Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har varit en knappt vinnande spelare på NL10 ett tag nu. Jag lyckas alltid plussa lite i längden men det släpper aldrig riktigt. Spelar i dagsläget 8 bord på Entraction.

Hur har ni gjort för att komma vidare och utvecklas?

Vilket spel borde man köra på micro-nivåerna?

Är det viktigast att spela mycket och försöka hitta sin egen stil eller kopiera spelet från cardrunners-videos/olika pokerforum?

Mitt mål är att kunna plussa 7-10 k i månaden. Jag spelar alltså inte för att komma upp till High Stakes utan satsar bara på en extrainkomst. Har ca 65-70 h/månaden att lägga på spelandet. Är det möjligt att plussa så mycket på NL10 eller NL20?

En sista sak jag undrar är vad en "bra" BB/100 är?

/Sundberg

Postad

fortsätt kolla videos och försök att tänka mer då du spelar bara, varför du bettar varför du checkar osv, ha en anledning och motivering till allt du gör istället för att bara randomklicka för du sett det i en video eller dyl, det är nog det bästa sättet att få igång pokerhjärnan, åtminstone göra ett försök till att tänka, det är bättre än inget.

då du bluffar fråga dig själv vad du försöker bluffa ut för händer exakt, och kom sedan fram till en bra betsize för att få FI att folda den rangen du attackerar. Samma då du värdebettar. om du planerar att bara spela microstakes för extrainkomst rekommenderar jag svenskaspel isf för o spela nl100 nl200 SEK, det är nog de softaste microgamesen i världen förutom ett par random franska/italienska nätverk troligen

Postad

Tackar för tipsen! Ang att tänka mer på sina drag är nog det viktigaste av allt jag försöker bättra mig på just nu. Det är lätt hänt att bara tex c-betta eller höja bara för att man ska utan att riktigt tänka efter varför. Ang antalet bord känns 8 perfekt för mig. Blir lätt uttråkad vid bara fyra bord och klarar absolut av att tänka igenom mina beslut även om jag spelar 8 bord.

En annan sak jag undrar är reads på olika spelare, hur viktigt är det? Jag har alltid haft sjuukt svårt att se andra spelares mönster. Har försökt men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga så att säga?

Postad
Ang antalet bord känns 8 perfekt för mig. Blir lätt uttråkad vid bara fyra bord och klarar absolut av att tänka igenom mina beslut även om jag spelar 8 bord.

Testa att spela 1-2 bord om du ska utvecklas. 8 bord är oftast inte ens motiverat när man volymjagar och har absolut ingen förbättrande effekt på ditt spel. I poker behöver du visserigen bara tänka två- eller tre steg framåt men beslutsträdet innehåller definitivt så många möjligheter efter varje steg att du behöver gott om tid för att tänka igenom dem alla (och ja, för att utvecklas ska du tänka igenom ALLT och aldrig någonsin ta ett beslut för givet).

En annan sak jag undrar är reads på olika spelare, hur viktigt är det? Jag har alltid haft sjuukt svårt att se andra spelares mönster. Har försökt men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga så att säga?

Ja du. Så var vi tillbaka till det här med 8 bord. Spela färre bord och se till att du vet hur dina motståndare spelar sina färgdrag, stegdrag, floppade nötter, ragbrädor med två överkort, färgdragsbrädor med TP osv. Om du inte kan berätta hur VARJE spelare vid VARJE bord har spelat sina senaste händer har du för många bord öppna samtidigt.

Postad

Jag spelade 4 bord innan och hade lika svårt med det då. Men jag ska absolut ge det en ny chans igen. Finns det några speciella saker man ska tänka på när man läser av andra spelare? Vad är viktigt att lägga på minnet och vad är inte?

Postad

Även, hur viktigt är det att ha reads på folk på micro-stakes nivåerna? Där spelar många fiskar som gör helt ologiska dra hela tiden. Säger absolut inte att man inte ska försöka läsa av spelare där, bara undrar hur viktigt det är. Dom som multibablar kan ju omöjligt ha reads på sina motståndare?

Postad

De använder HUD så de ser motspelarnas statistik på bordet. Kan vara bra att ha lite koll innan man synar med nästbäst hand mot en som aldrig slänger in med annat än stål t.ex

Jag är nyfiken på vad du menar med:

Jag lyckas alltid plussa lite i längden men det släpper aldrig riktigt.
Hur skulle det se ut om det "släppte"?
Postad

Har testat lira med HUD också men eftersom det kommer och går spelare och man möter nya spelare hela tiden där jag spelare så tar det ofta ett bra tag innan man kan få någon riktig statistik på dom.

Jag menar väl att jag tycker att jag hittat ett bra spel och spöar nog faktiskt större delen av nivån men sen åker jag ofta på någon kass hand eller tar ett felaktigt beslut och tiltar lite sen är jag tillbaka igen

Postad

Jag menar väl att jag tycker att jag hittat ett bra spel och spöar nog faktiskt större delen av nivån men sen åker jag ofta på någon kass hand eller tar ett felaktigt beslut och tiltar lite sen är jag tillbaka igen

Du tror inte dina motsåndare tänker samma om dig? "Honom spöar jag för han tiltar ofta om jag kan få honom att ta ett dåligt beslut".

När du åker på nån kass hand menar du då att du blir utdragen osv? För det kommer du aldrig att komma ifrån. Både vinnande och förlorande spelare blir utdragna varje dag så det är inget att fokusera på.

Tror du ska börja fokusera på att spela så bra som möjligt när du är kortdöd, blir utdragen, inte träffar osv. En bra spelare kanske klarar sådana sessioner med ett litet, litet minus medans de flesta förlorande spelare tiltar och ger sig på sjukt dåliga spel och förlorar mycket och lite till.

Lycka till

Postad

Jag trodde tråden handlade om hur du kan utvecklas som pokerspelare och klättra i nivå.

Nu tycks den istället handla om hur man låter bli att tilta på NL10, vilket för all del är en intressant diskussion.

En enkel quickfix du kan använda tills du fått bukt med dina problem är att sätta en äggklocka på 1h. När klockan ringer avslutar du sessionen.

Klarar du inte 1h utan att tilta är det definitivt läge att ta paus från pokern tills du lärt dig självbehärskning, t.ex. genom kbt.