Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag satt och spelade live mot två otroligt dåliga spelare igårkväll. Vi spelade nl 1/2. Den ena är på lite halvtilt efter att har blivit utdragen på river 3 ggr av den andre då han klonkat hålstege triss mm.

Båda spelarna överspelar händer ENORMT, det gör ont för dem att folda A5s, JTo, KJ mm och det är mot all ins.

Stackstorlekar:

Jag: ca 520

Fi1: ca 75

Fi2: ca 200

Jag är dealer

Hittar AQo en väldigt trevlig hand och speciellt mot dom då de callar i princip allt. Jag höjer till 7.

Fi1 (small blind)

Raise till 20

Detta hade han gjort handen innan också och då satt jag med AQo också men då tryckte jag in och han foldade faktiskt A4s :shock:

Fi2 (big blind)

världens största callingstation, spelar alla händer utom 92o, 93o, 52o, och 73o och jag skämtar inte.

Nu höjer han faktiskt och han höjer till 70

Tillbaks till mig

Så här tänker jag nu:

Fi1 tror jag har JQ, QK, KJ, eller A med kicker>5, par under JJ för annars hade han troligvis bara callat, ja de spelar alla par JJ-AA så. Jag tror jag har bättre hand men nu när en annan spelare är med också så krånglas allt till lite.

Fi2 tror jag sitter med par under JJ då han är väldigt glad och alla par över TT skulle han bara calla med. AK skulle han nog kunna ha men jag tror mer på par.

Jag tror mig ha den bästa handen men ska jag ta en trolig 50/50 mot dom och någon av dem kan ju ändå ha AK och då är jag ganska såld.

Resultat kan komma senare om ni vill veta hur det slutade...

Postad

Det roliga med sådana här "tomtar" är att när du har en bra hand så har väl dom lyckats få AA eller KK. I ren aggression så synar man väl och förlorar oftast.

Berätta hur det gick.

Postad

om du känner att du kan spela ut de så har du ju faktist ingen bråttom, även om du kanske har den bästa handen preflop,och jag ser inget fel i att lägga ner den handen i den situationen.

Postad
Om du verkligen är säker på att de spelar som du säger är det ju bara att trycka in degen. Om du är tveksam som kan du gott folda.

Men om de nu är så otroligt lösa och allmänt dåliga spelare kan han väl lika gärna folda och ta deras pengar på en mindre riskfylld hand?

Postad
Men om de nu är så otroligt lösa och allmänt dåliga spelare kan han väl lika gärna folda och ta deras pengar på en mindre riskfylld hand?

Om de nu är så dåliga och otroligt lösa så kommer han iallafall kunna ta deras pengar på en annan hand om han förlorar. Enda orsaken till att han inte borde göra det är om han inte har mer pengar på sig eller om det finns en hyffsad risk att vinnaren av handen tar sina pengar och går. Om det inte är fallet så är det som att tacka nej till en 50-lapp för att man tror sig bli erbjuden en 500 lapp senare oavsett om man tar emot 50-lappen eller ej.

Postad

Om dom är så dåliga som du säger så:

F1: "Titta, jag har fått två kort! Blå är dom också på ena sidan, vad fina dom är. Jag spelar för 20".

F2: "Titta, jag har fått två kort! Blå är dom också på ena sidan, vad fina dom är. Undrar vad det är på andra sidan... (tittar nyfiket) - oj, det var ju en bra hansd också, jag spelar för 70"

Dvs F1 behöver du inte bry dig om. Det är ungefär en på 220 att han har par i AA, och en på 330 att han har 23s.

Att F2 har en spelbar hand är klart, men han har inte tänkt tanken att du har en hand du också. Så som Hjort säger, har du mer pengar i plånboken? Tar spelet slut om du förlorar mot F2 eftersom han tycker att det är dags att bli sömnig och gå och lägga sig på en eventuell vinst? Tar spelet slut om F1 förlorar? Dessa parametrar skall du ta i beaktande, och sedan antingen trycka in allt eller lägga dig.

Postad

Hjort skrev:

"Om du verkligen är säker på att de spelar som du säger är det ju bara att trycka in degen. Om du är tveksam som kan du gott folda."

Jo men nu trodde jag ju att minst en av dem hade par och då är jag ju liten underdog, vilket borde göra att det är ev-?

Men sen ska man kanske ska ta hänsyn till den första spelaren också?

Sen som någon annan skrev:

"Det finns bättre lägen" eller något sånt...

Så tänkte jag också, ska jag offra ett inköp på en trolig 50/50? Det kommer ju komma bättre lägen.

gdaily:

Att F2 har en spelbar hand är klart, men han har inte tänkt tanken att du har en hand du också. Så som Hjort säger, har du mer pengar i plånboken? Tar spelet slut om du förlorar mot F2 eftersom han tycker att det är dags att bli sömnig och gå och lägga sig på en eventuell vinst? Tar spelet slut om F1 förlorar? Dessa parametrar skall du ta i beaktande, och sedan antingen trycka in allt eller lägga dig.

Ja, jag hade mer pengar, jag hade ju ändå haft mer än ett inköp om jag förlorade potten. Nu visade det sig att fi1 blev otroligt förbannad då det var 4ggr på 30 min fi2 hade dragit ut honom på rivern med bara 5-15% vinstchans och han la av och eftersom han var värden så fick vi dra oss hemmåt.

Så här slutade det:

Jag tänker lite, men foldar till slut.

fi1 går all in med ungerfär 4kr mer och den andre synar.

fi1 har ATo, ett monster ;) , och fi2 visar stolt upp sitt par i 6:or :D

flop:Axx

Turn:x

River:6

Han drog ut igen :D

Men tänk er att det var omvänd stack:

Fi1 sitter med ca 200 och fi2 med 70, hade ni gjort något annorlunda då?

Med tanke på att jag sätter fi2 på ett par och fi1 på Ax, KQ, KJ. Om betandet hade varit likadant hur hade ni resonerat då?

Trycka in preflop är det bara som finns då?