Gå till innehåll

Hur funkar det här med pottodds?


nagget

Recommended Posts

hej läst om odds osv. tex att min syn innan flop är 5 - 1.

vad ska man jämför med så att synen är god? hur många gånger större ska poten va för ex. eller ska mna kunna räkna ut på korten man har och jämföra som när flopen är framme. tacksam för svar

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I korta drag:

 

Före floppen kan du i vissa lägen sätta din motståndare på ett spektrum av tänkbara händer. Sedan kan du jämföra din hand med de tänkbara händerna och se om det är +EV att syna. Ett måste i turneringsspel vid All-Ins, men tillsynes onödigt i CGs i min mening. Exempel på olika odds för 5 olika händer:

 

* Två höga kort mot två låga (t.ex AK vs. 67)

AK är ~5-3 favorit

 

* Högt par mot lågt par (AA vs. TT)

AA är ~4.5-1 favorit

 

*Par mot två lägre kort (AA vs. 9T)

AA är ~5-1 favorit

 

* Par mot två högre kort (TT vs AK)

TT är ~55-45 favorit

 

* Par mot ett högt och ett lågt kort (TT vs A6)

TT är ~5-2 favorit

 

Det här är som sagt pre-flop dårå, och du behöver egenligen ha koll på det i turneringsspel där all-in situationer före floppen kräver det.

 

 

Du har koll outs osv eller? Hur du avgör om du har odds för att syna eller inte är i korta drag enbart att du jämför dina odds att träffa mot dina potodds.

 

Som ett exempel:

 

Du sitter på A :heart: T :heart: och floppen kommer 3 :heart: 8 :heart: K :club:

 

Du tror att din motståndare sitter med K med möjligen J eller Q kicker. Du måste alltså förbättra din hand för att vinna.

 

Hur många outs har du här? Du har färgdrag vilket tämligen säkert skulle ge dig vinsten, alltså 9 outs där. Sedan har du även 3 stycken A som skulle göra din hand bättre än din fi's hand, så totalt 12 outs kan du räkna på. Säg att det ligger $4 i potten och din fi som är först att agera slänger in ytterligare $1.

 

Ett enkelt sätt att räkna ut dina odds att vinna handen med någorlunda säkerhet är:

1) Kolla hur många outs du har!

2) Multiplicera antalet outs med 2. Då får du hur stor chans i % det är att du träffar vid nästa kort.

3) Oddset att du träffar är alltså 1 - mot - (100-<antalet outs * 2)/<antalet outs * 2>

 

Så om du har 12 outs som i detta fall så kan du då räkna:

1) Du har 12 outs

2) Runt 25% chans att träffa

3) 25-75 = 1-3

 

Då vet du att det är 1-3 att du träffar en out på nästa kort. Då jämför du bara det med potoddsen. I detta fall ligger det $5 i potten när det är din tur att agera, och det kostar dig $1 att se nästa kort. Du lägger alltså $1 för att vinna $5. 5-1 potodds, vilket ger dig väldans härliga odds för att se nästa kort.

 

Hoppas det var till någon hjälp, och kom gärna med fler frågor om det är något du undrar över!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har man inte 4 procent per kort om man bara sett flop? alltså två procents chans på turn och två på river alltså 50 % att förbättra?
Och om det kommit två kort till hade det blivit 100% chans att förbättra menar du? ;)

 

Det är ca 25% på turn, ca 2% för varje out. Samma sak gäller på river, det stämmer. Egentligen ändras oddsen till det bättre för varje missad out. River är alltså mer trolig att träffa på ifall man missat på turn. Däremot betyder inte det att man kan addera procent på det sättet du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sitter på A T och floppen kommer 3 8 K

 

har man inte 4 procent per kort om man bara sett flop? alltså två procents chans på turn och två på river alltså 50 % att förbättra?

 

eller e ja ute och seglar?

 

 

Då vet du att det är 1-3 att du träffar en out på nästa kort. Då jämför du bara det med potoddsen.

 

I det exemplet var det alltså 1-3 odds att förbättra på nästa hand vilket du måste räkna på. Kan ju i runda slängar lite mer än halvera det så du får knappa 1-1.5 för att träffa på turn eller river, eller typ 45-55 om du vill uttrycka det så.

 

Så det är inte så knepigt att räkna odds i huvudet ändå, trots all!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska man bara jämföra med ena kortet när man räknar potodds även om det är två kort som ska komma?

 

Det beror ju på.. har ni stora stackar kvar efter du synat floppen så får du ju ett svårt beslut om han ställer in på turn när du missat. Detta är anledningen till att man vill veta hur stor chans det är att man klonkar redan på turn.

 

Om det istället är så att din motståndare är all-in på floppen, och du funderar på att syna, då får du räkna med oddsen att förbättra på både turn och river, då du får se båda korten utan att lägga in ngt extra i potten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
3) Oddset att du träffar är alltså 1 - mot - (100-<antalet outs * 2)/<antalet outs * 2>

 

hmm..

man tar alltså 1 - 100=99?

vart kommer 100 ifrån?

 

krångligt fan..

 

kan inte nån förklara det i mer detaljer tack!

 

Hundra kommer från 100 %. Det är ju alltid hundra procents chans att det kommer ett kort, dvs. antingen någon av dina outs eller ett annat kort. Mikey har krånglat till uträkningarna litegrann, men om du har räknat ut att du har 25 % chans att träffa någon av dina outs (genom att ta antalet outs gånger två) så är det bara att räkna upp till hundra så får du ju sannolikheten för att ingen out träffar - 75 %. Detta innebär att om du spelar denna hand hundra gånger så kommer du att träffa i snitt 25 gånger och missa 75 gånger. 75 är tre gånger så mycket som 25, därför säger man att du har oddsen 1 till 3.

 

Ett par exempel:

 

Du har 4 outs (till exempel ett hålstegedrag). 4 x 2 = 8, dvs. 8 % chans att träffa. Då är det 92 % sannolikhet att inte träffa. 8 till 92 = 4 till 46 = 2 till 23 = 1 till 11,5.

 

Du har 15 outs (öppet stegdrag + fyrfärg). 15 x 2 = 30 -> 30 % chans att träffa, 70 % sannolikhet att missa. 30 till 70 = 15 till 35 = 3 till 7 = 1 till 2,33.

 

Det kan vara lämpligt att lära sig de vanligaste oddsen utantill, i alla fall de för öppet stegdrag/fyrfärg (ungefär samma odds).

 

Nu är det dags att jämföra dessa siffror med potten och hur mycket du måste betala för att vara med. Säg att det ligger $20 i potten och du måste betala $2 för att se turn. Dina pottodds är då 2 till 20 eller 1 till 10. Jämför dessa med dina odds för att träffa: Om du har ett hålstegedrag har du som vi såg ovan oddsen 1 till 11,5 vilket inte räcker för syn. Har du däremot 15 outs som i det andra exemplet ovan så är ju dina odds 1 till 2,33, vilket är långt mer än tillräckligt för en syn (du bör förmodligen höja).

 

Hoppas det blev något klarare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, ser att här och på andra ställen så används det lite olika sifror i jämförelsen mellan pottodds och kortoddsen. Har läst i WLLH, SSH och där används formatet X:1 (inte outs/outs) istället för 1:X (antal osedda kort/outs) som det talas om i den här tråden och i senste nummret av Poker Magazines poker skola.

 

Vilket ska man använda för det blir ju lite olika resultat för dom båda, eller? SSH och WLLH kör med X:1 och alla använder samma format på pottoddset (Ex. pott 20kr för att gå med måste du syna 4kr vilket ger pottodds på 5:1) så vid en jämförelse av odds så kan det ena ge syn medans det andra inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3) Oddset att du träffar är alltså 1 - mot - (100-<antalet outs * 2)/<antalet outs * 2>

 

hmm..

man tar alltså 1 - 100=99?

vart kommer 100 ifrån?

 

krångligt fan..

 

kan inte nån förklara det i mer detaljer tack!

 

Ursäkta för den tämligen luddiga beskrivningen ;)

 

För att påpeka en sak, så måste jag säga att jag givetvis inte går igenom den här proceduren jag räknar odds, utan det är bara uträkningen som ligger bakom tankegången, om du förstår vad jag menar.

 

Om vi delar upp uträkningen lite:

 

1 -mot- <--- det där har ingenting med uträkningen att göra, utan det är bara vad som står i vänsterledet när du skriver oddset. Alltså 1:X där X är uträkningen som följer.

 

[100 - (antalet outs * 2)] <--- Alltså i det här fallet med 12 outs, så subtraherar du ~25 (12*2 med avrundning) från 100 och får då kvar 75.

 

/ (antalet outs * 2) <--- Och dividerar det med 25 i det här fallet.

 

Då får du 75/25 i detta fall, som ger 3. Då är oddsen 1:3.

 

Men som sagt, så tänker jag ju aldrig när man räknar eftersom det blir lite bökigt.

 

Det är dock liknande hur jag brukar tänka. Om jag t ex har 9 outs så dubblar jag bara upp det och avrundar uppåt så får jag 20% chans att träffa på nästa kort. 20% är 1:4 (vilket jag inte räknar på, utan det blir lite grann som multiplikationstabellen efter ett tag).

 

Odds och potodds är något som kommer till en om man tänker på det medan man spelar. Du bygger upp en känsla för det, och när du är van vid det kommer det inte gå åt någon tid alls för dig att räkna på oddsen osv, det faller liksom in automatiskt.

 

Lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...