Gå till innehåll

Hur bra är det att spela freerolls?


Feedback

Recommended Posts

Kört en del freerollers (även "vanliga" ds.) speciellt AP´s där man måste kvala till en final först. Försökt som sagt ett par gånger men jag stör mig som fan på att nära skjuter ingen hare.

 

Idag var det nästan 500 spelare jag kom på 37 plats, jag chansa så lite som möjligt, körde bra kort och aggressivt. I efterhand så borde man kanske ha spelat vissa händer hårdare men lätt att säga i efterhand.

 

Eller är det bara att lägga ner hela skiten med större turneringar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kört en del freerollers (även "vanliga" ds.) speciellt AP´s där man måste kvala till en final först. Försökt som sagt ett par gånger men jag stör mig som fan på att nära skjuter ingen hare.

 

Idag var det nästan 500 spelare jag kom på 37 plats, jag chansa så lite som möjligt, körde bra kort och aggressivt. I efterhand så borde man kanske ha spelat vissa händer hårdare men lätt att säga i efterhand.

 

Eller är det bara att lägga ner hela skiten med större turneringar?

 

Om du vill tjäna pengar så är det ingen större idé att spela free-rolls eller låg-limit turneringar. Om du vill ha kul utan att riskera några relevanta summor kan du väl spela sånt.

 

 

Tänk så här:

 

En bra spelar snittare kanske 1,5-2 buy-ins per tillfälle (detta är alltså brutto), varje tillfälle tar i snitt 4-6 timmar om det är många spelare. Alltså får man inköp/5 i timlön, om inköpet då är på 2 dollar kommer det aldrig bli en särskilt lönsam historia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan kan du ta det igen

 

ok.

 

Om du vill tjäna pengar så är det ingen större idé att spela free-rolls eller låg-limit turneringar. Om du vill ha kul utan att riskera några relevanta summor kan du väl spela sånt.

 

 

Tänk så här:

 

En bra spelar snittar kanske 1,5-2 buy-ins per tillfälle (detta är alltså brutto), varje tillfälle tar i snitt 4-6 timmar om det är många spelare. Alltså får man inköp/5 i timlön, om inköpet då är på 2 dollar kommer det aldrig bli en särskilt lönsam historia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill tjäna pengar så är det ingen större idé att spela free-rolls eller låg-limit turneringar. Om du vill ha kul utan att riskera några relevanta summor kan du väl spela sånt.

 

Det ligger 5000 kr i potten vilket jag tycker är bra.

Men det känns nästan onödigt att spela med tanke på antalet motspelare.

Andra idiotiska saker med frerollers är att det finns 1) folk som inte kan spela 2) folk som spelar oserriöst, försöker med ALL-IN så mkt som möjligt tills dom fixat sin "bankroll" eller torskat eller liknande loose stil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2) folk som spelar oserriöst, försöker med ALL-IN så mkt som möjligt tills dom fixat sin "bankroll" eller torskat eller liknande loose stil.

 

På vilket sätt är det oseriöst? Jag spelar så när jag kör i en freeroll - därför att jag gärna vill få många chips direkt eller lägga av, för annars är det inte värt det. Kan jag plocka ett par personers högar på turliga all-ins så är det bra, kan jag plocka några blinds när jag håller på så är det ännu bättre. Jag skulle aldrig få för mig att spela så i en större turnering, som jag betalat pengar för att vara med i, men i gratisturneringar tänker jag fortsätta att spela så för att inte slösa tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2) folk som spelar oserriöst, försöker med ALL-IN så mkt som möjligt tills dom fixat sin "bankroll" eller torskat eller liknande loose stil.

 

På vilket sätt är det oseriöst? Jag spelar så när jag kör i en freeroll - därför att jag gärna vill få många chips direkt eller lägga av, för annars är det inte värt det. Kan jag plocka ett par personers högar på turliga all-ins så är det bra, kan jag plocka några blinds när jag håller på så är det ännu bättre. Jag skulle aldrig få för mig att spela så i en större turnering, som jag betalat pengar för att vara med i, men i gratisturneringar tänker jag fortsätta att spela så för att inte slösa tid.

 

Därför att man aldrig skulle spela så när folk satsat pengar precis som du säger, iaf inte lika ofta. Jag vill spela poker, inte lotto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det funkar bra med freerolls och billiga turneringar. Har tjänat cirka 640 dollar på 8 dagars spel. Spelar man bara tight och väljer rätt lägen att satsa sina marker på så är det inga problem att slå galningarna som satsar i fel lägen. Ibland åker man självklart dit; det är ju omöjligt att undvika hur bra man än är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag vill spela poker, inte lotto." Man får spela precis vad man betalar för, betalar man inget kan man inte heller ställa speciellt höga krav på sina motspelare. Jag är trött på folk som gnäller på att det är lag eller nåt liknande när de spelare freeroll. Spelar man gratis och låter andra betala har man försuttint sin chans till kvalite (inget personlingt mot ditt inlägg Feedback, utan mer en generell åsikt jag ville presentera :? )

 

Dusty, frågan är ju då vad du kan känna på "riktiga" turneringar där insatserna är lite högre, kanske inte en spänn, men frågan är i alla fall alvarligt menad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag vill spela poker, inte lotto." Man får spela precis vad man betalar för, betalar man inget kan man inte heller ställa speciellt höga krav på sina motspelare. Jag är trött på folk som gnäller på att det är lag eller nåt liknande när de spelare freeroll. Spelar man gratis och låter andra betala har man försuttint sin chans till kvalite (inget personlingt mot ditt inlägg Feedback, utan mer en generell åsikt jag ville presentera :? )

 

Dusty, frågan är ju då vad du kan känna på "riktiga" turneringar där insatserna är lite högre, kanske inte en spänn, men frågan är i alla fall alvarligt menad...

 

Precis, därför känns det som sagt ganska onödigt att lägga ner tid på freerollers eftersom kvaliten är låg. Då kanske det är bättre att spela något annat.

 

Jag ställer inga krav på min motspelare dock stör jag mig endå på patrasket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det funkar bra med freerolls och billiga turneringar. Har tjänat cirka 640 dollar på 8 dagars spel. Spelar man bara tight och väljer rätt lägen att satsa sina marker på så är det inga problem att slå galningarna som satsar i fel lägen. Ibland åker man självklart dit; det är ju omöjligt att undvika hur bra man än är.

 

Tur för dig.

Hur många freerollers har du vunnit respektive har du spelat.

Vart spelar du dina freerollers? Freerollers med mindre spelare tas tacksamt emot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Totalt sett har jag nog spelat ganska många freerolls utan att vinna speciellt mycket alls (spelade inte speciellt bra i början). Nu när jag har lagt om min taktik har det dock börjat gå betydligt bättre.

 

Jag ändrade min taktik till en mer aggressiv spelstil för ca tio dagar sedan och under den perioden har jag ofta spelat två turneringar om dagen (ca 15-18 turneringar totalt kanske), både freerolls och med buy-ins upp till $5.

 

Jag har lyckats vinna en $500 freeroll och kommit tvåa i en annan, vunnit en $2 buy-in och en $5 buy-in plus ytterligare ett par finalbordsplaceringar. Samtliga turneringar har varit på Expekt där de oftast har en gräns på 400 spelare per freeroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, därför känns det som sagt ganska onödigt att lägga ner tid på freerollers eftersom kvaliten är låg. Då kanske det är bättre att spela något annat.

 

Jag ställer inga krav på min motspelare dock stör jag mig endå på patrasket.

 

Jag har aldrig förstått det här med att klaga på att motståndarna spelar för dåligt, inte när man spelar om pengar iallafall. Eftersom jag nästan aldrig spelar för annat än för mig relevanta pengar vill jag alltid att motståndet ska spela så dåligt som möjligt. Det är klart, om man vill öva sig inför spel med mer rationella motståndare kan jag förstå att man irriterar sig. Grejen är att free-rolls nästan aldrig kommer att vara lämplig övning inför spel mot rationella motståndare. Därför kastar man bort sin tid om det är huvudsyftet.

 

Om man och andra sidan tycker att det är roligt att spela turningar med en massa motståndare som inte tar det hela på minsta allvar så är det bra att spela free-rolls. Jag tycker inte på något vis att det är en dålig motivation, men mig ger det inte så mycket.

 

Om man snabbt vill uppskatta den potentiella lönsamheten för en turnering kan man använda följande enkla metod:

1) Dividera prispoolen med antal deltagare.

2) En multipel av den ovanstående kvoten är dit förväntade brutto . Den multipeln är nog nästan aldrig mindre än 0,1 eller större än 3 (då ska du vara _väldigt_ bra). Dra ifrån inköp + avgift från ditt förväntade brutto så får du nettot.

3) Dividera ditt netto med antalet snittimmar du förväntar dig att lägga på en turneringen. Detta ger dig din förväntade timlön. Dub snittid, om du spelar bra, bör för en nätturnering med ett par hundra deltagare vara en 4-5 timmar iallafall.

 

Om man ser på turneringar enligt ovanstående metod kommer man snabbt att se turingingar med lågt inköp eller free-rolls som ganska meningslösa ur ett ekonomiskt perspektiv. En 2000$ free-roll med 500 deltagare kommer ju att ge en förväntad timlön på kanske 1 dollar.

 

Disclaimer: Jag är inte helt och hållet säker på de exakta siffrorna ovan, dock bör de vara i rätt område.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur för dig.

Hur många freerollers har du vunnit respektive har du spelat.

Vart spelar du dina freerollers? Freerollers med mindre spelare tas tacksamt emot.

 

Kolla in småsiterna, exempelvis Absolute Poker och Fabulous Poker har haft free-rolls och turneringar med låg buy-in med relativt få deltagare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur för dig.

Hur många freerollers har du vunnit respektive har du spelat.

Vart spelar du dina freerollers? Freerollers med mindre spelare tas tacksamt emot.

 

Kolla in småsiterna, exempelvis Absolute Poker och Fabulous Poker har haft free-rolls och turneringar med låg buy-in med relativt få deltagare.

 

AB kör jag redan på men tack för den andra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Roliga åsikter Hjort.

 

Vi är många som inte tänker timlön när vi ägnar oss åt nöje. Och det bör vi inte göra heller. Vi har ju riktiga jobb alternativt annan syselsättning. Där är timlönen viktig. Isåfall ska jag ju ha timlön när jag kollar på BIG BROTHER också, det tar också tid.

 

Men visst, ni (få) som lever på det, ska självklart inte spela freerools, och det förstår säkert de flesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att Freerolls och turneringar med låga entrys är ett bra sätt att spela poker på om man gillar den sortens spel.... En turnering är ju som sagt alltid en turnering.... Sen hur ofta man vinner eller hur bra det går skiljer sig ju ganska mkt åt beroende på hur bra man spelar men med tanke på att man knappast har satsat mer än 20spänn i värsta fall så förlorar man ju inget på det heller, däremot så finns chansen att vinna nånting...även om det är jävulskt svårt att ta 1a platsen OCH att 1a platsen sällan ger massor...

 

Har du inga pengar=Spela lågt/freerolls och tjäna lite (med chansen att tjäna en hel del, ELLER skaffa dig ett jobb tills duharbankrulle för mer seriöst spel, dvs, ger mer betalt för den tiden du sitter)

 

Ska du tjäna massor= Ja då måste du ha nåt att satsa med oxå..dvs pengar...

 

 

Spelar du grymt tight så kommer du oftast långt men inte tillräckligt långt...

 

Spelar du tight men växlar lite mer så kommer du oftast till pengaplatserna om du är bra men tar sällan 1a priset om du inte har flyt med korten...

 

Har du spelat ruskigt bra och dessutom har flytet på din sida så klarar du dig ju bra, men det kostar väldigt mkt tid....

 

Ur den synvinkeln är ju freerolls/låga satteliter/entrys bra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spelar 4/8 limit oftast, men tycker det är kul med freerolls kanske för att jag haft lite tur på dem!? vunnit 2 st med över 7000 runners idag 51 plats av 7027!

Så man kan visst tjäna lite pengar på dem! men man måste ha grymt mkt tur i dem!

 

Gillar Interpokers freerolls men vet sällan när dem börjar! någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3) Dividera ditt netto med antalet snittimmar du förväntar dig att lägga på en turneringen. Detta ger dig din förväntade timlön. Dub snittid, om du spelar bra, bör för en nätturnering med ett par hundra deltagare vara en 4-5 timmar iallafall.

 

En snittid på 4-5 timmar betyder att du spelar MYCKET bra, så jag är rätt säker på att siffrorna om snittid inte är korrekta. Även bra spelare åker ut tidigt ibland, tex efter 30 eller 45 min vilket drar ner snittiden. Spelar inte så mycket turneringar att jag kan säga vad en rimlig sinittid är, men inte 4-5 timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...