Gå till innehåll

Hur beräknar man sin vinstchans i TH?


Max Cady

Recommended Posts

Hej alla!

Är helt färsk när det gäller hold em. Har lite koll på det här med outs och pott%. Nu undrar jag (dum fråga kanske?) hur man får fram hur stark hand man har tex hur många procents chans pocket JJ är? Dom säger ofta på tv att "han har 40 % chans att vinna handen", hur vet man det?

 

Är ny som sagt och hoppas på hjälp av Er rutinerade rävar!

 

En annan sak, min "spelstil" är än så länge väldigt tight och satsar/raisar Mycket när jag har en stark hand(foldar 70-80% pre-flop). Problemet är om jag skulle spela limit(spelar nu endast fun no-limit för att lära mig). Hur gör jag för att vara stabil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

Är helt färsk när det gäller hold em. Har lite koll på det här med outs och pott%. Nu undrar jag (dum fråga kanske?) hur man får fram hur stark hand man har tex hur många procents chans pocket JJ är? Dom säger ofta på tv att "han har 40 % chans att vinna handen", hur vet man det?

 

Man skriver in de olika händerna i Pokerstove, http://www.pokerstove.com .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lätt att beräkna saker som vilken av händerna JsJh AsKs som vinner oftast om man bara lägger ut korten och ger potten till bästa handen. Man räknar helt enkelt alla möjliga kombinationer av flop, turn och river och det finns program som gör det väldigt bra. Ett sådant hittar du på http://www.pokerstove.com och det är ett bra sätt att bli hyffsat bekant med relativ handstyrka.

 

Vad som inte är lätt är att beräkna hur ofta man vinner i en situation som när man höjer JsJc och sedan blir återhöjd av en tight spelare. Även om motståndaren faktiskt har AK så kommer man relativt ofta bli utbluffad vilket gör att en beräkning som den ovan blir felaktig. Det finns inget jättebra sätt att komma fram till vinstchans i sådana situationer utan man får helt enkelt utgå från en showdownberäkning och sedan modifiera det värdet en del.

 

Din spelstil är förresten inte väldigt tight, den är på gränsen till att spela slaskigt (om du ser 30% av flopparna spelar du slaskigt på fullbord). Håll dig till att spela runt 20% av dina händer och se till att de dåliga händerna spelas i mörkarna eller på knappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabba svar och bra råd! Ska kolla på Pokerstowe, verkar vara det som gäller. Med den taktik jag kör nu lämnar jag ALDRIG ett bord back. Går alltid därifrån med minst 3ggr så mycket pengar som jag satt mig med, även om det iofs är funmoney. Men nånstans måste man ju börja. Har beställt Pokerhandboken och Theory of poker, har förstått att dom är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Snabba svar och bra råd! Ska kolla på Pokerstowe, verkar vara det som gäller. Med den taktik jag kör nu lämnar jag ALDRIG ett bord back. Går alltid därifrån med minst 3ggr så mycket pengar som jag satt mig med, även om det iofs är funmoney. Men nånstans måste man ju börja. Har beställt Pokerhandboken och Theory of poker, har förstått att dom är bra.

 

Vill bara säga att jag tycker det är jättebra att du börjar med funmoney tills du har lärt dig lite mer och känner dig bekväm! ;) VH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske lite sent in i diskussionen.. men denna är väldigt lättanvänd: http://www.pokerspel.org/poker-odds-kalkylator.php

 

Sedan är jag nyfiken på hur man beräknar outs? :)

 

tack på förhand...

 

Som det sas tidigare är en out ett kort som förbättrar din hand. T.ex. ett flushdrag har 9 outs. ett öppet stegdrag har 8 outs. etc...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...