Gå till innehåll

Om religiös fundamentalism!


Se7en

Recommended Posts

Får jag gissa, nån antiarabisk smörja?

 

Ja inte var det ett "hurra-för-alla-fundamentalt-störda-personer-oavsett-religionstillhörighet" inlägg direkt.

 

 

Jag är inte emot muslimer i sig, även om det kunde tolkas så när jag skrev spontant och i "stridens hetta", utan de fundamentalt hjärntvättade som vandrar på våran jord.

 

Sen har jag en extrem förkärlek till åsiktsfrihet. Så skulle någon skriva ett inlägg om hurvida han/hon ogillar mig eller en viss grupp i mitt folkslag skulle jag nog inte hålla med, men acceptera hans/hennes rätt till den åsikten.

 

(Edit: stavfel)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Islam är idag världens näst största religion. Jag tror säkert att alla världens Muslimer vill veta varför du Se7en anser att Islam har minst "jämlikhet, yttrandefrihet och humanistisk inriktning"?

Kristendomen har väl heller knappast varit eller är befriat från fundumentalister?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Islam är idag världens näst största religion. Jag tror säkert att alla världens Muslimer vill veta varför du Se7en anser att Islam har minst "jämlikhet, yttrandefrihet och humanistisk inriktning"?

Kristendomen har väl heller knappast varit eller är befriat från fundumentalister?

Om du gör en poll bland kristna och muslimer på lite olika frågor som "bör kvinnor ha rösträtt", "bör staten och religion vara åtskilda", "homosexualitet ok", "bör promiskuösa kvinnor straffas", etc så är jag rätt säker på att muslimerna skulle skilja sig rätt drastiskt från de kristna åt ett mer restriktivt håll. Gissningsvis beror det mycket mindre på inneboende egenskaper i religionerna (de verkar väl ungefär lika illa båda två vad jag kan se) och mer på att majoriteten av de kristna råkar befinna sig i kapitalistiska demokratier där vi under rätt lång tid har haft råd att utveckla saker som demokrati och allmän rösträtt.

 

Om man sen jämför fundamentalistiska kristna och fundamentalistiska muslimer så blir nog skillnaderna inte så stora. Skulle tro att den största skillnaden religionerna emellan är att islam har fler medlemmar som tar sin religion jätteseriöst.

 

Ok, nu är jag klar med att skjuta mig i foten.

 

Allmän disclaimer: Nej jag tror inte alla muslimer är emot yttrande frihet, kvinnors rättigheter och annat, men jag tror det gäller i större utsträckning för dem än för sekulariserade människor i välmående demokratier.

 

Kan förresten passa på att be om ursäkt också om någon nu blev stött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Islam är idag världens näst största religion. Jag tror säkert att alla världens Muslimer vill veta varför du Se7en anser att Islam har minst "jämlikhet, yttrandefrihet och humanistisk inriktning"?

Kristendomen har väl heller knappast varit eller är befriat från fundumentalister?

 

Jag är ine Se7en men jag blir lite ledsen när jag besöker vissa muslimska länder, kvinnorna visar sig knappt ute och om de gör det så är de helt gömda bakom sina skynken. Finns inte så mycket att kolla på helt enkelt och det är väl en anledning till att man gömmer kvinnorna på detta vis. Man vill inte att andra män ska få del av kvinnans kropp ens genom att titta på den. Lite tråkigt men det är inte bara för min egen skull jag blir ledsen, jag anar en hel del förtryck mot kvinnorna. Det är ju inte många kvinnor i muslimska länder som har möjlighet att välja om de vill vara muslimer, är de födda som muslimer så tvingas de oftast fortsätta vara det. Hur den muslimska kulturen skiljer sig från religionen vet jag inte men jag är inte speciellt nöjd med hur kulturen yttrar sig.

 

Dock vet jag inte om jag tycker den muslimska kulturen är värst, hinduismen är nog nästan mer vidrig, föds man in i det lägsta kastet så är man från början rätt körd och än värre är att de mer lyckligt lottade kasten tycker det är helt rätt. Det går bra rätt bra för Indien nu men jag oroar mig för framtida problem då man totalt skiter i den fattiga delen av befolkningen. Det som är positivt för Indien är att staten är hyfsat frikopplad från religonen.

 

Kristendomen har också en massa dåliga grejer på sitt samvete men jag tycker det är positivt att de flesta kristna länder har infört religionsfrihet och yttrandefrihet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ine Se7en men jag blir lite ledsen när jag besöker vissa muslimska länder, kvinnorna visar sig knappt ute och om de gör det så är de helt gömda bakom sina skynken. Finns inte så mycket att kolla på helt enkelt och det är väl en anledning till att man gömmer kvinnorna på detta vis. Man vill inte att andra män ska få del av kvinnans kropp ens genom att titta på den.

 

Nu är det ju så att det är en minoritet av de muslimska kvinnorna som bär tex burka som är extremfallet. Sen är det även en liten de som bär slöja. Sen att media alltid ska visa upp en kvinna med slöja eller burka när de ska visa något om muslimska länder är ju grunden till att vi i väst tror att det är så muslimskakvinnor går klädda.

 

De som envisas med slöjtvånget utgör en minoritet av muslimer i väst, och detsamma gäller faktiskt för arabvärlden.

 

http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/0/jsp/print.jsp?&a=167761

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klipper in mitt svar från andra tråden:

 

Angående chobos inlägg finns det dolt förtryck i nästan alla religioner, och så gott som alla som tolkar en religion, oavsett vilken, fundamentalt tenderar att skrika väldigt högt. Jag är själv kristen och jag är långt ifrån stolt över allt som människor gjort i kristendomens namn. Det finns många kristna, muslimer och hinduer som klarar att leva med varandra i fred och som inte förtrycker personer av samma eller någon annan religion - många menar dessutom att det gör dem rättrogna, jag tänker dock inte starta någon debatt om det.

 

Dessutom har vi inte religions- och yttrandefrihet i Sverige. Eller, man får tycka vad man vill men man får inte alltid omsätta det i handling. Rasism mot araber strider mot lagen, och startar Hjort en religion som går ut på att äta spädbarn lär åklagare och vårdförespråkare starta krig om vilken instans han ska hamna i. Bara ett konstaterande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han läser i sin tidning

om ett land,

ett där dom alltid sätter tron

i första hand.

Hur kan det gå?

Hur kan dom där få hålla på?

Men hans pappa säjer att dom har

ärvt alla sina åsikter från far,

och sånt är aldrig bra. Han sa:

"Det kommer att gå snett nå'n dag."

Han stänger till,

han vill inte se vad som blåser mot hans kind.

Han vill inte ha sin sköra värld förstörd av någon vind.

Han läser för att drillas i debatt,

kan inte va nå'n tillfällighet att

TV:s stora män har gjort samma val.

Men ibland,

ibland byter han kanal.

Han vet vad han vill,

han vill inte se vad som blåser mot hans kind.

Han vill inte ha sin sköra värld förstörd av någon vind.

Hans vänner anser samma sak, med dom

bygger han på sin livsåskådning som

på en flygplansbyggsats.

Hur ska alla sanningar få plats

när dom skall ut och flyga bland varann.

Men han har kvar sin hemma

så hans är sann.

Han vill inte ha sin lilla värld förstörd av någonting.

Kan du känna

hur du vacklar till

för minsta bris. Jag vill inte ha min lilla värld

förstörd till något pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu är det ju så att det är en minoritet av de muslimska kvinnorna som bär tex burka som är extremfallet. Sen är det även en liten de som bär slöja.

 

Det är olika i olika länder, I Malaysia har alla muslimska kvinnor slöja som täcker hår och nacke, i Egypten har de allra flesta slöja som också täcker ansiktet, I Turkiet är det rätt få som har slöja. Hur det ligger till totalt sett vet jag inte.

 

När jag var i Malaysia så blev ett stort gäng muslimska tjejer arresterade i ca 10 timmar för att de var på disko (med slöja och utan att dricka alkohol). De blev enligt egen utsago hemskt dåligt behandlade av de muslimska auktoriteterna (sexuella trakasserier m.m.). Det jag tyckte var positivt med denna historia är att den diskuterades helt öppet i media. Är man född muslim i Malaysia så lyder man under muslimska lagar och kan inte göra som man vill, många muslimska ungdomar ser med avunsjuka på de friheter som andra grupper i landet har.

 

En väldigt vanlig syn i Malaysia var annars denna:

 

bild.JPG

 

Större delen av de arabiska turisterna sågs på detta vis. Kändes taskigt mot kvinnan och det råkar vara min åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Större delen av de arabiska turisterna sågs på detta vis. Kändes taskigt mot kvinnan och det råkar vara min åsikt.

 

Ja det råkar vara din åsikt, men det viktiga är ju enligt mig vad som är kvinnan på bilden i frågas åsikt. Jag skulle exempelvis kunna tänka mig att kvinnan på bilden tycker svenska kvinnor är dåliga mödrar då de kan lämna iväg sina bara på en uppsamlingplats för barn (som vi kallar dagis) för att själva göra karriär och detta ibland innan ens barnet kan gå eller prata... Kvinnan i fråga ser kanske alltid till att finnas till hands för sina barn genom hela uppväxten genom att vara hemma medan mannen försörjer familjen och tycker det är rätt...

 

Vad som ses som korrekt moral i land A ses inte nödvändigtvis som korrekt moral i land B.

 

Kan vara något att tänka på. Alla är inte som svenskar, och vill inte vara det heller...

 

Själv är jag naturligtvis stolt svensk :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, det där är bara löjligt. Får inte jag ha åsikter å andras vägnar? T.ex tycker jag att nordkoreanerna behandlas illa även om de enligt vissa rapporter verkar vara supernöjda med sin regim. Det är fan oansvarigt att på klassiskt svenskt manér vara neutral hela tiden.

 

Vad som ses som korrekt moral i land A ses inte nödvändigtvis som korrekt moral i land B.

 

Man kan nästan tro att du inte tycker moral spelar någon roll. Moralrelativism är väldigt populärt i Sverige, så den åsikt du uttycker är väldigt svensk. Precis som du säger, alla är inte som svenskar, och vill inte vara det heller...

 

Själv råkar jag tro att viss moral är bättre än annan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får inte jag ha åsikter å andras vägnar?

 

Jag tror att du missade poängen lite. Det är helt okej att åsikter (principiellt tyvärr även om man råkar vara Hitler) men jag tror inte att det ens är möjligt att ha åsikter åt andra.

 

Själv råkar jag tro att viss moral är bättre än annan!

 

På vilka moralfilosofiska grunder bygger du det där påståendet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch det där med att "uttala dig inte i andras ställe" och "alla har inte samma moraliska fundament som vi" är bara vanlig typisk högerretorik.

 

Konservativa drar sig inte för några metoder för att fortsätta sitt förlegade och ojämlika leverne. Nyliberala drar sig inte för några metoder för att låta moderna slavar i tredjevärlden samla skit under naglarna för en spottstyver medan de springer omkring på stureplan i sina märkeskostymer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min poäng kan sammanfattas på ren Norrlandssvenska. :twisted:

 

Alla får väl för fan tycka vad dom vill. Så länge alla är nöjda så skiter jag i vad andra tycker. Att jag tycker andra har fel sätt att leva skiter väl dom i, precis på samma sätt som jag skiter i att dom tycker jag har fel sätt att leva. Jag är då nöjd som det är och tänker inte ändra mig!

 

;)

 

 

 

Nyliberala drar sig inte för några metoder för att låta moderna slavar i tredjevärlden samla skit under naglarna för en spottstyver medan de springer omkring på stureplan i sina märkeskostymer.

 

Hallå :shock: . Det är ljusa kavajer som är inne i år. Kostym har man bara till arbetet :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyliberala drar sig inte för några metoder för att låta moderna slavar i tredjevärlden samla skit under naglarna för en spottstyver medan de springer omkring på stureplan i sina märkeskostymer.

 

Hallå :shock: . Det är ljusa kavajer som är inne i år. Kostym har man bara till arbetet :lol:

 

Shit jag hänger inte med alls längre. Men bakfickan är fortfarande coolt va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shit jag hänger inte med alls längre. Men bakfickan är fortfarande coolt va?

 

Det är helt ok :D

 

 

På något sätt känns nuvarande diskussion faktiskt ganska relevant för religiös fanatism. Konstig känsla... :)

 

På något sätt känns nuvarande diskussion betydligt trevligare och rör inte ett fullt lika allvarligt ämne. Religiös fanatamism på ett pokerforum... hjälp! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch det där med att "uttala dig inte i andras ställe" och "alla har inte samma moraliska fundament som vi" är bara vanlig typisk högerretorik.

 

Förstår inte alls, du måste ha formulerat dig fel?

 

När det gäller internationell politik är det ju vänstern som som tycker att man ska respektera andra länders system och politik medan högern (bombhögern som de kallas) aktivt vill sprida frihet och demokrati. När FN beslutade om att militärt ingripa i Kosovo t.ex så skedde det under massiv kritik från vänstern. Vet inte hur det var när FN (USA i princip) befriade Sydkorea från kommunismen, det var förmodligen samma sak då. När det gäller moralfrågor sträcker sig vänstern till att kritisera dödsstraff i USA och att lettiska arbetare kommer till Sverige och jobbar.

 

De nyliberala vill globalisera vilket innebär ett McDonalds i varje hörn och ett Ikea i varje stor stad. Indirekt vågar jag tro på att det på sikt innebär att de i tredje världen inte kommer jobba för en spottstyver. Däremot får fan vi svenskar vara beredda på att det inte är lika enkelt att behålla jobben till de löner vi har. Att vänstern är emot globalisering och och skriver på plakat "Go home" till de lettiska arbetarna tycker jag är fruktansvärt vidrigt.

 

Alla på jorden ska ha samma villkor och det är vad de nyliberala tycker. Det tycker jag med.

 

Om du ska komma med vänstersnack kan du väl vara ärlig med vad de tycker. Jag förmodar att du formulerade dig fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilka moralfilosofiska grunder bygger du det där påståendet?

 

Filosofi är bedrägligt och ofta en stor lögn. Själv är jag egoist och det är min filosofi, hur skulle jag då kunna utgå från en filosofi som tror att en enda filosofi funkar för alla människor? Nej, jag är egoist och tycker att det är helt ok om jag har bättre villkor än andra. Jag har insett detta och det är mänskligt.

 

Jag känner empati med andra människor, jag blir upprörd när människor drabbas av orättvisor och jag tycker synd om dem som drabbas av olyckliga motgångar. Jag blir glad av andra människors medgångar (om de inte råkar vara mina ovänner). Frihet, kapitalism, globalism, generositet o.s.v är ett direkt resultat av mitt samvete.

 

Med en så luddig bas för min filosofi kan jag förstås inte argumentera speciellt mycket, jag kan endast försöka appelera till andra människors samvete och hoppas att de känner empati på samma sätt som mig, finner de sin lust att mörda t.ex så kan jag knappast övertyga dem. Däremot kan jag från mitt egoistiska perspektiv hävda att jag har rätt och de har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, visste inte att den här tråden fanns först nu. Inklippt från "Åsiktsfrihet på forumet" m.a.o.

 

Islam är idag världens näst största religion. Jag tror säkert att alla världens Muslimer vill veta varför du Se7en anser att Islam har minst "jämlikhet, yttrandefrihet och humanistisk inriktning"?

Kristendomen har väl heller knappast varit eller är befriat från fundumentalister?

Om du gör en poll bland kristna och muslimer på lite olika frågor som "bör kvinnor ha rösträtt", "bör staten och religion vara åtskilda", "homosexualitet ok", "bör promiskuösa kvinnor straffas", etc så är jag rätt säker på att muslimerna skulle skilja sig rätt drastiskt från de kristna åt ett mer restriktivt håll. Gissningsvis beror det mycket mindre på inneboende egenskaper i religionerna (de verkar väl ungefär lika illa båda två vad jag kan se) och mer på att majoriteten av de kristna råkar befinna sig i kapitalistiska demokratier där vi under rätt lång tid har haft råd att utveckla saker som demokrati och allmän rösträtt.

 

Om man sen jämför fundamentalistiska kristna och fundamentalistiska muslimer så blir nog skillnaderna inte så stora. Skulle tro att den största skillnaden religionerna emellan är att islam har fler medlemmar som tar sin religion jätteseriöst.

 

Ok, nu är jag klar med att skjuta mig i foten.

 

Allmän disclaimer:

 

Bra skrivet. Särskillt stycket om att "majoriteten av de kristna råkar befinna sig i kapitalistiska demokratier där vi under rätt lång tid har haft råd att utveckla saker som demokrati och allmän rösträtt". Här ligger mycket i svaret varför kristendomen ses som mer human.

 

 

Jag accepterar kristendomen (trots dess historia, men vi måste väl inte göra om misstagen?) därmed inte sagt att jag gillar den. Men så länge alla människor är lika mycket värda och de kristna lever efter det är jag nöjd.

 

 

Jag accepterar Islam som religion, men inte förespråkandet av mannens maktövertag och förtryck av kvinnan. Jag har mött många muslimer i mitt liv och några har jag lärt känna bra i mitt område där jag bor. Några har jag blivit vän med. De flydde sitt land pga att de inte kunde acceptera de muslimska reglerna och förtrycket av människor, men de är fortfarnade muslimer. Humanistiska muslimer som jag kallar dem.

 

Några andra är av en helt annan inrikting. Där är mannen den styrande och kvinnan underordnad. Ett svar jag fick när jag diskuterade ämnet "jämnliket mellan könen" med en muslim som var mer inriktad på mannens och religionens maktövertag i hem och samhälle var att: "50/50 behöver inte betyda jämnlikhet, 70/30 kan vara lika mycket jämnlikt" och visa med händerna som i en ojämn våg...

 

 

Skiter fullständigt i vilken färg din hud har, vilket land/område på jorden du är född i eller vilket namn du sätter på din Gud, bara du sätter människan i första rummet.

 

 

Såg att ni tog upp vänster/höger politik.

Gå så långt ut till höger du kan så möter du din vänsterkamrat tillslut och vise versa.

En nazist och kommunist är bröder i mina ögon.

En fundamental katolik är broder med en fundamental muslim.

 

 

Vägen till Gud är inte rak, men den är fan inte 90 grader till vänster eller höger..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag accepterar Islam som religion, men inte förespråkandet av mannens maktövertag och förtryck av kvinnan.

Många ser islam som en ond och icke-humanistisk religion. Och många tror att kristendomen är så fin och jämställd osv. Men i den kristna grunden är kvinnan underordnad mannen. Gud gav henne det straffet när hon lurat mannen att äta av den förbjudna frukten. Som så många andra saker i vårt samhälle så kan man se arvet av de kristna värderingarna i att vi inte är jämställda idag. Jag vill inte säga att kristendomen är den enda orsaken till att vi inte är jämställda, men jag tror absolut att den bidragit väldigt mycket till att hålla isär klyftan. Men som sagt av Hjort, så har vi i den kapitaliserade demokratiska västvärlden kommit en bra bit längre än många muslimska stater vad gäller jämlikhet. I framtiden så tror jag även att de kommer att luckras upp vad gäller kvinnosynen. Frågan är dock hur lång tid det tar. Och sen kan man ju undra vad som är rätt? Vissa anser (även kvinnor) att kvinnan ska vara underställd mannen. Men vem är jag att säga vems värdering som är rätt? Vilka är vi att säga att de har fel? Jag kan bara säga att jag har rätt för mig i min syn på världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...