Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

20$ +2$

1600 guarantee

6-seat på UB

har spelat bra utan några elaka missöden och lyckats komma till HU-delen som chipleader med 71k, min motståndare hade 40k. är tredje handen vi spelar HU men jag har ändå en hyfsad read på honom, var stor leader länge i trn men torskade stacken undan för undan till mig på finalbordet. lätt tiltad alltså och dessutom trött på mina blindsteals.

glömde plocka HH:n och vet inte hur jag får tag på den i efterhand på ub :( men återskapar så gott jag kan:

3e handen HU

blinds 800/1600,ante 200

sitter på knappen

plockar upp 44 och raisar till ca 3200 vilket jag gjort tidigare eftersom han lätt lämnar ifrån sin BB, verkar inte van vid blindstorleken

han reraisar till ca 13k känns som om han bara är trött på mina raisar , sätter honom på A8 - AK med 80-90% trolighet. han spelade absolut inte sina höga pp:s så här och värderade sin mellansvaga- starka A högre än låga pp:s 77 neråt

tolkar det som han vill ha potten direkt så jag sätter honom

all in, han synar efter lite stekande och det gick skönt nog bra (visade upp ATo) och jag vann turneringen

nu till min fråga: är det korrekt spelat av mig att ta ett, med största trolighet, coinflip här?

jag resonerar som så att det finns en hyfsad chans att jag plockar potten direkt om jag läst honom rätt, jag ligger dessutom troligen före om han synar och skulle jag förlora så skulle jag ha tillräckligt med marker kvar för att slåss med. skulle jag synat för att ta en flop så hade jag eventuellt fått problem med brädet eftersom han kan ha så lågt A, lägga mig har jag svårt att se här.

• 2 weeks later...
Postad

Du vann ju så =) Helt rätt spelat.

Nej, jag vet inte riktigt om det var bra eller dåligt spelat. Du fick ju ett dåligt utfall (han synade) och sedan hade du tur och vann. Det var väl ungefär 50/50 att ta hem poten.

Hade du läst honom rätt (tilt, trött på dina raises osv) så hade du kanske inte tryckt honom all in, för du borde vetat att han skulle syna. och det var ju inte det du egentligen ville.

Kanske borde du bara synat från början och hållt dig borta från större action. Det är ju ändå en 1:a plats det handlar om.

Postad

jo du har definitivt en poäng där, skulle kanske varit bättre att vänta på en bra flop och trycka där ist. antar att jag var lite seg i skallen också, det som jag motiverade det med var att om jag förlorar så är jag def med i leken fortfarande, men kanske ändå dumt att ta ett coinflip ist för att vänta ut. det du säger om att han inte lägger här pga tilt är ju helt klart sant

att hålla mig borta från action HU har jag tyvärr lite problem med :)

Postad

HU är ett par en mycket stark hand.

Om han är på tilt så kan motståndaren höjning vara en bluff och då finns alltid chansen att motståndaren lägger sig.

HU så kan detta kanske ske 20-30% av gångerna.

Om motståndaren inte har ett högre par eller har Ax - som du tror - så är du favorit även om motståndaren går all in; du har ca 55% chans att vinna potten.

Så om du gör likadant vid alla HU matcher så kommer du i långa loppet att vara en vinnare.