Gå till innehåll

Vika delar består vinnande poker av?


Rocker10

Recommended Posts

Jag har förstått under årens gång att den mentala biten i poker är av mycket stor betydelse. Har lekt med tanken hur bilden ser ut för framgångsrik poker. Alltså hur stor det av skicklighet och tur det består av. Exempelvis 70% skicklighet 30% tur, där mentala styrkan får vara inbakad i skickligheten. Finns fler idéer om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har förstått under årens gång att den mentala biten i poker är av mycket stor betydelse. Har lekt med tanken hur bilden ser ut för framgångsrik poker. Alltså hur stor det av skicklighet och tur det består av. Exempelvis 70% skicklighet 30% tur, där mentala styrkan får vara inbakad i skickligheten. Finns fler idéer om detta?

 

 

Det beror på hur mkt du har tänkt spela..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att beräkna helt korrekt, men om man peelar bort vissa aspekter av "tur" så som starthänder och hur bra man träffar post flop så kan man få hyfsat visande resultat. Det man gör är att jämföra BB/100 med EVBB/100. Kollade precis igenom mina egna händer och över flera ett-års perioder verkar skillnaden vara ungefär 16% (300K hands/år) tur, 84% skicklighet. Över 5 år är det ungefär 3% tur, 97% skicklighet. Detta avser dock enbart cashgame och inget annat.

 

Vill man dock göra det lätt för sig och få mindre korrekt resultat kan bara kolla upp sin STD BB/100 istället ( http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_deviation ), finns en sån stat i HM.

 

Sen faller och står hela skiten på vad man tar med i definitionen av "tur". Vissa kanske tycker tur handlar om hur bra ens eget meta-spel är vs motståndarens meta-spel, att det är tursamt att möta någon man matematiskt och spelmässigt har lätt för, jag säger att det är en del av skickligheten osv. Längden, mer/stort antal händer, samlar in all sån skit i en stor ström (i form av hands) och sen använder man strömen (total hands) för att kolla BB/100 och EVBB/100 tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I cashgame ökar skicklighetsmomentet med volymen om man utgår från vunna bb mot likartat motstånd med samma spelform.

Om du och jag spelar ett spel där vår skicklighetsskillnad gör att sannolikheten för vinst är 51% i någons favör, anser du att skillnade i skicklighet blir större om vi spelar många gånger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du och jag spelar ett spel där vår skicklighetsskillnad gör att sannolikheten för vinst är 51% i någons favör, anser du att skillnade i skicklighet blir större om vi spelar många gånger?

 

Man lär sig mest av att spela mot motståndare som är lite bättre än man själv. Tycker jag iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, man lär sig mer när man spelar mot bättre motstånd och det finns folk som kan visa upp spikraka grafer.

 

Frågan som TS ställde hade inte med det att göra utan hur stor del av resultatet påveerkas av skicklighetsskillnaden och hur stor del som var tur.

 

Jag förstår inte riktigt allt prat om "long term" osv i detta fallet. Menar ni att en vinnande spelare har så liten edge att det krävs ett mycket stort sample för att det ska bli värt att spela?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men snälla nån. Om man spelar i ett game där alla är exakt lika bra och det inte finns någon rake så är ens egna resultat endast tur.

 

Så begreppet skicklighet ska bytas mot "skicklighet jämfört med motståndare".

 

Om man har stor "skicklighet jämfört med motståndare" är detta moment stor och tur momentet litet.

 

Är "skicklighet jämfört med motståndare" negativt så är istället tur momentet stort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ibland. Det beror på hur mycket otur du har...

Eh ... det var liksom frågan; till hur stor del beror resultatet på skicklighetsskillnaden respektive tur.

 

Nja. Då kan andra faktorer komma in i bilden. Såsom god sömn, sexuell tillfredsställelse och att vara allmänt till lags med livet.

Dessa faktorer påverkar inte din tur utan din rationella förmåga att fatta korrekta beslut, något som jag klassar som skicklighet.

 

 

Jag tycker att den här frågan är intressant och inte helt trivial, OsantVassSpelare är närmast ett vettigt svar tycker jag, men fortfarande ite riktigt framme.

 

En relaterad fråga är "Hur mäter vi edge?"

Resultatet uttrycker vi i bb/100h respektive roi, men är historiska data en relevevant skattning för framtida spel?

 

Om du har 10bb/100h på NLHU och jag har 8bb/100h mot samma fält, vilket odds är du då beredd att ge mig i en HU-challange och hur många händer bör den sträcka sig över?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja. Då kan andra faktorer komma in i bilden. Såsom god sömn, sexuell tillfredsställelse och att vara allmänt till lags med livet.

 

Dessa faktorer påverkar inte din tur utan din rationella förmåga att fatta korrekta beslut, något som jag klassar som skicklighet.

 

Du menar att det tillhör din poker-skicklighet att få trycka in dolmen tillräckligt ofta? Jag vet inte om jag kan hålla med om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...