Gå till innehåll

Pokerdokumentär - projektarbete


slimmad

Recommended Posts

Tjena Pokerforum!

 

Nu är det så att jag ska dra igång mitt projektarbete i 3an, innan jag verkligen bestämt mig tänkte jag höra med er pokrare. Det är nämligen så att filmskaparen i mig vill göra en pokerdokumentär (ikt Thepokermovie) Om svenska onlinegrinders / proffs, lite om hur pokern har gjort ungdomar rika och allt runtomkring.

 

Tror ni det kan bli bra? Kommer filmas med bra HD kamera, vara bra redigerat men att jag kommer försöka hålla det simpelt.

 

Sedan får man väl leta upp och kontakta lite bra svenska onlinespelare, och höra om dom skulle ställa upp!

 

Vi är antagligen två som kommer jobba på detta!

 

Kommentera gärna lite hur ni tror att de kan bli, tips, saker ni skulle vilja se ha med, för att göra det så bra som möjligt!

 

Om du känner att du är en spelare värd att dokumentera ;) , och som antagligen kan ställa upp på att vara med, kontakta mig!

/scorsese

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, jag vet inte riktigt hur insatt du är i pokervärlden men jag skulle rekommendera att ta kontakt med någon som är riktigt insatt så att du kan måla upp en bild som visar the reality av ett pokerproffs samtidigt som den ger ett gott intryck av poker på omvärlden.

 

Försök snacka lite med både rakt av hemmagrinders och rena tourspelare också för att täcka sån stor del som möjligt tycker jag, lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror minsta problemet är HD-kvalitet och redigering. Viktigare är väl att fråga sig självt vad ni vill säga med filmen, vilket är ert budskap. Och: vilken är er tänkta publik?

 

JackVegas: "ger ett gott intryck av poker på omvärlden". Verkar vara ett objektivt sätt att närma sig ett filmprojekt. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Slimmad.

 

Jag spelar poker och har också gjort informations och dokumentärfilm. Det finns några saker som kan vara bra att tänka på innan produktionen. Jag tycker för övrigt att du har fått bra tips här från JackVegas och TwoAces.

 

Tänk gärna på att:

 

Det är mycket enklare att klippa ihop en film om ni använder er av en berättarröst(BR). Minus är att den blir mindre objektiv, plus är att den blir lättare att förstå för en publik. Jag skulle definitivt rekommendera att ni använder en BR om det är din första produktion. Att göra film är ett omfattande arbete och det är lätt att ta sig vatten över huvudet.

 

Tänk på att 40 h inspelat material sedan tar 40h att "logga", innan du kan börja redigera. Man bör aldrig underskatta hur lång tid det tar att redigera ihop ett begripligt material, speciellt om du inte använder dig av en BR.

 

Det är viktigt att du förmedlar till den du ska dokumentera att det inte är en snaskig dokusåpa du ska göra, där personen kommer att framstå som en idiot, om det inte är det ni vill göra förstås. :)

 

Jag hade ett bra tips i huvudet nu som bara försvann. Till nästa istället:

 

Ta mycket klippbilder, ingen vill se långa intervjuer rakt av med groteska närbilder.

 

Kolla gärna upp intervjuteknik. Till exempel kan det vara bra att inte gå på med nästa fråga direkt efter du precis fått svaret på en. Vänta några sekunder så kommer den intervjuade känna en obekvämhet av tystnaden, som gör att denne börjar prata igen och ger dig ännu utförligare svar på frågan du ställde.

 

För långrandiga svar kommer skapa problem i redigeringen.

 

Försök tänk på när du intervjuar om svaret du får kommer bli begripligt utan att din fråga är med, ofta kan det vara bra att be den intervjuade att försöka inkorporera din fråga i början av svaret. Speciellt om du inte använder dig av en BR som kan "på:a". Det blir också snyggare om du som filmare inte är med. Man ska aldrig glömma att det är den intervjuade som är det centrala objektet, inte filmskaparen.

 

En dokumentär film är sällan mer än 30-60 minuter lång. Den måste vara extremt intressant för att fungera i ett långfilmsformat.

 

Måste nog sluta här, det var lite spontan tips jag kunde komma på just nu, men skicka ett pm om du har specifika frågor, och lycka till!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...