Gå till innehåll

Isle of Man skattefritt?


LeoSkydiver

Recommended Posts

Såg någonstans att en pokerspelare har varit i en skattetvist gällande vunna pengar på en sajt som har sitt säte på Isle of Man. Och utgången blev att han fick rätt och domen blev således att han INTE behövde betala skatt på vinster från Isle of Man-baserade sajter.

 

Är det någon som vet om detta stämmer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Isle of man är väl Pokerstars isåfall? det kan du fetglömmma att det är skattefritt om du inte får ALUanställda britta 72 som handläggare på skv

 

Dumt att kommentera något på ett så övertygande säkert sätt när du uppenbarligen inte har koll.

 

+1

 

Såg någonstans att en pokerspelare har varit i en skattetvist gällande vunna pengar på en sajt som har sitt säte på Isle of Man. Och utgången blev att han fick rätt och domen blev således att han INTE behövde betala skatt på vinster från Isle of Man-baserade sajter.

 

Är det någon som vet om detta stämmer?

 

Isle of man tillhör inte EU:s eller EES:s jurisdiktion och deras regler gäller således inte där. Detta innebär att Sverige inte bryter mot EU/EES:s regler när de väljer att diskriminera de bolag som har sitt säte där genom att beskatta sina medborgares pokervinster från dessa bolag men inte medborgares vinster från bolag inom EU/EES.

 

Om en pokerspelare vinner framgång hos Skatteverket eller en förvaltningsdomstol på så sätt att denne inte behöver skatta för sina pokervinster hos ett bolag som är registrerat/har sitt säte/huvudsakliga verksamhet på Isle of man så innebär det inte att Isle of man "är skattefritt". Det innebär istället att antingen:

 

a) handläggaren på Skatteverket/nämndemän och domare på förvaltningsrätt inte har koll på vad de dömer eller tar för beslut eller,

 

b) pokerspelaren framgångsrikt har argumenterat för att bolaget ifråga har strukturerat sin verksamhet på så sätt att de åtminstone är att anse som att ha ett fast etableringsställe inom EU/EES och vinsterna härstammar därifrån och bolaget således inte får diskriminieras i förhållande till andra bolag inom EU/EES när Sverige ska avgöra om vinsten ska vara föremål för skatt eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Ingen vet om det är skin eller nätverk som gäller i beskattningshänseende. Så det går inte att svara på. En tumregel kan vara att SKV i varje enskilt fall tar den linje som ger skattepliktiga vinster.

 

men hur kan inte de andra domarna bli praxis för kommande domar som ser exakt likadana ut.

 

Finns det något liknande fall där folk har blivit skatteskyldiga fast pokermotorn ligger i EU?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SKV jobbar inte med praxis på det sättet. Och domar kan bara bli prejudicerande om de utdelats av HD, vilket mig veterligen inte hänt i den här frågan.

 

Ok, låter ju helsjukt det där. Iallafall för mig som är oinsatt och speciellt eftersom det inte gynnar mig direkt xD

 

Men till den andra frågan, finns det någon som blivit tvungen att betala skatt när pokermotorn ligger i EU men skinnet utanför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/2009/stallningstaganden2009/13151433709111.5.6f9866931215a607a4f800010113.html

 

Det här är det tveklöst tydligaste svaret jag har hittat i frågan, och jag har letat rätt ordentligt.

I princip allting klargörs och förklaras.

EES/EU-site, det vill säga skattfritt, är en site som har sin huvudsakliga verksamhet i ett EES/EU-land. Var spellicensen eller ex supporten möjligtvis kan finnas är ointressant. Däremot är det intressant vart sidan betalar SIN skatt, det vill säga i det landet som de har sin huvudsakliga verksamhet.

Party är ett enkelt exempel, de har sin verksamhet i Gibraltar, som räknas in i EES = skattfritt.

PStars har av skattemässiga sin verksamhet på Isle Of Man, deras support sitter gud vete var och spellicensen ligger väl på månen.

Isle Of Man, inte EES eller EU = Inte Skattefritt.

Så Blom flyttar sitt pick och pack till England, där till skillnad från Sverige, pokervinster inte beskattas oavsett ursprung.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Att ta placeringen av den tekniska utrustningen till utgångspunkt för bedömningen förefaller mindre lämpligt. Dels kan det mot bakgrund av dagens tekniska lösningar vara svårt att bestämma den tekniska utrustningens geografiska placering. Dels är det mycket enkelt att snabbt flytta den till annan ort. I stället torde anordnandet av lotteriet i ett sådant fall som det ovan nämnda få hänföras till det land där den huvudsakliga verksamheten bedrivs. Vid bedömningen av denna senare fråga framstår det som naturligt att den del av verksamheten som omfattar organiserandet och ledningen av verksamheten tillmäts särskild vikt. Ytterst är detta dock frågor som får avgöras av rättstillämpningen."

 

"EES omfattar i det här sammanhanget samtliga stater inom EU, inklusive Gibraltar och Åland, samt av Norge, Island och Liechtenstein. Däremot omfattas inte Isle of Man, Brittiska Kanalöarna (t.ex. Alderney) och Monaco. De utomeuropeiska länderna och territorierna som är associerade med gemenskapen (bilaga 2 till EG-fördraget), t.ex. Nederländska Antillerna och Aruba, tillhör inte heller EES i det här sammanhanget."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/2009/stallningstaganden2009/13151433709111.5.6f9866931215a607a4f800010113.html

 

Det här är det tveklöst tydligaste svaret jag har hittat i frågan, och jag har letat rätt ordentligt.

I princip allting klargörs och förklaras.

EES/EU-site, det vill säga skattfritt, är en site som har sin huvudsakliga verksamhet i ett EES/EU-land. Var spellicensen eller ex supporten möjligtvis kan finnas är ointressant. Däremot är det intressant vart sidan betalar SIN skatt, det vill säga i det landet som de har sin huvudsakliga verksamhet.

Party är ett enkelt exempel, de har sin verksamhet i Gibraltar, som räknas in i EES = skattfritt.

PStars har av skattemässiga sin verksamhet på Isle Of Man, deras support sitter gud vete var och spellicensen ligger väl på månen.

Isle Of Man, inte EES eller EU = Inte Skattefritt.

Så Blom flyttar sitt pick och pack till England, där till skillnad från Sverige, pokervinster inte beskattas oavsett ursprung.

 

Lite väl optimistisk slutsats tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du utveckla?

 

Nä, inte egentligen för problematiken har tragglats igenom otaliga gånger.

 

Men några inlägg upp belyses exempelvis problemet med nätverk och skins.

 

Till detta så tillkommer problem med hur man avgör var ett pokerbolag är etablerat, eftersom de oftast är uppdelade i massor av olika länder, och troligtvis även betalar skatt i fler än ett land.

 

Därutöver så kan jag tänka mig att EU-domstolen och Kommissionen kan ha synpunkter på att Sverige försöker påta sig en rätt att avgöra när ett bolag ska anses vara etablerat inom EU/ESS.

 

Plus då att det som står i förarbetena inte direkt ger någon precis vägledning och dessutom lämnar det till rättsväsendet att avgöra slutligt.

 

Att sedan Skatteverket ser sig som en rättsinstans försvårar möjligheten att få fram några klargöranden, eftersom alldeles för få av dessa frågor har prövats av någon rättsinstans med tyngd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, inte egentligen för problematiken har tragglats igenom otaliga gånger.

 

Men några inlägg upp belyses exempelvis problemet med nätverk och skins.

 

Till detta så tillkommer problem med hur man avgör var ett pokerbolag är etablerat, eftersom de oftast är uppdelade i massor av olika länder, och troligtvis även betalar skatt i fler än ett land.

 

Därutöver så kan jag tänka mig att EU-domstolen och Kommissionen kan ha synpunkter på att Sverige försöker påta sig en rätt att avgöra när ett bolag ska anses vara etablerat inom EU/ESS.

 

Plus då att det som står i förarbetena inte direkt ger någon precis vägledning och dessutom lämnar det till rättsväsendet att avgöra slutligt.

 

Att sedan Skatteverket ser sig som en rättsinstans försvårar möjligheten att få fram några klargöranden, eftersom alldeles för få av dessa frågor har prövats av någon rättsinstans med tyngd.

 

Jag märkte själv att mina formuleringar var lite otydliga. Vad jag egentligen menade och ville få sagt var att det är det tydligaste dokumentet jag har läst, där Skatteverket själva förklarar hur de ser på saken. Inte att dokumentet förtydligar och reder ut varenda vinkel.

Ett intressant exempel skulle ju kunna vara PAF, Ålands motsvarighet till SVS, som nog rätt tydligt har sin huvudsakliga verksamhet på just Åland, det vill säga en legitim medlem av EES, men vars pokerverksamhet är uppdelade på 2 separata nätverk Ongame/Boss...so what the hell liksom???

 

Men jag märker att att de finns folk därute med det rätta juridiska språket som kan det här, jag ville bara länka till dokumentet om ingen hade sett det innan...:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Hej

 

Jag spelar just nu under en staking deal på pokerstars

 

Jag undrar vad man får skatta på är det bara på uttagen man ska skatta på? eller är det den totala vinsten?

 

man vill ju inte få skatta på hela kakan när man bara får halva.

 

MVH

 

I teorin får du skatta på hela skiten. Men... jag tror inte Skatteverket har klargjort hur dom ser på frågan egentligen. Lär väl ta 10 år till innan dom får tummen ur och ger klara riktlinjer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag spelar just nu under en staking deal på pokerstars

 

Jag undrar vad man får skatta på är det bara på uttagen man ska skatta på? eller är det den totala vinsten?

 

man vill ju inte få skatta på hela kakan när man bara får halva.

 

MVH

 

Läser man den (o)befintliga lagtext som finns så ska du skatta din bruttovinst. Ingen vet om du får göra avdrag för den del som går till din sugar daddy. Dvs. du riskerar att få skatta för tio kakor, inte den halva kaka du faktiskt har.

 

Läser man Skatteverkets senaste ställningstagande så ska du skatta för den värdeökning som skett på ditt konto på pokerstars under hela året, med hänsyn tagen till insättningar, uttag och överföringar till andra spelares konton.

 

Hoppas du blev mycket klokare av det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...