Gå till innehåll

ESC-tråden!


#LOUDmouth#

Recommended Posts

Jag kan ju ändå inte vara den enda schlagerfjollan på PF. Därför tycker jag att vi ska ha en tråd där vi avhandlar ESC-spektaklet.

 

Kan väl börja med att konstatera att Finland trots att dom för en gångs skull har en riktigt bra låt och en alldeles underbar artist tyvärr inte har en chans i tävlingen.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med. Det var endast några stycken bidrag som faktiskt var riktigt dåliga. Montenegro, Albanien, Österrike och San Marino. Och San Marino får nog anses vara den största kalkonen på väldigt länge. Förutom en rätt trist och "omodernt modern" låt med text på dagisnivå hade den ett fantastiskt pajjigt framträdande inkl. en laptop på scen. Det är förövrigt ett mysterium hur fan Albanien kunde gå vidare, en häxa som stod och gapade till en mycket märklig melodi utan vare sig vers eller refräng.

 

Sen kan man förståss ha synpunkter på den Cypriotiska sångerskans röst och lite andra detaljer etc. men låtarna var faktiskt riktigt bra i förhållande till tidigare år.

 

Förutom Ungern som är en av mina favoriter så måste jag motvilligt erkänna att årets Jedward-låt redan satt sig på hjärnan. Jedward kommer bli ruggigt farliga i finalen med en poplåt av mer traditionellt snitt än förra årets låt.

 

EDIT:Skadad som man är så tänkte jag genast på Mandingo när jag hörde Rumäniens bidrag med gruppen Mandinga :oops:

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara några riktiga kassa låtar. Montenegro var rätt usel, pluspoäng för namnet Rambo Amadeus dock. :) Albanien fattar jag inte alls hur någon kan rösta på. Det är skillnad på att sjunga med inlevelse och på att sjunga apfalskt. San Marino... wtf. Österrikes låt hade jag nog inte ens gillat när jag var tretton. Edit: Ser nu att vi har samma låtar på usel-listan, roligt. :)

 

Sen gillar jag som alla andra de ryska gummorna men låten är rätt kass och de kan ju inte sjunga. Tur att jag inte kollar på ESC primärt för kvaliteten. :)

 

Bäst: Grekland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är tvärtom. Semifinalerna är uppdelade så att inte alla kulturellt liknande länder hamnar i samma. Tanken är att det inte ska kunna bli ett nordiskt block i ena, ett jugoslaviskt block i andra osv.

 

haha ja det lät ju mer logiskt. Tyckte det var lite konstiga länder med varandra :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jävla tomtetippning :P Irland?! Men Serbien skulle inte förvåna mig.

 

Grejen är att Irland har en av dom absolut bästa låtarna. Den låten är en av dom som kommer få mest air time i sommar.

 

Men med tanke på vilka länder som redan röstat och vilka länder som är kvar att rösta så är det avgjort, Grattis Loreen och Sverige!

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige, Irland, Ryssland, eller Turkiet vinner. Viss skrällrisk på Cypern och Grekland dock! Kom ihåg var ni hörde det :-)

 

/#LOUDmouth#

 

Vi tänkte lite lika här =). Slängde iväg två bets på Grekland och Cypern till 50x respektive 20x pengarna och sen en på Sverige för pengarna tillbaka här i korridoren. Tänkte att öststatarna skulle gilla de två förstnämnda. Förstår inte hur Serbien var tippad som trea och kom så högt. Det var ju ingen vidare låt eller show.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi tänkte lite lika här =). Slängde iväg två bets på Grekland och Cypern till 50x respektive 20x pengarna och sen en på Sverige för pengarna tillbaka här i korridoren. Tänkte att öststatarna skulle gilla de två förstnämnda. Förstår inte hur Serbien var tippad som trea och kom så högt. Det var ju ingen vidare låt eller show.

 

Grejen är att den Serbiska artisten är tokstor i alla gamla juggeländer och sen spelar det nog in en del att han tidigare deltog men en (i mina öron) av dom bästa balladerna i ESC-historien. Men visst, jag håller med om att det inte var något speciellt med den låten.

 

I finalen tycker jag sällan att det brukar finnas några riktigt spelvärda odds. I semifinalerna däremot har det nästan alltid funnits en del lätta pengar att hämta.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...