000

 

level 19 5000 - 10000

 

level 20 8000 - 16000

 

level 21 10000 - 20000

 

Det här var bara ett förlag. Vad tycker ni??

 

Ha de bra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig om att det vore bättre med fler och framförallt längre perioder, det blir mer poker av det och turmomentet blir mindre.

 

Men,

Detta är en turnering som var planerad att ta ~5h att spela klart, och med så många spelare som 42 är man tvungen till att rätta strukturen efter det.

 

När jag planerade turneringsstrukturen utgick jag från att turneringen skulle sätta igång 19:00 och vara avslutad runt midnatt. Med facit i hand är jag mycket nöjd med utfallet; vi kom igång 19:05 och turneringen avslutades 00:08.

 

Jag valde att ha lite brantare struktur under turneringens tre första perioder (25/50, 50/100, 100/200) för att sedan planas ut och den relativa ökningen avstannade lite (150/300, 200/400, 300/600, 400/800 osv). Jag uppskattar om ni kommer med synpunkter på denna struktur (alternativet är att lägga in 25/25 och 75/150, men då ta bort några perioder mellan 100/200 och 500/1000).

 

Förslaget du postade såg väldigt bra ut, men det kommer att ta alldeles för lång tid när man är många spelare, och från och med level 6 är det identiskt med strukturen vi körde i tisdags.

 

Att köra med två kortlekar är dock inget vi kommer att göra, efter egen erfarenhet bäddar det för strul och missförstånd.

 

 

Jag hoppas att du är nöjd med svaret och kommer tillbaka fler gånger.

 

/Jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för senast. I det stora hela var de en bra turnering och "bra spelat" dom som placera sig.

 

Det här med korten behöver jag inte ta upp för det har ni redan uppfattat tydligen. Men jag blev lite frustrerad övar att det tog sån jävla tid runt pokerbordet och då var vi 7 man på fullt bord, måste bli bättre!

 

 

Jag håller med dig om att det vore bättre med fler och framförallt längre perioder, det blir mer poker av det och turmomentet blir mindre.

 

Men,

Detta är en turnering som var planerad att ta ~5h att spela klart, och med så många spelare som 42 är man tvungen till att rätta strukturen efter det.

 

Varför inte kapa ner antal platser och köra 2 turneringar samtidigt med samma struktur i båda turneringarna. Fast med 2 olika inköp en lite dyrare samt en billagare. Ger då mer utrymme för att labba med strukturen så de blir mindre lottopoker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte limitstrukteren var helt ok. Mer än 5 timmar blir svårt för de av oss som inte lever som pokerproffs. Man måste skynda för att hinna dit kl 19.00 och sen skynda hem för att få lite sämn innan man ska upp till jobb igen.

 

Det blev ju lite förvirring med blandningen. Det kanske är bättre att skippa den engelska varianten, eller köra med två kortlekar per bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att köra med två kortlekar är dock inget vi kommer att göra, efter egen erfarenhet bäddar det för strul och missförstånd.

/Jens

 

Jag har andra erfarenheter. Vi brukar lira med en röd och en blå kortlek - så att ihopblandning är omöjlig.

 

Vi har kört så här:

Personen till höger om den som är dealer blandar den andra leken under den pågående given och skickar leken till lilla blind, alltså ett steg till vänster om dealern. När handen sedan är färdigspelad skjuts bara dealerpucken ett steg till vänster och f.d lilla blind har en färdigblandad kortlek att dela ut till nästa hand. Han som var dealer i förgående hand blandar under denna giv leken som precis använts.

 

Jag skulle uppskatta att antalet händer per blindsnivå ökar med 30-40% tack vare två kortlekar. Detta system har vi lirat med utan missförstånd med mitt stadiga pokergäng under en längre tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, vi kanske ska testa två kortlekar ändå :)

 

Hur körde ni igår?

 

Vi körde två kortlekar enligt ditt förslag och det verkar ha funkat bra, det blev definitivt effektivare. Kortlekarna vi körde med var bättre än multilekarna, men inte bra. Vi kommer att ha inhandlat nya kortlekar till nästa gång som förhoppningsvis kommer hålla en bra standard!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Royals plastlekar är inget att rekommendera, dom slits ganska fort tyvärr.

 

Jag lirar själv med Fourniers i 100 % plast (Nr 30140 Fournier 2818 Plastic Poker ) från http://www.magnusanderssonab.com/poker.htm och dom är helt enormt slitstarka. Man kan välja stort eller litet index (och köpa i dussin med lägre pris), som förening slipper vi väl dessutom skatt? Jag rekommenderar dessa varmt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...