Gå till innehåll

Nybörjare, frågor, hjälp!


zunk

Recommended Posts

Hej!

 

Intresset har alltid funnits men det var först efter att jag spöade ett par kompisar hemma som jag började med nät poker, blev lite inspirerad. jag sitter på empirepoker och drog nytta av någon $25 välkomen bonus dem hade, eller någon affiliate hade iaf. hursomhelst. jag vill bli bättre, $25 är visserligen numera på $38 så det går åt rätt håll, men det har krävt MÅNGA händer.

 

hur blir jag bättre? Finns det några gratis e böcker? etc.

 

och när man spelar, säg att jag får typ en dålig hand en 2a och en 8 i olika färg, den är väl inte så bra kanske, så ska man spela på den endå eller lägga sig. spelar man bara på "bra" händer?

 

snälla ge mig lite tips och länkar :)

 

hur lärde ni er?

 

/ Isak

 

ps. spelar med playmoney. men det blir inte riktigt samma sak. spela roll om man loosar playmoney liksom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska absolut inte spela på en hand som 8/2. En bra tumregel är att du ska bara spela på ca 20% av händerna du får, men det beror ju helt på, ibland blir du delad bra händer någon timme då är det bara att mata på. Du borde också köpa någon bok, ifall du bara vill utveckla ditt onlinespel så kan du ju köpa en bok för onlinepoker endast. Annars skulle jag tipsa om Doyle Brunson's Super System böcker. Dom är långa och heltäckande. Annars finns det ju filmer också som du kan ladda ner.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill du blir bra på poker får du satsa rejält och seriöst.

 

mitt råd är

 

1. lägg undan pengar du har råd att förlora, ca $500 är bra. mindre är inte lika bra

2. sätt in pengarna på ett partyskin så att du får ut max av din deposit-bonus

3. sätt dig på 0.5/1 borden och spela tight som faen. 10-15% flop seen är helt okej som nybörjare. öka antalet händer du spelar när du känner dig trygg med dem post-flop

4. håll tummarna att din bankrulle inte sinar för fort medan du förbättrar ditt spel

5. tänk på att +-$100 är slump/tur.

 

innan du genomför detta kan du läsa lite böcker som du hittar på internet på skumma ställen. t ex Winning Low Limit Holdem av Lee Jones är en bra första bok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tanten: menade att jag spelar med playmoney också. jo jag tycker också att det känns så som du beskriver det ang. playmoney.

hittils har jag i princip kollar floppen på att händer, så spelar alltså inte en "bra" spelare?

 

heltok:är lite i studentträsket just nu, har inte dem summorna för tillfället, jag får väl lira med småsummor och läsa på tillsvidare. vad menas med partyskin? ex på sidor? #3 menar du att jag bara bör spela med ungefär 10%-15% av händerna eller? asså folda innan några fler kort kommer upp på bordtet?

 

t3h_h4x0r: verkar som om att läsa samt åter läsa är det enda som gäller alltså.

 

tack för tipsen, tipsa gärna mer ni som är kunninga :) ska sätta mig och plugga lite poker språk nu, behövs om man ska kunna kommunicera märker jag :D

 

TACK!

/Isak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Köp pokerhandboken av Dan Glimne - den kommer att göra underverk för dig!

2) Läs runt här på forumet

3) Ta en kortlek och plocka fram lite olika starthänder, ex 82, 99 och QJ. Dela ut floppar och anteckna hur ofta respektive hand vinner - så kommer du mycket snabbt att se varför du bara skall spela 15% av starthänderna och slänga resten innan du ens sett floppen - det största misstaget en spelare gör är att se för många floppar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Köp pokerhandboken av Dan Glimne - den kommer att göra underverk för dig!

2) Läs runt här på forumet

3) Ta en kortlek och plocka fram lite olika starthänder, ex 82, 99 och QJ. Dela ut floppar och anteckna hur ofta respektive hand vinner - så kommer du mycket snabbt att se varför du bara skall spela 15% av starthänderna och slänga resten innan du ens sett floppen - det största misstaget en spelare gör är att se för många floppar.

 

det där är nog ett bra tips, leka med leken :) och förs lite statistik, det skall jag göra!

 

på forumet kommer jag också försöka vara på mycket! tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sk. free rolls, är det gratis att ställa upp på dessa? får man då ett visst antal "marker" att spela för eller hur funkar det? någon som vet hur det ligger till hos empire poker? verkar ju vara ett bra alternativ till playmoney, antar att folk är åtminstone lite mer seriösa därinne? hur hittar man dessa?

 

/ Isak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekomendera att du spelar många freerolls. Det ger väldigt bra erfarenhet, det finns massvis med trådar på forumet om just freerools samt hur andra spelare anylserar sina händer saamt resultat. Läs igenom dagböckerna så lär du dig mycket hur folk går till väga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Freerolls är ju gratis fast ofta så krävs det att man har gjort en insättning av riktiga pengar på kontot först som du dock ej behöver använda till freerollsen.

 

Vissa freerolls är "raked hands" som innebär att du måste ha lirat på vanliga bord typ 100 händer 24 h innan turneringen som dock är gratis.

 

Man brukar få 1000 marker där blindsen börjar med 25,50 och ökar efter hand.

 

Definitivt bättre än att spela playmoney även om det fortfarande finns galningar som går all in med en gång.

 

Expekt.com brukar ha många freerolls med ibland höga prissummor men dock med otroligt många som är med.

 

Testa gärna sit`n go turneringar med 10 personer som kostar allt från 5kr och uppåt.

Bra träning och du vet att om du åker ur så riskerar du inte så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok! ska satsa på freerolls och sit n go turneringar! verkar perfekt för att komma in i spelet.

 

har också läst lite idag, och spelade lite. kändes mycket bättre, spelade dock kanske bara 10 händer, men typ 7 av dem vann jag faltiskt, ligger nu på $46 hos empirepoker! tack för alla tips, det här med tålamod och att verkligen inte spela förens handen man har är bra är nog det viktigaste, tack!

 

en fråga till, om man har lite cash som jag kan man inte sitta på ett 9 bord men hoppa över sb's och bb's.. är det lamt eller finns det några andra skäl till att detta bör undvikas?

 

/ Isak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matthew Hilger (författaren bakom Internet Texas Holdém) har skrivit en artikelserie, betitlad "Top ten mistakes in online poker".

 

Den finns i följande länk: http://www.pokerpages.com/articles/archives/index.htm#hilger'>http://www.pokerpages.com/articles/archives/index.htm#hilger

 

Förövrigt har jag haft mycket glädje av hemsidan: http://www.pokerpages.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte huruvida den är tillåten, men http://www.texas-holdem.se är en bra sajt för att få ett hum.

 

Du verkar helt grön i spelet, då föreslår jag likt Ola här ovan att du köper dig Pokerhandboken av Dan Glimne. Den bör inte kosta mer än runt 100-200 kr, borde du ha råd att slänga ut och den kommer verkligen göra underverk.

 

 

Angående hoppa över SB och BB - det går inte, de finns för att det alltid skall finnas nåt i potten. Sitter du ut när det är din tur att posta blinds måste du posta dem igen så fort du skall spela igen - du kan helt enkelt inte komma in i spelet utan att posta blinds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regga dig på Royal Vegas Poker.

Där får du gratis $10 efter 24 timmar.

 

RoyalVegas är bättre på det sättet att de har MYCKET lägre limits.

Lägsta är 0.05/0.10 fixed.

Dvs det är som om du hade fått $100 gratis på Empire.

 

På Empire räcker inte dina $36 alls länge.Några badbeats och du är borta.

 

Tyvärr är det rätt hårda krav att sen få ut pengarna från RoyalVegas pga att pengarna är ju gratis. Är du vinnande spelare och sen ökar i limits så borde du ändå kunna ta ut dem sen.

 

Annars om du sen känner att du behärskar spelet där, så kan du tryggt sätta in dina egna pengar på en annan sida i samma nätverk (Prima Poker). Eftersom det är samma spelare du möter där så kommer du fortsätta gå plus.

 

Och självklart måste du lära dig mer om starthänder.

Lycka till!

 

* lillpill - Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jompa1 och fl0w: japp läsa på i must.jag skall nog köpa dan glimnes pokerhandboken. :) ~160 spänn för den 2005 reviderade upplagan är väl ok antar jag.

 

subzero: är nu medlem på royal vegas poker, bara till att vänta 24h. verkar skit bra med så små bord.. hoppas bara de flesta kör någorlunda seriöst, money is money :)

 

brrr: måste man spela händer för att få vara med eller är det öppet för alla på expekt? kan man lira på ladbrokes om man är svensk nu då? dem fick väl avslag eller nått?

 

tackar än en gång för tips mm. ill be back! :)

 

/ Isak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen!

 

håller på och läser lite på nätet samt fixat pokerhandboken (http://www.firstpoker.se/, schysst erbjudande för en nybörjare i guess). inte lyckats nästla mig in på en freeroll än dock så lyckades jag knipa hem andraplatsen i en $1 sng, jäkligt stolt ;) gått lite dåligt de senaste dagarna men det fick upp humöret på mig!

 

att använda odds kalkylator som texas calculatem eller poker office är det nått jag bör satsa på? finns det andra bättre/gratis program?

 

/ Isak

 

ps. ta bort länken om den anses vara otillåten eller liknande (reklam etc)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja, orkade inte läsa alla svar men de verkade ju råtråkiga :)

 

tex att börja nöta på 05/1 är ju bara dumt, man börjar ju längst ner o arbetar sig uppåt imo.

 

Jag lärde precis min polare lira poker och han har genast börjat gå fint med vinst.

 

1) Googla fram ngn pokersida. Vet inte om man får posta länkar här så jag skippar det. Hitta flera pokersidor o läs rätt noga så du får lite hum om vissa viktiga saker.

2) spela freeroles eller mindre turneringar så du lär dig lite hur det funkar samt så lär man sig spela tight när man lirar en turnering eftersom ifall du spelar en hand dåligt så är du ute, så du spelar inte dåligt helt enkelt :D Testa o kör små sit n go's.

3) ladda sen hem "Howard lederer"s poker videos på DC eller låt ngn polare med bättre lina göra det åt dig.

 

Sen när du väl lirat ett tag o ska köpa en bok så föreslår jag att du köper en bok av sklansky, theory of poker är basic och bra. Super system kan lätt fucka upp ditt spel om du nu inte bestämt dig för att lira super aggro.

 

Sen så sätter du dig på cashgames lägsta limit och kör helt enkelt. drygt 20-25 % starthänder ifall det är 10 player bord.

 

Sist men inte minst, det absolut ultimata tipset :D (tycker jag)

När du börjat få lite kläm på hur det funkar så försök att spela på flera bord Samtidigt, detta kommer göra så att du spelar tightare och förhoppningsvis därmed bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...