Gå till innehåll

Hur spelar jag AK i tidigt skede av Micro MTT?


Gisla

Recommended Posts

I dessa turneringar med hundratals/tusentals spelare med typ 1USD i buy-in och 4 buy-ins, t.ex Daily Dollar på FTP är det väldigt svårt att spela händer som AK tidigt i turneringen. Folk värderar helt enkelt inte sina marker högt.

 

Ponera att jag sitter på AKo i ett tidigt skede i denna MTT och bettar 3xbb pre-flop, jag får med mig 3-4 personer och floppen ger A,9,3 off suit, det finns inget steg- eller färgdrag och jag sitter på TPTK.

 

Om jag höjer här finns det nästan alltid någon som är villig att re-raisa eller t.o.m gå all-in mot mig. Jag kan inte sätta dem på några händer då folk kan gå all-in på rags eller mindre hålpar. Inte helt sällan träffar någon av dessa triss eller tvåpar med sina skitkort och mitt topp-par är inte mycket värt.

 

Ska jag spela AK starkt eller ska jag folda mot stark raise på floppen? Någon går all-in? Jag känner inte att pre-flop bets eliminerar några händer före floppen här och jag har inte hunnit få read på någon spelare.

 

Hur spelar man dessa? Eller är dessa turneringar nedspydda av cointosses? Ska man hålla sig i bakgrunden till blindsen blir värdefulla? Tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du innbillar dig att turneringspoker högre upp inte är "nerspydd" av cointosses är det dags för en reality check.

 

Det inbillar jag mig inte, jag har helt enkelt ingen aning för jag har aldrig haft rulle att spela där. Jag har bara förmodat att det inte är riktigt lika mycket all-in pre-flop i första stadiet i en turnering med t.ex 320USD i inköp som i 1 dollars, men det var bara ett antagande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt dig och fundera vad som är problemet och vart du ska få värde. Folk synar för mycket och synar av för mycket, lösning på det är att betta aggressivt och bara betta då du vet att du leder. Vi bettar aldrig som semibluff eller som bluff.

 

Anledningen till varför vi vill få in det med AK är att vi tillräckligt ofta är storfavorit när vi får in det och de flesta andra gånger flippar vi. Att vi då och då blir utdragna är en del av spelet. Vi vinner på det i längden därför är det ett bra spel.

 

Känner du att du har väldigt stor edge mot motståndet skulle jag också råda dig till till att spela mer variansminimerande poker dvs spela mer smallball när du sitter med marginella händer och pumpa på när du har nötter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

 

Jag körde en inatt som jag gratiskvalat till via FTP-sattelit med 2 inköp. Det var inte riktigt lika mycket all-in slakt som jag trodde, det gick att spela vanlig poker redan från början. Kan vara för att just Daily Dollar har 1080 betalade platser och många istället väljer att försöka ta sig passivt in, men med flera inköp hade jag väntat mig lite mer action.

 

Däremot synar folk höjningar pre-flop med vad som helst, J6s verkar var självklar syn mot 3-bet för många, missar de floppen så ger de bort pengarna mot höjning. Starka kort, spela hårt från position och värdesatsa mycket funkar bra, går att mjölka mycket.

 

Värmde upp genom att spela en frirullesattelit till BLT, där jag lyckades sluta 4 av 180. Det påverkade mitt spel negativt i Daily dollar och är något jag behöver tänka på. Har jag spelat en längre turnering tidigare där jag kommit så djupt att spelet öppnat upp sig, så måste jag nollställa och tighta till när jag börjar på nytt spel, jag har en tendens av att spela lite för kaxigt.

 

Det här med MTT är iaf fruktansvärt roligt och jag drivs nog mer av tävlingslust än av pengapotter i cash games. Imorgon blir det ny rulle så ska jag försöka lägga upp någon slags plan =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dessa turneringar med hundratals/tusentals spelare med typ 1USD i buy-in och 4 buy-ins, t.ex Daily Dollar på FTP är det väldigt svårt att spela händer som AK tidigt i turneringen. Folk värderar helt enkelt inte sina marker högt.

 

Ponera att jag sitter på AKo i ett tidigt skede i denna MTT och bettar 3xbb...

 

Varför betta 3 BB om folk inte värderar sina marker högt? Speciellt om du har några som limpat innan. Gå all in, kan du få syn tillräckligt ofta av AQ, AJ, ATs, KQs, händer som du domminerar. Då är det ett bra spel!

 

/Neonic

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starka kort, spela hårt från position och värdesatsa mycket funkar bra, går att mjölka mycket.

 

Detta är lösningen för att slå turningar på alla nivåer. Starka kort blir viktigare på lägre nivåeer (mot sämre spelare) och position blir det som avgör på högre nivåeer (mot bättre spelare).

 

Bästa tipset är att redan från början spela ap tight från tidig position. Tex folda AJ utg, på lägre nivåer höjer folk mycket och varför spela en dålig hand i en dålig position i en höjd pott. På högre nivåer blir du utspelad om du slaskar runt ur pos.

 

Lär du dig postionsspel, kan du snabbare gå upp i nivå.

 

/Neonic

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är lösningen för att slå turningar på alla nivåer. Starka kort blir viktigare på lägre nivåeer (mot sämre spelare) och position blir det som avgör på högre nivåeer (mot bättre spelare).

 

Bästa tipset är att redan från början spela ap tight från tidig position. Tex folda AJ utg, på lägre nivåer höjer folk mycket och varför spela en dålig hand i en dålig position i en höjd pott. På högre nivåer blir du utspelad om du slaskar runt ur pos.

 

Lär du dig postionsspel, kan du snabbare gå upp i nivå.

 

/Neonic

 

Ja, jag börjar känna mer och mer vilken makt man sitter på när man har position, man kan gå runt rätt bra i början av en turnering på att bara vinna potter från knappen.

 

Spela väldigt väldigt tight i början av en turnering tror jag ger fördelar djupare in mot de som fått en read på mig som supertight. Att bluffa tidigt i en turnering är dumt, ingen tror att man har något, man kan lika gärna sitta på 72o, men när man kommit in djupare och etablerat en image är det fler som viker mot tryck.

 

Något annat jag provat att göra är att under den första perioden där jag bara spelar premium hands, så sysselsätter jag mig med att ha "Senaste hand" uppe hela tiden, för att titta på showdowns, vilken range folk har och hur de spelar den. Folk åker ju ut med jämna mellanrum men det ger ganska snabbt en bild av vilka kort som spelas på bordet, var nivån ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det bästa man kan göra är ett hela tiden sätta folk på en range.

 

När jag rekommenderade tight spel i tidig position så menade jag inte att man bara skulle spela nöt händer i alla positioner.

Tvärtom så skall man spela ganska löst på knappen, naturligtvis inte riskera mycket av sin stack pre, men försöka se en flopp med en bred range och spela i position mot dåliga spelare. Även cut-off och två positioner innan knappen kan man öppna upp sin range.

 

Det gäller att identifiera folks läckor, en av dem är att folk för ofta går all in pre med en dålig hand, varför man gärna ställer AK, QQ eller reraisar all in med KK. En annan läcka är att folk betalar av 3 gator med ett par, eller synar all in med ett lågt färgdrag. Ja helt enkelt är på tok för lös efter flopp och spelar på tok för bred range av händer ur position. Det kan man utnyttja genom att antagligen spela bättre händer ur position eller iaf spela en likvärdig range i bättre position. Man behöver alltså inte uppfylla bägge villkoren, bättre hand eller bättre position räcker när man möter sämre spelare.

 

/Neonic

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det bästa man kan göra är ett hela tiden sätta folk på en range.

 

När jag rekommenderade tight spel i tidig position så menade jag inte att man bara skulle spela nöt händer i alla positioner.

Tvärtom så skall man spela ganska löst på knappen, naturligtvis inte riskera mycket av sin stack pre, men försöka se en flopp med en bred range och spela i position mot dåliga spelare. Även cut-off och två positioner innan knappen kan man öppna upp sin range.

 

Det gäller att identifiera folks läckor, en av dem är att folk för ofta går all in pre med en dålig hand, varför man gärna ställer AK, QQ eller reraisar all in med KK. En annan läcka är att folk betalar av 3 gator med ett par, eller synar all in med ett lågt färgdrag. Ja helt enkelt är på tok för lös efter flopp och spelar på tok för bred range av händer ur position. Det kan man utnyttja genom att antagligen spela bättre händer ur position eller iaf spela en likvärdig range i bättre position. Man behöver alltså inte uppfylla bägge villkoren, bättre hand eller bättre position räcker när man möter sämre spelare.

 

/Neonic

 

Jag brukar spela nöthänder och hålpar från alla positioner utom CO och knappen där jag utökar min range till händer som KQ, AJ, AXs och suited connectors. Kanske borde jag vara ännu lösare(?) men som jag spelar nu gillar jag inte riktigt att limpa in i floppen.

 

När vi kommer djupare in i turneringen brukar det bli mer lättläst och jag vet att en raise pre-flop eliminerar många händer 2-10 bortsett från connectors, suits och hålpar, men det är inte alla som spelar dessa på höjning och man brukar kunna se ganska fort vilka som spelar på färg och stegar och vilka som bara betar höga kort. I slutfasen blir det såklart mycket öppnare när blinds och pott växer.

 

Mitt stora problem är nog att jag ibland åker på händer som AK eller t.o.m KK i ett tidigt skede om jag synar en all-in för att det blir en flervägspott där det är fullt möjligt att någon med 55 träffar ett set, eller 95o träffar ett tvåpar, eller J5s träffar färg. Men här kommer väl positionsspel in igen, med 5 personer kvar i given och jag är först på beslutet mot all-in möter jag ett mycket tuffare beslut än om jag har position och vet att jag slutar heads up

 

Dock finns det väl ett visst värde i chansen på en så stor pott som i flervägs all-in, men sitter jag sist mot 3 med AK kanske jag borde sätta åtminstone en av dem på ett par, kanske t.o.m AA eller KK. Den synen kanske jag enbart bör göra när jag själv sitter på QQ-AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inte mycket att analysera för dess nivåe tidigt i en turnering.

 

1. Kör stenhårt pre-flopp

 

2. topp-par? All in och du får med dig minst 2 st

 

Ja, du har nog rätt. Man tjänar nog i längden på att ta vara på dessa fria marker, att man med AA,KK,QQ lätt får syn av rags

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...sitter jag sist mot 3 med AK kanske jag borde sätta åtminstone en av dem på ett par, kanske t.o.m AA eller KK. Den synen kanske jag enbart bör göra när jag själv sitter på QQ-AA.

 

Ja det är vinnande poker att gå all in med AK om folk limpat eller om en spelare som höjer varje hand höjt. Men det är skillnad på att gå all in och att syna all in, det sist nämda beror helt på situation och reads. Jag föredrar ofta att vänta in ett läge där man i snitt kommer vara bättre än coin flipp. Fast det är klart, ser man 3-4 spelare som går all in varje hand så går man med på AK.

 

I övrigt var det du skrev om position helt korrekt. Man får mera information efter flopp och kan ta ett beslut om man vill gå vidare (höja) med tp eller folda.

 

/Neonic

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...