Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har läst runt lite och fastnat för iden att starta en pokerdagbok här, har mycket funderingar som jag vill vädra och få hjälp med så tänkte slå två flugor i en smäll!

Här kommer jag presentera mitt spel, mina strategier, min utveckling.

Vi kommer ta upp frågor om program, taktik, analysera handhistorik, och så vidare.

Jag ser det som en pokerskola där ni som läser är utbildare skriv därför gärna era tankar oavsett nivå(och gärna vilken nivå ni spelar på).

Kommer in med en presentation av mig själv senare idag

mvh

Zaint

Postad

Hej igen!

Har precis varit hos tandläkaren och fått ett klartecken i ytterligare 1,5 år:mrgreen: , fan vad skönt! Jag har gått och känt mig nere en vecka innan det här tandläkarbesöket, fattar inte varför jag mår så dåligt av dom men nu är jag fri:-D

Åter till mig eller min poker karriär;

Har spelat poker sen dess man satt på homegames med enkronorsrör och splashade monsterpotter.

Började spela online ca 2000 (A.D), i början spelade jag mest turneringar och sit'n gos gick väl hyfsat satte väl in 50$ 10 ggr men tog ut kanske 2000$ totalt.

Runt 2004 hade jag tröttnat spelade ingenting, tyckte turneringar tog för lång tid, för att sen skita sig på nån jobbig utdragning 4 platser från pengarna eller att slowspela in i pengarna och ett netto på 3,14$.

Runt 2009 kliade det i fingrarna igen satte in liten rulle och spelade men blev nernött hela tiden.

Försökte göra en satsning att grinda in lite pengar men blev inte mycket över.

I år har jag rest mycket och passat på att spela när jag bott på hotell.

När jag en natt bodde jag på ett Best Western hotell upptäckte jag att de hade som policy att blockera alla opassande sajter, däribland spelsajter (note bo inte på den kedjan om ni vill spela poker). Eftersom jag var taggad sökte jag på poker och hittade dels lite skojiga händer på youtube men också en uppsjö tutorials. Jag insåg att jag hade mycket att lära! För det första började jag inse att jag kanske var fisken vid vissa spel!!!! Sen dess har jag försökt lära mig mer om mig själv och mitt spel och börjat ändra lite strategier.

Min spelstil(Det jag tror):

+

Kan spela aggresivt, vet hur man använder en stor stack för att dominera och vara elak.

Har hyfsad koll på pottodds

Kan många gånger sätta motståndaren på en hand, och är inte rädd att agera om jag är säker att han bluffar eller semibluffar

-

Känslospelare, kan bli arg om jag åker ut en större turnering

Kan fastna i för stora potter om jag tycker nån försöker betta ut mig

Spelar(de)alldeles för många händer och drag

Blir notoriskt för aggresiv med en stor stack

Svårt att slänga Vackra händer(AA,AKs osv)

Det jag lärt mig de senaste månaderna

-Spela mindre händer

-Kan lägga en bra hand och invänta ett bättre läge att ta någons chips(framförallt turneringar)

-Spela på en lägre nivå och mer och på så sätt sakta stiga utan rädsla för att ett BI ska ta slut

Höll på att glömma vilken nivå jag spelar på; för tillfället spelar jag

3$ sitngo 20 handed turbo Spelar 10 st och utvärderar total vinst

Oj vilket jätteinlägg det råkade bli och inte en enda fråga eller nyhet....kommer om en liten stund

mycket nöje

/Zaint

Postad

Hej igen!

Nu undrar jag lite angående pokeranalysprogram eller vad man ska kalla dom, jag hittade något för ett tag sen men har varit rädd för virus och onödiga kostnader.

Vad finns det för program?

vilket är bäst?

Vad kostar det?

hur använder du programmet?

är det användbart även till turneringar?

Som ni ser är jag novis:oops:

Zaint

Postad

Har spelat lite olika turneringar i dagarna och gått riktigt bra i ett par större faktiskt!

Har dock ett par händer jag tvekade på, nu har jag inte fancy smancy pokerprogram så jag skriver in fakta för hand och hoppas jag får med tillräckligt fakta

Turnering No limit holdem Turbo

9Players BB600

SB Zaint 11000

BB ?

UTG 21000

UTG+1 11000

?

?

?

?

?

Zaint AcQh

UTG Raise 1320

UTG+1 Call 1320

Fold

Fold

Fold

Fold

Fold

Zaint Call1320

BB Fold

Flop Ad Qd Jd

Zaint Check

Utg Bet AllIn ~ 18000

UTG+1 Call Allin ~ 8000

Zaint?

Var lite ante och så också som höjde pottvärdet lite men hur tänker ni...

återkommer senare med Vad jag gjorde

Postad

EN hand till...

Turnering No limit holdem Turbo

9Players BB 1200

SB ?

BB 28000

UTG 48000

?

Zaint 15000

?

?

?

?

Zaint AJo

UTG Call 1200

Fold

Zaint Raise 3200

Fold

"

"

"

"

BB Call

UTG CAll

Flop

7s 7d 5c

BB Check

UTG Check

Zaint?????

Hur tänker ni kring den här handen?

Postad

AQ tror jag är en skepp pre även fast det är utg och utg+1.

Som spelat synar jag.

Andra handen hade jag också skeppat. Du har dryga 12bb med en limp innan dig, bara att stoppa in.

Edit: pre alltså!

Som spelat antar jag att vi får pusha fortfarande.

Postad

Jag håller med om att AQ är given allin innan pre speciellt när jag ser den nu, men AJo tycker jag ändå är bra att lägga ett högt bet men tillräckligt lågt för att kunna lägga mot 2 allins då det var 7 st som skull tala efter mig.

AQ handen la jag efter att min tidsbank hade gått ut, när jag checkade var det för att nån av dem skulle ställa och ja hade synat utg lätt men med den andra synen kände jag att AA,QQ,JJ,K10,KXd borde finnas nånstans.....men

UTG AhTh

UTG+1 Kh8c!!!!!!!!

tror det kom 2 nior på river och turn

Den andra,AJ, Ställde jag in 11000 mot pottens 10000 får syn av UTG som har slowspelat JJ och jag vet inte om jag gjorde rätt ändå eller om jag skulle checkat. Han hade så stor stack att slowspel luktar värdehand??!!

Zaint

p.s.

kom 2:a i turneringen(av540) med AQhanden

Postad

Trummade på bra i en turnering tidigare ikväll, låg topp 20 över största stackar

BB100

Alla foldar till innan knappen han går allin 7200 chips Jag synar med AKo Han slänger upp 79o

flop 7 2 9 x x.....

Postad
Jag håller med om att AQ är given allin innan pre speciellt när jag ser den nu, men AJo tycker jag ändå är bra att lägga ett högt bet men tillräckligt lågt för att kunna lägga mot 2 allins då det var 7 st som skull tala efter mig.

AQ handen la jag efter att min tidsbank hade gått ut, när jag checkade var det för att nån av dem skulle ställa och ja hade synat utg lätt men med den andra synen kände jag att AA,QQ,JJ,K10,KXd borde finnas nånstans.....men

UTG AhTh

UTG+1 Kh8c!!!!!!!!

tror det kom 2 nior på river och turn

Den andra,AJ, Ställde jag in 11000 mot pottens 10000 får syn av UTG som har slowspelat JJ och jag vet inte om jag gjorde rätt ändå eller om jag skulle checkat. Han hade så stor stack att slowspel luktar värdehand??!!

Zaint

p.s.

kom 2:a i turneringen(av540) med AQhanden

AQ är som sagt bara att ställa pre, vi får väldigt dålig information genom att bara syna och vet egentligen aldrig hur vi ligger till oavsett flop.

AJ är också bara att ställa, att överhuvudtaget ha en raise-fold range med 12-13bb är dåligt. Planerar du att någonsin lägga handen ska du isf lägga den preflop (utan att höja).

Jag spelar bara turneringar och med inköp mellan $10-$50, ibland även någon dyrare.

Postad

FAAAN så själadödande att spela turneringar med vansinnesutdragningar

AdQd

först en där jag höjer UTGs syn av BB(200) till 900

mp höjer allin till ~3800

UTG synar

Jag synar

Flop 2c6c10d

Check,check

river 3d

pot~12000 UTGbet 2000 Zaint Allin6000 UTG call Allin2000

river5h

UTG shows

A2o

Samma spelare 3 händer senare

Zaint btn JJ

mp call

btn-1 call

Zaint allin ~3000

mp fold btn-1 call

shows

K6o

flop

623

turn

6!!!!!!!!!!

river Q

Postad
AQ är som sagt bara att ställa pre, vi får väldigt dålig information genom att bara syna och vet egentligen aldrig hur vi ligger till oavsett flop.

AJ är också bara att ställa, att överhuvudtaget ha en raise-fold range med 12-13bb är dåligt. Planerar du att någonsin lägga handen ska du isf lägga den preflop (utan att höja).

Jag spelar bara turneringar och med inköp mellan $10-$50, ibland även någon dyrare.

Jag börjar känna att jag är ensam om min åsikt så får väl börja omvärdera men jag ska ge ett utförligare resonemang till varför jag gjorde som jag gjorde(preflop)

Det här var en turboturnering som därför lämnade de flesta shst jag låg i mitten/övre delen av fältet på 35 kvarvarande han med 60k i chips(JJ) var solklar chiplead säkert dubbelt mot 2:an

mao är det nervigt på fältet många lägger allt utom monster MEN han hade ju synat innan mig så det jag gjorde var att försöka betta ut mörkarna och honom.

Hade han limpat in med 89o hade han förmodligen lämnat vid den betten.

Jag tycker AJ är en lite skakig hand att ställa med tidigt på bordet men samtidigt för stark att slänga?

Är det nån som hade slängt den ahnden där??

Postad

Nu har jag testat SNG 2,5$ 6handed 10 st

Inget godkänt resultat men har blivit utdragen med en bättre hand 9 av 10

Resultat

1: 1ggn

2: 2ggn

3: 1ggn

(7,5+4,5+4,5+3)-10*2,5= -5,50$

efter genomgång av lite händer kan man väl sammanfatta med att Fi träffade ett över kort när jag hade par eller högre kort och inte vice versa så vi hade väl coinflips flesta ggr men jag vann alldeles för några.....

Jag köper variansen men det är tråkigt när det är avgörande! som när jag synade en bluff med A högt själv på turn och fi visar en lägre hand men träffar ett par på river(vi var HU i turnering med höga mörkar och halva stackarna i potten).

Postad

Hej hej!

Välkommen! Personligen skulle jag aldrig kunna sitta och lira turneringar bara för att bli utdragen, men vi är ju lite olika :-)

Programmet du såg bland annat jag använder heter "Holdem manager", just nu leker jag med den nyligen utgivna andra versionen av programmet. Dock är det inte egentligen ett analys verktyg utan ett statistikprogram som i realtid visar stats på dina motståndare och som sparar alla händer som spelas på de bord du är med på. Dessa händer kan du förstås sitta och klura på själv sedan.

Det finns ett rent analyseringsprogram som heter pokerstove som faktiskt är gratis!

Ha det så bra och lycka till!

/Gazze

Postad
Hej hej!

Välkommen! Personligen skulle jag aldrig kunna sitta och lira turneringar bara för att bli utdragen, men vi är ju lite olika :-)

Programmet du såg bland annat jag använder heter "Holdem manager", just nu leker jag med den nyligen utgivna andra versionen av programmet. Dock är det inte egentligen ett analys verktyg utan ett statistikprogram som i realtid visar stats på dina motståndare och som sparar alla händer som spelas på de bord du är med på. Dessa händer kan du förstås sitta och klura på själv sedan.

Det finns ett rent analyseringsprogram som heter pokerstove som faktiskt är gratis!

Ha det så bra och lycka till!

/Gazze

OK Tack för ditt svar gazze

Det kostar något att ha dessa antar jag? Kompatibla med alla klienter (888?)

Är det hm som lämnar de sjyssta graferna med utvecklign över antal händer som man ser på flera ställen?

Postad
OK Tack för ditt svar gazze

Det kostar något att ha dessa antar jag? Kompatibla med alla klienter (888?)

Är det hm som lämnar de sjyssta graferna med utvecklign över antal händer som man ser på flera ställen?

Har du hört talas om google?

Om inte har jag sökt här åt dig >> http://bit.ly/t0RhiF

:idea:

Postad

Spelade samma bunt som igår 10 st sng 2,5+0,3 6handed Turbo

Gick bättre idag

1:a 4ggr

2:a 0ggr

3:a 3ggr

4-6:a 3ggr

39-28=11$

Lite kul jag bestämde mig för att testa att spela toktajt(läs lite mer loose än lagom duktig spelare), och inte springa ifatt drag och barrella bort halva stacken

Gick ju bra! Det som är kul är att jag hade en svacka i mitten där jag frångick(omedvetet) min tajta ursprungsplan efter att ah kommit 1:a 2ggr och 3:a 2ggr på de fyra första rundorna. hamnade utanför topp tre på match 5,6 och 7 sen vände jag de tre sista.

Ett annat plus jag tar med mig är att jag vände efter 2 utdragningar i början av match 8 då jag var nere på ~400chips, men lugnade ner, dubblade fick utrymme och vann senare. Mycket värde!

Gonatt

Zaint

Postad

Då var PT3 installerat, spännande har testat lite och nyhetens behag verkar funka, testat att spela 3 6h sng 2,5$ och 1:a 2ggr o 2:a 1gg ROI 132.

Dock ligger infoboxarna snett i förhållande till spelarnamnen så en stack såg jag inte, och jag måste byta plats på mig själv när jag börjar.

Sen har jag monterat 2skärmar till speldatorn så nu kan jag spela fler bord och lägga ett större turneringsbord på den andra skärmen så jag inte blandar ihop taktikerna.

Har fått lite sug på att sätt några del mål och börjar väl i december som kommer bl första mätmånaden.

Jag vill hinna spela 120 turneringar 12sessions sng 2,50$

Om jag passerar 300$BR efter 120st ska jag höja till 5,5$buyin

jag vill lära mig om rakeback

Jag ska spela mindre MTT

jag ska testa att börja gnida på microstakes NL CG tänkte 2$bord och avsätta 20$ till 5k händer och sen utvärdera, tankar någon?

Z

Postad

Högerklicka, håll inne och dra infoboxarna dit du vill ha dom, sen sparar du layouten i ett av alternativen på pt3 knappen du har längst upp på borden (vilken också går flytta)

Se även till så det är inställt på "6max" om det är det du spelar, finns också under pt3 knappen

Postad
Högerklicka, håll inne och dra infoboxarna dit du vill ha dom, sen sparar du layouten i ett av alternativen på pt3 knappen du har längst upp på borden (vilken också går flytta)

Se även till så det är inställt på "6max" om det är det du spelar, finns också under pt3 knappen

Tack så mycket!! Går det att få fram boxarna på ett bord man inte sitter på? Skönt att kunna mixtra lite när man inte spelar.

Har även tänkt på, hh mining (samla historik från bord man inte spelar) nån som vet om det går på 888?

Postad

Har spelat en del turneringar nu, ca 20-25 till och det har inte gått som jag vill jag har varit alldeles för lös i öppnandet och tappat lite från start, hoppat på lite vansinnessyn då och då. Men jag har tightat till spelet från start och börjat utnyttja pokertrackerns HUD, ökat min winrate bra faktiskt.

Hittills har det gått enligt följande

48 turneringar

buyin 134,4

Amount won 115,5

Total -18,9

Placeringar

1: 6 12,5%

2: 11 22,9%

3: 7 14,6%

ITM 24 50%

Hur funkar rakeback nån som vill ge lite pointers

Z