Gå till innehåll

tuffe_viktor


tuffe_viktor95

Recommended Posts

Tjena alla. Är en NL100 regular på ongame som nu söker lyckan på SvS när värde finns. Kommer lira 5max 1/2 och 2/4 till en början för att sedan känna på högre vid bra värde.

 

I och med att jag är van vid 6max 100bb deep så är detta lite nytt för mig och tänkte att en dagbok kan hjälpa mig att lufta ideer om spelteori och situationer jag kan tänkas fundera över. Så jag kommer posta dagliga resultat, minst en hand per dag och även slänga ut en fråga om spelteori som jag undrar över.

 

Mitt mål med SvS är att tjäna 70.000kr på tre månader och hittils är jag back 4.000 så inte den bästa starten men jag vill tro att det är varians. Mitt mål med detta projekt är att jag vill utveckla mig själv som pokerspelare och jag tror framförallt att på SvS måste man hålla sitt A-game 99% av tiden annars straffas man ganska rejält.

 

Så i stort sett så kommer dagboken vara uppe 90 dagar med start idag och förhoppningsvis så kan även folk som läser detta lära sig något.

 

Slänger ut en fråga med en gång:

hur ser dina vpip/pfr ut från MP/CO/BU/SB/BB över ett större sample?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tackar ödmjukt för lyckönskningarna :-)

 

Första dagen till ända och det slutade med +2.341 och 2.434 händer spelade. Ansträngde mig verkligen för att hitta mitt A-game 95% av tiden och det fungerade bra. Imorgon ska jag försöka få in lite volym också.

 

Slänger ut frågan igen: hur ser era vpip/pfr ut på MP/CO/BU/SB/BB? Något svar vore tacksammt. Postar även en hand som var ganska intressant och som jag fortfarande är osäker på hur den bör spelas.

 

Seat 1 is the button

Seat 1: Player1 ( $104.01 USD ) - VPIP: 9, PFR: 9, 3B: 0, AF: 2.0, Hands: 11

Seat 2: Player2 ( $242.45 USD ) - VPIP: 70, PFR: 10, 3B: 0, AF: 2.3, Hands: 69

Seat 3: Hero ( $361.89 USD ) - VPIP: 29, PFR: 23, 3B: 9, AF: 3.3, Hands: 28788

Seat 4: Player4 ( $400.75 USD ) - VPIP: 18, PFR: 14, 3B: 9, AF: 2.8, Hands: 310

Seat 5: Player5 ( $423.71 USD ) - VPIP: 24, PFR: 17, 3B: 6, AF: 2.7, Hands: 409

Player2 posts small blind [$1.00 USD].

Hero posts big blind [$2.00 USD].

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ 6s Qd ]

Player4 calls [$2.00 USD]

Player5 calls [$2.00 USD]

Player1 folds

Player2 calls [$1.00 USD]

Hero checks

** Dealing Flop ** [ Qs, 8c, 6h ]

Player2 bets [$2.00 USD]

Hero raises [$11.75 USD]

Player4 folds

Player5 calls [$11.75 USD]

Player2 calls [$9.75 USD]

** Dealing Turn ** [ 7s ]

Player2 checks

Hero bets [$33.18 USD]

Player5 raises [$66.36 USD]

Player2 folds

Hero ???

 

Hur lirar vi vidare på turn? Hur ser hans range ut efter hans raise på turn kontra hans flatsyn på flopp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

= nöt.

 

edit. synar turn, lägger river.

 

Mm det mesta lutar åt nöt men har svårt att se han syna flopp med T9 lr 54 efter bet och raise. Sedan limpade han i MP så har har en ganska bred range. Men ja, hans raise på turn är ganska stark och han har väl ganska många set här. Kan han turna någon Qx till bluff?

 

Hade förövrigt en session precis som slutade -1.400 efter en del setups så ska ta en paus och lira senare inatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter dag två så ligger jag på -750 totalt. Värdet var grymt bra men fru fortuna var inte på min sida tyvärr. QQ vs A6 AI pre och nästnöt färg mot nötfärg vs 78/32 firre 300bb bägge var väl ganska bra summering av dagen. Spelade totalt 2.155 händer och känndes ändå stabilt. Är väl volym som ska neglecta varians så det är bara att mosa på.

 

Eftersom ingen svarar på min fråga (vpip/pfr från MP/CO/BU/SB/BB) så tänkte jag att jag skriver lite siffror från en reg jag spelar mot och så får ni tycka till om hur ni tycker det ser ut och vilka slutsatser vi kan dra från dem siffrorna.

Total vpip/pfr:

MP 22/22

CO 39/36

BU 43/37

SB 34/22

BB 21/7

 

Är detta standard för en LAG på 1/2 och 2/4? Hur ser en TAG ut på säg 22/18? Tacksamm för svar :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll dig till ett stabilt TAG-spel så kommer du göra pengar på svs micro. I trakterna av:

 

UTG: 16-20%

CO: 24-28%

D: 40-60%

SB: 24-30%

 

Sätt dig o visualisera lite öppningsranger i pokerstove, här är exempel, enjoy:

 

19.2%:

22+,A2s+,KTs+,QTs+,J9s+,T8s+,97s+,87s,76s,65s,ATo+,KJo+

 

25.5%:

22+,A2s+,K8s+,Q8s+,J8s+,T8s+,97s+,86s+,75s+,64s+,54s,ATo+,KTo+,QTo+,JTo

 

46.9%

22+,A2s+,K2s+,Q2s+,J7s+,T7s+,96s+,85s+,74s+,63s+,53s+,43s,A2o+,

K9o+,Q9o+,J9o+,T9o,98o,87o,76o,65o,54o

 

GL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Total vpip/pfr:

MP 22/22

CO 39/36

BU 43/37

SB 34/22

BB 21/7

 

Är detta standard för en LAG på 1/2 och 2/4? Hur ser en TAG ut på säg 22/18? Tacksamm för svar :-)

 

Jag rekommenderar att du kollar på raise first (om jag inte minns fel så heter den så i HM) istället för pfr då pfr påverkas av hur dina motståndare spelar (och räknar in även 3bets osv). Sen kan det vara bra att fundera ut hur de olika positionerna förhåller sig till varandra. Var spelar vi flest händer / minst händer? På de statsen du postade nu så ser det ut som om du spelar för mycket händer på CO och för lite på BU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren Moehaunter och Chofritz, mycket hjälpsamt. Siffrorna som du nämner Moehaunter är ungefär vad jag har funderat över och det är ungefär något som jag ska sikta på. Gjorde lite egna pokerstoves och blev väl på ett ungefär:

 

MP 17.6%

CO 25.5%

BU 46.5%

SB 46.5%

 

Kommer bli runt 34% vpip totalt men som sagt detta är den teoretiska aspekten och kommer väl landa runt 25-27% när det väl blir situations anpassat. Det är nog svårt att skriva ner vad man exakt raisar en öppning med eller 3bettar eftersom det är väldigt situationsenligt men finns det generellt olikheter i 5max 200bb kontra 6max 100bb? Tacksamm för mer hjälp om detta :) .

 

Iaf, idag har det gått bra och ska nog kunna rita grönt senare ikväll när jag lirat klart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade ökat button och minskar sb

 

Håller med om det, hade dock funderingar på att öka SB över 50% bara för att vi kommer alltid vara HU postflop och även om vi är oop så kan vi kompensera detta med aggression för att ta ned potter. Jag har även upplevt att jag blir nedsynad väldigt light i situationer när jag öppnar BU och cbettar flop&turn. Så drog till med samma range på bägge men visst, det går nog att optimera med att öka BU och sänka SB.

 

Börjar iaf få en ide om hur jag ska lira på svs micro och totalt är jag +650 efter tre dagar. Efter en horribel gårdag så är det skönt att ligga på rätt sida och börja profita. Lirar mestadels på ongame fortfarande så detta är en sidogrej men funderar på att lägga mer tid på detta nästkommande vecka och se hur det fungerar.

 

Postar en hand jag funderat på:

Seat 5: Player5 ( $891.86 USD ) - VPIP: 21, PFR: 16, 3B: 24, AF: 10.0, Hands: 58

Player5 posts big blind [$4.00 USD].

Player4 posts small blind [$2.00 USD].

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ 9d 9h ]

Player1 folds

Player2 folds

Hero raises [$11.50 USD]

Player4 folds

Player5 raises [$36.00 USD]

Hero raises [$90.00 USD]

Player5 calls [$61.50 USD]

** Dealing Flop ** [ Th, 5s, 3c ]

Player5 checks

Hero checks

** Dealing Turn ** [ 5h ]

Player5 bets [$145.00 USD]

Hero calls [$145.00 USD]

** Dealing River ** [ 2c ]

Player5 bets [$326.00 USD]

Hero calls [$326.00 USD]

 

Några funderingar kring preflop/postflop spel? Var kritiska tack :-) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om det, hade dock funderingar på att öka SB över 50% bara för att vi kommer alltid vara HU postflop och även om vi är oop så kan vi kompensera detta med aggression för att ta ned potter. Jag har även upplevt att jag blir nedsynad väldigt light i situationer när jag öppnar BU och cbettar flop&turn. Så drog till med samma range på bägge men visst, det går nog att optimera med att öka BU och sänka SB.

 

Börjar iaf få en ide om hur jag ska lira på svs micro och totalt är jag +650 efter tre dagar. Efter en horribel gårdag så är det skönt att ligga på rätt sida och börja profita. Lirar mestadels på ongame fortfarande så detta är en sidogrej men funderar på att lägga mer tid på detta nästkommande vecka och se hur det fungerar.

 

Postar en hand jag funderat på:

Seat 5: Player5 ( $891.86 USD ) - VPIP: 21, PFR: 16, 3B: 24, AF: 10.0, Hands: 58

Player5 posts big blind [$4.00 USD].

Player4 posts small blind [$2.00 USD].

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ 9d 9h ]

Player1 folds

Player2 folds

Hero raises [$11.50 USD]

Player4 folds

Player5 raises [$36.00 USD]

Hero raises [$90.00 USD]

Player5 calls [$61.50 USD]

** Dealing Flop ** [ Th, 5s, 3c ]

Player5 checks

Hero checks

** Dealing Turn ** [ 5h ]

Player5 bets [$145.00 USD]

Hero calls [$145.00 USD]

** Dealing River ** [ 2c ]

Player5 bets [$326.00 USD]

Hero calls [$326.00 USD]

 

Några funderingar kring preflop/postflop spel? Var kritiska tack :-) .

 

Vore lättare om vi fick se ditt stackdjup också, syn pre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1

Har vi någon 4bet range här? Jag känner att de flesta regs 3bettar ganska light som resteal och jag har funderat på om man ska ha en bred 4bet range eller flatta nästan allt BU v SB/BB 3bet? Vad är bäst sätt att kontra detta? Man kan ju tala för att flatta 99 här men jag tänkte att han kommer kunna få bort mig från nästan varje flop/turn med lite barreling så det kändes svagt att bara syna. Om mina 99 är bäst här, vilket dem är relativt ofta, så borde man ju kunna slänga in en 4bet. Hans coldcall 4bet range är dock ganska underlig.

 

Iaf, dagen har gått bra och om jag inte haft ulta riggen mot mig (kåk vs färgstege mot 68/23, top set vs mid set som hittar bd färg etcetcetc) så hade jag haft ett större plus. Ligger iaf +885 totalt och är väl bara att fortsätta spela bra/utvecklas. Har väl inte någon direkt intressant hand utan mest std. Blir mer lir imorgon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har vi någon 4bet range här? Jag känner att de flesta regs 3bettar ganska light som resteal och jag har funderat på om man ska ha en bred 4bet range eller flatta nästan allt BU v SB/BB 3bet? Vad är bäst sätt att kontra detta? Man kan ju tala för att flatta 99 här men jag tänkte att han kommer kunna få bort mig från nästan varje flop/turn med lite barreling så det kändes svagt att bara syna. Om mina 99 är bäst här, vilket dem är relativt ofta, så borde man ju kunna slänga in en 4bet. Hans coldcall 4bet range är dock ganska underlig.

 

Iaf, dagen har gått bra och om jag inte haft ulta riggen mot mig (kåk vs färgstege mot 68/23, top set vs mid set som hittar bd färg etcetcetc) så hade jag haft ett större plus. Ligger iaf +885 totalt och är väl bara att fortsätta spela bra/utvecklas. Har väl inte någon direkt intressant hand utan mest std. Blir mer lir imorgon!

 

jag röstar för 4betsrange men 99 är inte något som passar in där.

det fetstilta är onödigt resonerande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag röstar för 4betsrange men 99 är inte något som passar in där.

det fetstilta är onödigt resonerande

 

Vad skulle du ha för 4bet range? Endast value händer eller blandar vi in small SC som bluffs?

 

Gårdagen började trevigt men började plussa till slut och ligger just nu på +1350. Hade tänkt mig att ligga lite längre fram resultatmässigt men det är svårt att påverka efter en så kort tid då varians spelar en större roll. Känner ändå att jag börjar få lite flyt och storklonken ligger väl inte långt ifrån om man börjar få betalt. Idag blir det ca 8h lir och förhoppningsvis bra spel :-) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

value, sc´s och lite bluffar

Bluffar = SC? Eller menar du tex. A5off för blocker?

 

Ännu en dag i verket. Känns som man fortfarande träffar ganska svagt generellt och jag får verkligen kräma ur varje krona jag ska ha. Ligger just nu på +1511. Postar en hand som jag är osäker på hur turn ska spelas:

 

Seat 1: Player1 ( $465.72 USD ) - VPIP: 67, PFR: 26, 3B: 0, AF: 1.3, Hands: 46

Seat 4: Hero ( $436.78 USD )

Player3 posts small blind [$1.00 USD].

Hero posts big blind [$2.00 USD].

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ Jc As ]

Player5 raises [$4.00 USD]

Player1 calls [$4.00 USD]

Player3 calls [$3.00 USD]

Hero raises [$22.00 USD]

Player5 folds

Player1 calls [$20.00 USD]

Player3 calls [$20.00 USD]

** Dealing Flop ** [ Jd, Qs, 9h ]

Player3 checks

Hero bets [$38.00 USD]

Player1 calls [$38.00 USD]

Player3 folds

** Dealing Turn ** [ 9c ]

Hero ????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

redan skrivet SC men ja A5os etc, lite K-händer

 

 

check flopp

 

Du skrev som om SC var en egen kategori, så jag missförstod väl isf. Men kanske något som QQ+, AK, 56s, 76s, 89s? Finns det värde i att flatta 3bet med AQ/KQ eller 4betta endast för att vi har blockers till hans 5betrange?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bluffar = SC? Eller menar du tex. A5off för blocker?

 

Ännu en dag i verket. Känns som man fortfarande träffar ganska svagt generellt och jag får verkligen kräma ur varje krona jag ska ha. Ligger just nu på +1511. Postar en hand som jag är osäker på hur turn ska spelas:

 

Seat 1: Player1 ( $465.72 USD ) - VPIP: 67, PFR: 26, 3B: 0, AF: 1.3, Hands: 46

Seat 4: Hero ( $436.78 USD )

Player3 posts small blind [$1.00 USD].

Hero posts big blind [$2.00 USD].

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ Jc As ]

Player5 raises [$4.00 USD]

Player1 calls [$4.00 USD]

Player3 calls [$3.00 USD]

Hero raises [$22.00 USD]

Player5 folds

Player1 calls [$20.00 USD]

Player3 calls [$20.00 USD]

** Dealing Flop ** [ Jd, Qs, 9h ]

Player3 checks

Hero bets [$38.00 USD]

Player1 calls [$38.00 USD]

Player3 folds

** Dealing Turn ** [ 9c ]

Hero ????

 

 

 

Var den här handen mot fisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...