Zoogin Postad 30 Juni , 2005 Rapport Postad 30 Juni , 2005 Min första hand jag postar här på forumet Hoppas på fina sågningar... Spelade min första Omaha-session häromdagen. Denna handen avslutade den sessionen. Eftersom jag i huvudsak bara spelat Hold'em innan så kändes Omaha inte så olikt. Men sen kom dennna handen. Antar att det är en typisk hand som visar på en av de stora skillnaderna gentemot Hold'em. Bordet var ganska passivt, speciellt preflop. Hade ingen bra read på någon enstaka spelare. $25 PL Omaha Hi Seat 7 is the button Total number of players : 10 Seat 1: duinzigt ( $29.6 ) Seat 4: ocelot13 ( $36.42 ) Seat 6: saltamore ( $175.22 ) Seat 7: LUFTKOPF ( $12.7 ) Seat 8: bdpxx ( $35.55 ) Seat 9: HERO ( $38.5 ) Seat 10: wildkwokie ( $35.5 ) Seat 3: DutchVinnie ( $23.8 ) Seat 5: pointdlr ( $26.25 ) Seat 2: PaulPoker ( $6.15 ) bdpxx posts small blind [$0.1]. HERO posts big blind [$0.25]. ** Dealing down cards ** Dealt to HERO [8:club:, 7:spade:, 7:diamond:, A:spade:] Hur bra/dålig är denna handen? Låga trissar ska man inte övervärdera vad jag förstått, så 7:orna är väl måttliga, men alltid någonting. Har ett färgat ess vilket är bra. Och så en 78 för möjlig stege. Tre enskilda ok händer, men inget samarbete med alla fyra korten. wildkwokie folds. duinzigt calls [$0.25]. PaulPoker folds. DutchVinnie folds. ocelot13 raises [$0.75]. pointdlr folds. saltamore calls [$0.75]. LUFTKOPF calls [$0.75]. bdpxx calls [$0.65]. HERO calls [$0.5]. Funderar ett tag. Svårt att avgöra hur stark/svag hand jag har utan erfarenhet. Tar en syn, dålig position, men jag tycker jag har OK pottodds. duinzigt calls [$0.5]. Pott: $4.3 ** Dealing Flop ** [ 4:heart:, 5:heart:, 6:club: ] Floppade nötterna Men sen var det det där med att jag inte har några chanser till förbättring ju Och det ligger två på bordet vilket enligt min Hold'em-hjärna betyder att jag måste skydda min hand. bdpxx bets [$4.3]. Svårt att säga precis vad bdpxx pottbet betyder, men jag antar att han floppat något bra och vill skydda potten då han betar ut pott i tidig position. HERO raises [$17.2]. Så vad ska jag göra då? Bestämde mig till slut för att skydda potten mot eventuella drag och beta max. Men nu blir jag pottcommittad (kunde inte låta bli med svengelskan), inte kul om jag är dominerad av en annan nötstege som har drag till förbättringar. duinzigt folds. ocelot13 calls [$17.2]. saltamore folds. LUFTKOPF folds. bdpxx is all-In [$30.5] HERO is all-In [$20.55] Det är väl bara o syna. Är inte alltför glad, då risken att jag är dominerad känns rätt kraftig. ocelot13 is all-In [$18.47] ** Dealing Turn ** [ Q:heart: ] ** Dealing River ** [ 2:spade: ] EDIT: Resultatet är som följer HERO shows [ 8:club:, 7:spade:, 7:diamond:, A:spade: ] a straight, four to eight. ocelot13 shows [ A:heart:, A:club:, 5:spade:, 8:heart: ] a flush, ace high. bdpxx doesn't show [ J:spade:, 7:club:, T:heart:, 8:spade: ] a straight, four to eight. HERO wins $2.08 from side pot #2 with a straight, four to eight. ocelot13 wins $1.74 from side pot #1 with a flush, ace high. ocelot13 wins $105.9 from the main pot with a flush, ace high. Mindre kul slut Skrämde inte iväg färgdraget som drog in handen på turn. Men hur skulle jag tänkt efter floppen? Ska jag höja lite för o kolla läget och fundera på att lägga nötterna vid ett omslag pga att jag kan vara dominerad? Eller ska jag bara syna för att se turn också innan jag försöker få in alla pengar? Och hur bra/dålig klassas min starthand? * Tar bort resultatet, se även här - QoS * EDIT: Har lagt till resultat igen efter att ha fått feedback. Citera
Fadeh Postad 30 Juni , 2005 Rapport Postad 30 Juni , 2005 Du har en bra hand preflop. Du synar höjningen vilket jag tycker är rätt när den är så liten. Du floppar nötterna. Och du har t o m 2 st sjuor. Men det spelar ingen roll. När en annan bettar in i dig och preflophöjaren måste du anta att även han sitter med nötstegen. Nu måste du bestämma dig om du vill riskera din stack för att vinna halva prefloppotten. Jag hade nog foldat och halvsurat i min hörna. Hade jag haft någon som helst redraw hade jag dock spelat som du. Det är inte ofta jag lägger nötterna, det har nog hänt högst 5 ggr, men jag är lite halvt nybörjare jag med. Citera
Hjort Postad 1 Juli , 2005 Rapport Postad 1 Juli , 2005 Genereltt sett så vill man att omahahänder ska kunna ge dig flera bra händer på en gång, vilket den här handen inte är särskilt väl anpassad till med paret i sjuorna. Du kan inte få en rappis, det är svårt att få triss+färgdrag och omöjligt att floppa triss plus färg eftersom en av sjuorna är suitade med esset, dessutom har du dåliga kickers till esset om du skulle floppa esstriss och du kan inte floppa en nöthand med trissen. Handen är helt enkelt inte särskilt bra, jag skulle föredrag A786 faktiskt eller A877 där esset är suitat med åttan känns rätt mycket bättre. Tror faktiskt du kan folda preflopp utan att gå miste om särskilt mycket, men det är väl kanske lite övertight. När du väl floppat och höjt så tror jag att du är commitad eftersom du har så lite pengar kvar. Frågan är om du inte kan folda direkt där, med djupare pengar så hade ju i vart fall kunnat gjort det eftersom dina implicita odds är jättehemska. Blir det betande på turn eller river är det inte till din fördel. En tanke är att kolla efter en ofarlig turn och höja då istället så blir du inte i närheten lika frirullad. Det ger dig också möjlighet att komma loss på floppen om någon höjer efter dig och originalbetaren synar/reraisar. Citera
Zoogin Postad 1 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 1 Juli , 2005 Tack för synpunkterna. Och tack för pillet QoS, visste väl att jag skulle missa någonting. Vet inte om du han se resultatet Hjort, men Fadeh gjorde väl det innan QoS var framme iaf? Ivf väntar jag lite till med att posta det då. Och kommentarer från fler håll mottages tacksamt. Tillbaks till handen: Men när jag nu fick en så trevlig flopp så kändes det riktigt svårt att bara lägga sig direkt iaf. För om man ska lägga sig där så måste ju det betyda att 78-kombinationen i min starthand knappt är något värd, då jag inte ens kan spela på en sån fin(?) flopp. Och det betyder väl då att jag snarare borde kasta handen preflop, då det enda av garanterat bra värde är det färgade esset om det skulle passa med floppen. Ok 7:orna kan ju ge något bra, men sällan nötterna. Citera
liggat Postad 1 Juli , 2005 Rapport Postad 1 Juli , 2005 helt rätt på den här nivån.. hade det varit djupa stackar med fler bets på turn så hade jag nog foldat. finns ju alla möjliga tomtar som tror deras AA fortfarande står eller sitter med suckerstegen och inte fattar nånting.. på högre nivå med djupa stackar är det viktigt att kunna folda händer när färgdrag ligger på bordet och nånting man ska lära sig är att fi kan lika gärna ha 666 + färgdrag och därmed ha 65% att vinna mot din färdiga stege.. djupa stackar fold korta stackar kör på! Citera
Fadeh Postad 1 Juli , 2005 Rapport Postad 1 Juli , 2005 Jo, jag såg resultatet innan jag skrev och ja mina synpunkter är färgade från högre limit omaha än detta. Kanske det är värt att gå all in på denna nivå. Citera
Viesker Postad 2 Juli , 2005 Rapport Postad 2 Juli , 2005 Detta får bli "hand of the day" några dagar framöver på poker.se, där kan ni läsa mina tankar. Citera
Zoogin Postad 2 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 2 Juli , 2005 Detta får bli "hand of the day" några dagar framöver på poker.se, där kan ni läsa mina tankar. Kul! Kollade in poker.se men jag hittade inte "hand of the day" någonstans. Jag kanske verkar blind, men var hittar man den? EDIT: Hittade det nog... Citera
gdaily Postad 3 Juli , 2005 Rapport Postad 3 Juli , 2005 Detta får bli "hand of the day" några dagar framöver på poker.se, där kan ni läsa mina tankar. Hoppla, var inloggad på en polares konto när jag skrev det där Citera
Zoogin Postad 4 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 4 Juli , 2005 Har lagt till resultatet i första posten för den som är intresserad. Den här handen gav en hel del läromässigt. Jag förösker inbilla mig att den var värd det jag förlorade. Tackar för kommentarerna. Dessutom riktigt roligt och se vad den stora massan säger om den på poker.se. Kul att du fann den så intressant att du använde dig av den där gdaily. Citera
Recommended Posts